Nekromanti fortsättningen av mundana

Riddaren

Swashbuckler
Vad säger...

...att Mundana är runt? Man kanske seglar och seglar och vips så faller man över kanten ;-)

Kortsagt...vad vi vet och vad rollpersonerna vet om världen är helt olika skillnader, det är bara att jämföra med våran värld...den var ju platt ända tills Columbus lyckades segla jorden runt(!) som han trodde, och som sedan Magellan lyckades med(?) Tja inte han, han dog ju på Filippinerna, men båten Victoria och 18 andra sjöman ur besättningen, som är de som verkligen tog sig runt.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Krille

Super Moderator
Jordens rund

"Kortsagt...vad vi vet och vad rollpersonerna vet om världen är helt olika skillnader, det är bara att jämföra med våran värld...den var ju platt ända tills Columbus lyckades segla jorden runt(!) som han trodde"

Om jag inte minns helt fel så lyckades Erastophanes redan 300 fkr räkna ut Jordens omkrets med ledning av skuggvinklar i Alexandria och Thebe, och redan de gamla grekerna hade visat att jorden var rund. Kyrkan har heller aldrig förnekat det i större utsträckning. Den aristoteliska världssynen (som den kristna kyrkan accepterade genom sitt arv från den klassiska filosofins inflytande på det romerska samhälle som byggde om kristendomen att passa samhället) gick ju också ut på att Jorden var en sfär i världsalltets mitt. Det står till och med "jordens rund" i Bibeln, och det är ju lite svårt att förneka...

Däremot var man tämligen övertygad om att världen (läs: Europa, Afrika och Orienten) var täckt av vatten, med Jerusalem som mittpunkt, under stora delar av medeltiden, och en stor del av debatten rörde ju huruvida jorden hade en undersida och vad som hände med vattnet där.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
Re: Jordens rund

Jo, Grekerna var klyftiga under Antiken...men sedan kom Romarna med deras rike etc... och allt föll i glömska. Inom Romarriket visste man ingenting om området utanför. Det var riket, sedan fanns inget mer...

Det dröjde sedan till 1492 då italienaren Columbus seglade som eran började ändra tankegångar igen... Det som kallas upplysningstiden och upptäckartiden... Upplysning just därför att man sneglade tillbaka på Antikens filosofer m.m.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

LeJonklev

Swordsman
Re: Vad säger...

Vad har vad rollspelarna vet med saken att göra? Om spelledaren vill veta så ska han väl veta? Han vet allt. Det ska inte finnas några hemligheter för spelledaren även om de flesta rollspelskapare verkar tycka det är kul att hålla även spelledaren i okunskap.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Azagthoth

Myrmidon

Men precis som i Mundana så saknade frågan (är jorden rund?) verklig betydelse för de vanliga människorna, och filosoferna/vetenskapsmännen fanns det ju inte direkt gott om.

Ironin är dock i mina ögon total, då den gode Thomas av Aquino äntligen lyckats få Aristoteles tankar att överensstämma med bibeln och kyrkan (via diverse tolkningar och redigeringar av Aristoteles givetvis), så dröjer det en generation eller två och den kristna epoken avslutas och kyrkans kunskapsmonopol försvinner. Allt detta slit i onödan...

Ja just det, du minns inte fel.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Kommer det (när det beger sig) släppas en Mundana-glob? Det vore både intressant och roligt (vet inte om någon annan rollspelsvärld har kommit i det formatet).

/Azagthoth

userfriendly

Warrior
Hmm ...

»Detta är en massiv box med allt du kan önska dig om Mundanas geografi. I boxen finns mängder med kartor som beskriver Mundana från många olika vinklar. Naturligtvis finns det en stor karta som visar HELA Mundana. I boken som medföljer finns all information om klimat, handel, ekonomi och så vidare.«

Jävlar i brallan vilket arbete ni har framför er, om de nuvarande kartan endast täcker en tjugondel. Hoppas det blir elajt.

cernael

Warrior

Tänk om det har med varandra att göra?
Jag menar: När den gode Thomas hade bevisat att Aristoteles inte hade helt fel började folk kanske tänka "De kanske inte hade så fel, alla de gamla grekerna?" och börja tro att det kanske var kyrkan (hemska tanke!) som hade fel, och sålunda avslutades kyrkans kunskapsmonopol. Lång mening? Hoppas ni hängde med.

/Cernael san

Azagthoth

Myrmidon

Att kyrkans kunskapsmonopol försvann har nog en hel del att göra med universiteten utvecklades ur katedralskolorna.

/Azagthoth

SirDr

Veteran
hehehe.. med fantasifylda målningar av drakar och andra väsen kan man fylla stora delar av en kartas okända delar...
skal man sedan fixa lite konturer.. så lär det ju inte bli så svårt.. ta en glob.. se till att den är vi från början... teckna sedan efter tycke.. men se till att få lite roliga landmassor och ett klimatiskt ricktigt format :)
obs! glöm inte existerande kartbild.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

Staffan

Myrmidon

Det var väl just det där med att jorden var universums centrum som var kärnan i konflikten mellan Galilei och kyrkan - inte att jorden var rund, utan att jorden rörde sig runt solen och inte tvärtom.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Azagthoth

Myrmidon

Galilei kommer några år senare, Krille är en bit före i historien. Men du har rätt i det du säger.

/Azagthoth

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Satte en gång för lääänge sedan igång med ett liknande bonnprojekt... Klippte till papper, limmade fast på en gammal jordglob... gav upp.

- Bobby

Happypuppie

Veteran
det var en liknande...

det var en liknande diskution för någon dag senn då det kom fram till att vanliga mänsikor inte bryr sig om jorden är rund, fast det bör dom väll göra????

Lucky up

Krille

Super Moderator
Re: det var en liknande...

"vanliga mänsikor inte bryr sig om jorden är rund, fast det bör dom väll göra????"

Varför det? Växer åkrarna bättre av att jorden är rund? Får man mer i skörd av att jorden är platt? Eller kan det bli missväxt om den är lite krokig? Den normala människan har helt andra saker på hjärnan än jordens klotformighet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
/images/icons/laugh.gif tyvär jag önskar att jag hade den informationen men bara de personer som har fått lön från Neogames kan ha sådan hemlig information och tyvär så har jag aldrig jobbat åt dom..
/images/icons/cool.gif MEN om jag hade fått lön och hade en kopia så hade jag inte delat med mig det är en "Hemlighet" som kommer att gissar jag utges tillsammans med en NY modul....
Neogames anställda är frukansvärt skickliga på att hålla hemlisar hemliga DET finns TRE TEORIER vilket jag tror på håller jag hemligt.,, :)
Teori 1:/images/icons/laugh.gif Det ryktas att djupt under Neogames lokaler i djupa katakomber finns dolda fångst hållor där Carl Johan Ström och Marco Behrmann har fängslat spioner och anstälda som avslöjat hemligheter medans de hjärntvättas tills de klarar av att hålla hemligheter för allt och alla..
Teori 2: Johan och Marco skriver mycket matrial som de håller hemligt genom att inte dela ut kopior till obehöriga..
Teori 3: Alla anstälda inom Neogames är väl medvetna om det grymma kapitaliska fakta att deras lön och brödföda är direkt beronde av HUR mycket VI som kunder köper.
Och därför håller de kartor hemliga.

Så kära lärjunge ha tålamod...
Och har du gott om tålamod dela med dig själv dör jag av nyfikenhet över HUR Mundana kartan ser ut...

Önskar tålamod fanns att köpa på burk...

Livet är en gåta utan enkla svar.

Azagthoth

Myrmidon
Re: det var en liknande...

Speciellt om man tänker efter hur mycket de "vanliga" människornas liv skulle förändras (dvs inte alls). Ena dagen är jorden platt, andra dagen är jorden rund. Men bonden måste fortfarande göra exakt samma arbete, och det är precis lika jobbigt och tar lika lång tid oavsett om den är rund eller inte.

/Azagthoth

Primas Antonio

Veteran
Mundana runt

Jag har precis för mig att det står om en Mundana-runt segling i Consabermodulen. Så de vet nog hur det ligger till...

/Antonio