"Som jag skrev i det tidigare inlägget så är jag en gammal DoD spelare, där fanns det gifter som skulle inhaleras och liknande, jag gjorde en lönnmördare i Vicotnics tjänst som utnyttjade "glasanpuller", det vill säga man tog kontakt med en alkemist som hade kunde göra glas och hade kemiska preparat som bran i kontakt med luft, dvs. man tryckte in den brännbara drogen och det kemiska preparatet i glasanpullen och slänger den på en vägg eller liknande"
I Eon gör man inte så. Det finns till att börja med ingen kemi som på post-industriella Jorden på Mundana, så det är lite knepigt att skapa kemiska reaktioner med något som brinner i kontakt med luft.
Och även om det hade fungerat som på jorden så är det fortfarande knepigt det där med luft och förbränning. Luft är en sak som mest märks om man saknar det, så vacuum är egentligen inte känt. Därmed är det rätt svårt att tillverka det där preparatet, iom att slutna vacuumkärl är lite svårt att få tag på och arbeta i. Sen har vi det där med förbränning. Här på Jorden är en förbränning en process där två ämnen (oxidator och bränsle) reagerar i en exoterm reaktion. På Mundana är det en manifestation av aspekten Pyrotropi (med möjligt tillägg av Fototropi och Termotropi). Poängen är att något som självantänder inte reagerar med luft, utan blir pyrotropiskt dominant så till den grad att det antänder.
Så i Eon skapar man ett magiskt elixir istället om man vill ha självantändande saker. Se Mystik&Magi för detaljer.