Nekromanti Forum som hjälpmedel

Recca

Femme Fatale
Jag vill bara säga att sedan jag startade forumet har jag insett vilken otrolig hjälp det är. I ett rollspel som Vampire där det finns mängder av trådar, faktioner, relationer och där intrig är en stor del av spelet, är forum kanske det bästa hjälpmedel någonsin.

Det finns ett subforum för varje spelarkaraktär där bara den personen kan kommunicera med mig. De använder dem för att göra sånt som de inte har tid med på rollspelsdagarna. Saker som att någon vill hälsa på sin sire eller skaffa fram lite snabba pengar. I princip allt ensamspelande sker på forumen och det har tagit bort hela det där hemlighetsmakeriet från rollspelet. En i gruppen har "profetiska drömmar" som en merit så då skriver jag då och då om hans drömmar på forumet. En annan försöker tyda obskyra barnbilder som två unga profetiska (eller galna) vampyrer målar på väggarna, så då lägger jag då och då upp läbbiga paint-bilder på hans del av forumet. xD

Jag upplever det som att forumet även främjar mig som spelledare på många sätt. T.ex. påminns jag hela tiden om olika plotter jag planterat eller spelarna utvecklat. Forumet finns alltid kvar också att gå tillbaks och kika på. Det blir väldigt överskådligt trots att det finns mängder av samtida information. Vampire kan lätt bli en himla röra, men det känns som att jag klarar av att ha med många fler detaljer nu. Jag tror jag har typ 15 plotter igång samtidigt som jag introducerat i form av slp's men som jag ännu inte "aktiverat" i spel.

Dessutom har jag möjlighet att informera spelarna om saker i regler eller spelvärld som jag tycker att de bör känna till, som t.ex. hur ghouls fungerar eller hur de räknar ut sitt anfallsvärde och vad de bör tänka på i vissa situationer.

Hett tips alltså: Skaffa ett forum för rollspelet. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
Nackdelen är väl om man har spelare som inte orkar kolla "ännu ett ställe" på nätet =)

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Nackdelen är väl om man har spelare som inte orkar kolla "ännu ett ställe" på nätet =)
JAG VEEEET! Det är skitjobbigt. Har två spelare som inte bemödat sig registrera sig på forumet. De har dock bara varit med på två spelmöten också (ett var) medan de tre som är medlemmar har varit med nästan alla gånger. Så det är faktiskt jobbigt det där. Men nu har jag lagt till så att sidan klarar RSS-flöden eller vad det heter så det går att "göra nåt nu" (fråga mig inte vad, jag fick hjälp med att lägga till det där också) så att det ska vara lättare att se när nåt nytt tillförts forumet.

Men kan du inte fresta dem med nån bonus-grej i samband med deltagande på forumet? Eftersom spelarna i min grupp kan skaffa pengar och hantera ärenden på olika sätt blir det en väldig fördel i deras rollspel. Är det t.ex. någon tråd de inte hann med att följa när vi spelade sist, så kan de lätt bara hoppa in på forumet och starta en tråd om det.