Drakvrede
Swordsman
Hallå gott folk!
Jag tänkte jag skulle fortsätta den magiteoretiska debatten som jag startade förra veckan (och som jag inte kunnat svara på, eftersom jag inte gått online förrän idag), eftersom jag hade lite mer att säga i den - eller snarare - ville svara på de kommentarer jag fick! Och eftersom den tråden - på grund av att den postades för sååå länge sedan - är död, startar jag sålunda en ny!
Detta var de två inlägg som jag fick till svar, på mitt inlägg:
Krille:
Detta förutsätter förstås att det finns en egenskap G.
Men tänk om det inte finns en egenskap G? Tänk om G i själva verket är någon slags magiteoretisk motsvarighet till Heisenbergs osäkerhetsrelation - ett fundamentalt uppträdande hos universum i sig? G är helt enkelt principen för "morfisk växelverkan", som i förlängningen leder till att eld ger upphov till pyrotropi som gör det lättare att få eld, eller att sinnet kan påverka materia.
I så fall är G ingen mätbar egenskap hos en viss specifik morfisk entitet, utan en beräkningsbar egenskap hos universum. I så fall faller hela ditt resonemang, och dessutom visar det att din slutsats, att exakt vad G är skulle vara ointressant i sammanhanget, är fel.
Mitt svar:
För det första vill jag hävda att du faktiskt missförstått Heisenbergs osäkerhetsprincip: principen säger nämligen, att vi inte, med godtycklig precision, samtidigt kan bestämma en partikels hastighet och dess placering. Att hävda att detta är ett "fel i universum", är ett missförstånd; det är snarare en fundamental egenskap hos våra partiklar, på grund av deras uppträdande (hela principen baserar sig på det faktum att för att kunna mäta en partikels läge eller placering måte vi påverka den, och resultatet av detta blir att vi enbart kan bestämma dess läge eller hastighet med obegränsad precision, eftersom detta är beroende av metoden som vi påverkar partikeln).
Men nog om det!
Javisst, måhända kanske G inte ligger i magikern, utan i universum. Men det hela förefaller väldigt osannolikt, av det enkla skälet att magisk handling - exempelvis att väva en besvärjelse - framstår väldigt tydligt som en viljehandling. Om magikern M väver den magiska resultatet R (där R = besvärjelse, ritual eller improvisering) har M utfört en viljehandling. M villatt R ska inträffa, och sålunda inträffar R (om M besitter rätt träning, kunskap, osv). Detta talar mycket för att R är ett resultat av något hos M; för att göra en liknelse, kan vi säga att om en person exempelvis vill trycka på en knapp, så är det något hos personen - en eller flera egenskaper i dennes kropp - som får det hela att ske. Sålunda talar detta för att när M utför R, är det något hos M som ger upphov till R. Sålunda är det mest sannolikt att M besitter G ovan! Och om M besitter G, måste oxå det påverkade objektet, enligt den tidigare föreslagna principen, besitta någon motsvarighet till G.
Slutsats?
Jag tror fortfarande mitt resonemang håller!
GrottrolletNaug:
Meningen "Vibrationerna tycks kontrollera materians fysiska egenskaper." är av intresse. Magi är nämligen inte en fysisk egenskap utan en mycket mer universell egenskap, alltså är din spekulativa magiska resonans lite malplacerad.
Mitt svar:
Och hur vet vi att magi inte är en fysisk egenskap - eller snarare, en fysisk kraft (exempelvis motsvarande vår världs energi)? Det hela förefaller mig inte alls speciellt osannolikt - snarare tvärt om! Men låt oss ändå anta att det inte är det. Spelar detta i så fall någon roll? Nej, inte alls! Resonansriktning - d.v.s. egenskapen hos objektet - "magisk resonans" behöver inte vara något fysiskt - det skulle mycket väl kunna vara som så, att magisk resonans utför förmågan att "vibrera i det magiska fältet". För att göra en mycket grov liknelse: vi vet att ett objekt som vibrerar, vibrerar i luften. Men objektet är inte detsamma som luften. Sålunda skulle ett objekt mycket väl kunna vibrera i flera olika "verklighetsfält", eller "verklighetsaspekter", om man nu vill kalla det så, där de nio fysiska resonansriktningarna plus en (eller flera) magiska samt andliga resonansriktningar vore nödvändiga komplement. Så nej, din invändning att magi inte är ett fysisk fenomen, missar poängen - huruvida magi faktiskt är fysiskt, är irrelevant i sammanhanget!
Summa slutsats:
Min teori står än så länge oemotsagd!
Jag tänkte jag skulle fortsätta den magiteoretiska debatten som jag startade förra veckan (och som jag inte kunnat svara på, eftersom jag inte gått online förrän idag), eftersom jag hade lite mer att säga i den - eller snarare - ville svara på de kommentarer jag fick! Och eftersom den tråden - på grund av att den postades för sååå länge sedan - är död, startar jag sålunda en ny!
Detta var de två inlägg som jag fick till svar, på mitt inlägg:
Krille:
Detta förutsätter förstås att det finns en egenskap G.
Men tänk om det inte finns en egenskap G? Tänk om G i själva verket är någon slags magiteoretisk motsvarighet till Heisenbergs osäkerhetsrelation - ett fundamentalt uppträdande hos universum i sig? G är helt enkelt principen för "morfisk växelverkan", som i förlängningen leder till att eld ger upphov till pyrotropi som gör det lättare att få eld, eller att sinnet kan påverka materia.
I så fall är G ingen mätbar egenskap hos en viss specifik morfisk entitet, utan en beräkningsbar egenskap hos universum. I så fall faller hela ditt resonemang, och dessutom visar det att din slutsats, att exakt vad G är skulle vara ointressant i sammanhanget, är fel.
Mitt svar:
För det första vill jag hävda att du faktiskt missförstått Heisenbergs osäkerhetsprincip: principen säger nämligen, att vi inte, med godtycklig precision, samtidigt kan bestämma en partikels hastighet och dess placering. Att hävda att detta är ett "fel i universum", är ett missförstånd; det är snarare en fundamental egenskap hos våra partiklar, på grund av deras uppträdande (hela principen baserar sig på det faktum att för att kunna mäta en partikels läge eller placering måte vi påverka den, och resultatet av detta blir att vi enbart kan bestämma dess läge eller hastighet med obegränsad precision, eftersom detta är beroende av metoden som vi påverkar partikeln).
Men nog om det!
Javisst, måhända kanske G inte ligger i magikern, utan i universum. Men det hela förefaller väldigt osannolikt, av det enkla skälet att magisk handling - exempelvis att väva en besvärjelse - framstår väldigt tydligt som en viljehandling. Om magikern M väver den magiska resultatet R (där R = besvärjelse, ritual eller improvisering) har M utfört en viljehandling. M villatt R ska inträffa, och sålunda inträffar R (om M besitter rätt träning, kunskap, osv). Detta talar mycket för att R är ett resultat av något hos M; för att göra en liknelse, kan vi säga att om en person exempelvis vill trycka på en knapp, så är det något hos personen - en eller flera egenskaper i dennes kropp - som får det hela att ske. Sålunda talar detta för att när M utför R, är det något hos M som ger upphov till R. Sålunda är det mest sannolikt att M besitter G ovan! Och om M besitter G, måste oxå det påverkade objektet, enligt den tidigare föreslagna principen, besitta någon motsvarighet till G.
Slutsats?
Jag tror fortfarande mitt resonemang håller!
GrottrolletNaug:
Meningen "Vibrationerna tycks kontrollera materians fysiska egenskaper." är av intresse. Magi är nämligen inte en fysisk egenskap utan en mycket mer universell egenskap, alltså är din spekulativa magiska resonans lite malplacerad.
Mitt svar:
Och hur vet vi att magi inte är en fysisk egenskap - eller snarare, en fysisk kraft (exempelvis motsvarande vår världs energi)? Det hela förefaller mig inte alls speciellt osannolikt - snarare tvärt om! Men låt oss ändå anta att det inte är det. Spelar detta i så fall någon roll? Nej, inte alls! Resonansriktning - d.v.s. egenskapen hos objektet - "magisk resonans" behöver inte vara något fysiskt - det skulle mycket väl kunna vara som så, att magisk resonans utför förmågan att "vibrera i det magiska fältet". För att göra en mycket grov liknelse: vi vet att ett objekt som vibrerar, vibrerar i luften. Men objektet är inte detsamma som luften. Sålunda skulle ett objekt mycket väl kunna vibrera i flera olika "verklighetsfält", eller "verklighetsaspekter", om man nu vill kalla det så, där de nio fysiska resonansriktningarna plus en (eller flera) magiska samt andliga resonansriktningar vore nödvändiga komplement. Så nej, din invändning att magi inte är ett fysisk fenomen, missar poängen - huruvida magi faktiskt är fysiskt, är irrelevant i sammanhanget!
Summa slutsats:
Min teori står än så länge oemotsagd!