Tidigare la jag in en tråd om en idé till ett stridssystem, och fick en hel del feedback. Jag kan inte säga att jag lagt ner så hemskt mycket jobb på det efter det, inte heller speltestat, men så här ser det ut så här långt:
En kombattant har ett visst antal stridstärningar (runt 8 tänker jag mig). Dessa fördelas mellan defensiva och offensiva tärningar.
Man kan också offra en eller flera tärningar för att utföra andra handlingar. Om man attackerat eller attackerats i föregående stridsrunda och vill byta mål så måste man offra en tärning för detta, och eventuellt ytterligare tärningar för förflyttning.
Byta mål (i närstrid)
Förflyttning, 2 meter
Byta vapen
Alla kombattanter väljer ett mål som de skall attackera. Detta sker dolt, och alla avslöjar sina mål samtidigt.
Defensiva tärningsslag
Alla kombattanter slår sina defensiva tärningar. Tärningarna kan sedan användas enligt nedan, men effekter som kräver mer än en tärning kräver att dessa tärningar har samma värde. Tärningar som används för försvar kallas försvarstärningar, och varje värde motsvarar en kroppsdel. En försvarstärning försvarar mot alla attacktärningar i närstrid mot denna kroppsdel.
Försvar mot närstridsattacker med samma värde.
Försvar mot närstridsattacker och projektilattacker med samma värde.
Finta bort en valfri av sitt måls försvarstärningar
Offensiva tärningsslag
Alla kombattanter slår nu sina offensiva tärningar. Om målet inte har försvarstärningar motsvarande en eller flera av anfallens offensiva tärningar innebär dessa möjliga träffar. Antalet träffar begränsas dock av den typ av vapen som används. Om anfallaren får in fler möjliga träffar än vad vapnet tillåter väljer anfallaren vilken/vilka som träffar. Om anfallaren har flera tärningar med ett värde som innebär en träff så ger varje extra tärning +1 på skadan.
En kombattant har ett visst antal stridstärningar (runt 8 tänker jag mig). Dessa fördelas mellan defensiva och offensiva tärningar.
Man kan också offra en eller flera tärningar för att utföra andra handlingar. Om man attackerat eller attackerats i föregående stridsrunda och vill byta mål så måste man offra en tärning för detta, och eventuellt ytterligare tärningar för förflyttning.
Byta mål (i närstrid)
Förflyttning, 2 meter
Byta vapen
Alla kombattanter väljer ett mål som de skall attackera. Detta sker dolt, och alla avslöjar sina mål samtidigt.
Defensiva tärningsslag
Alla kombattanter slår sina defensiva tärningar. Tärningarna kan sedan användas enligt nedan, men effekter som kräver mer än en tärning kräver att dessa tärningar har samma värde. Tärningar som används för försvar kallas försvarstärningar, och varje värde motsvarar en kroppsdel. En försvarstärning försvarar mot alla attacktärningar i närstrid mot denna kroppsdel.
Försvar mot närstridsattacker med samma värde.
Försvar mot närstridsattacker och projektilattacker med samma värde.
Finta bort en valfri av sitt måls försvarstärningar
Offensiva tärningsslag
Alla kombattanter slår nu sina offensiva tärningar. Om målet inte har försvarstärningar motsvarande en eller flera av anfallens offensiva tärningar innebär dessa möjliga träffar. Antalet träffar begränsas dock av den typ av vapen som används. Om anfallaren får in fler möjliga träffar än vad vapnet tillåter väljer anfallaren vilken/vilka som träffar. Om anfallaren har flera tärningar med ett värde som innebär en träff så ger varje extra tärning +1 på skadan.