Nekromanti Forumet uppdaterat

Gardener

Champion
Äntligen har jag tagit mig tid att installera nya versionen av forumet. Hoppas ni tycker om de nya funktionerna och att utseendeändringarna inte är alltför enerverande. Jag har gjort mitt bästa för att det ska vara så likt det gamla systemet som möjligt och tycker jag har lyckats med det mesta.

Eftersom det är ett sådant drastiskt versionshopp, dels helt nytt versionsnummer men även ett byte av scriptspråk, så finns det en hög risk att allt inte fungerar som det ska i början. Uppstår det något konstigt problem så kan det vara en idé att prova att logga ut och sen logga in igen.

Under de kommande veckorna kommer jag börja installera en del modifikationer som jag har programmerat, men även saker som är skrivna av andra. Det finns en hel del sådana saker, så om det är någon funktion som ni saknar så är det bara att säga till.

En sak som kommer utökas drastiskt är antalet Märkningar som finns, vilket jag har kodat ett system för, men det är fortfarande några små buggar i det. Men så fort jag fixat allt sånt så kommer jag installera det också.

När det gäller märkningarna så är det en del saker som har ändrats, däribland hur man skriver färger, vilket man nu gör med märkningen [färg:green] [color:\\"green\\"]detta blir grönt[/color] [/färg]. Har ni färger i era signaturer kommer ni alltså behöva ändra dem.

Morgoth

Swashbuckler
Wohoo... men...

Det fick mig oturligtvis urloggad. Ja. Det är den sorgliga sanningen. Förväntar ni mig att komma ihåg mitt lösenord?

Nåja, när jag skulle logga in och beställde ett nytt lösenord så skulle jag till min stora förvåning skriva in min emailadress (jag är en rutinerad lösenordsbeställare, så jag vet hur det brukade vara). Betyder detta att vem som helst kan beställa mitt lösen? Eller är det bara en ytterligare säkerhetsåtgärd?

Hmmm... lite få smileys, men dem räcker gott. De två (eller är det tre) nya är ju balla också. Tuft med listelement (jag vet inte om vi det innan, med alla små jobbiga ikoner), får testa det någon gång. Mer UBB-gottis är ju helt klart pollsen (fanns dem innan eller var det bara en moderator-slash-administrationsmyndighet?). Därför gör jag en här:

[pollstart]
[polltitle=Är den nya forumsversionen ball?]
[polloption=Hellbal, polarn! Den rockar!]
[polloption=Det finns tyvärr vissa grejer jag inte gillar med resten FLYTER]
[polloption=Å fan, är det uppdaterad? Jag har inte märkt nåt]
[polloption=Tyvärr inte så mycket bättre än förut (dvs skitbra!)]
[polloption=Tyvärr inte så mycket bättre än förut (dvs kass!)]
[polloption=Det har blivit aningen sämre]
[polloption=Den har blivit mycket sämre]
[polloption=Den har blivit så himlans mycket sämre att jag spyr på dina skor]
[pollstop]

Betyg vet jag inte om jag är så förtjust i. Annars fick jag ett relativt kort och smärtfritt lösenord från redaktionen så jag röstar på nummer två. :gremgrin:

Gött jöbbat!

Määääh! Pollisarna funkade ju inte! Fixa!

Skuggvarg

Hero
Cooolt...starkt jobbat! :gremgrin:

/Skuggvarg gottar sig åt alla nyheter och uppskattar att märkningarna nu hoppar in i texten där man placerar markören, inte som förut då de alltid hamnade sist och man var tvungen att flytta på dem

En upptäckt

När man har ett forum som favoritforum visar det att det kommit nya trådar när det endast tillkommit nya inlägg.
Som t.ex. när jag alarmerades om nytt inlägg här på rollspel.nu-forumet, så visades det en etta efter nya trådar och en etta efter nya inlägg. När jag kom hit var det bara Skuggvargs inlägg som var nytt (dock var ditt (Gardener) inlägg som trådbörjan markerat oläst, trots att jag läst det tio minuter innan.
Det hände samma sak på andra forum också.

/Black Dwarf, buggfinnare

Sodivra

Champion
Re: Wohoo... men...

Bara admins och moderatorer kan polla! Moo-haa!

Ojdå, centertaggarna funkar inte..

Berserk

Warrior
Re: En upptäckt

När man har ett forum som favoritforum visar det att det kommit nya trådar när det endast tillkommit nya inlägg.
Syftar du på det faktum att ursprungsinlägget, dvs det som startade tråden, också blir rött (i mina inställningar iaf.) när det kommit nya inlägg till tråden? Jag vet inte säkert förstås, men jag utgår ifrån att detta är meningen så att man ser snabbare vilken tråd de nya inläggen hör till. T.ex. om trådarna är väldigt långa eller så.

Till [color:\\"green\\"]Gardener[/color]: Supersnyggt! Bra jobbat, verkligen.

Troberg

Sinister eater
Ser bra ut!

Gillar speciellt att bilden visas vid inläggen. Nu måste jag hem och göra en plugin till min webserver som slumpar bild från ett urval för varje request!

Några småsynpunkter:

Saknar min favoritsmiley (Hairy).
I fönstertiteln står det "Forumsystem UBB.threadsTM". Bortglömd inställning?

Dessa pyttesaker medräknat så är det trots allt ett bra lyft. Går lite snabbare också nu, eller?

Re: En upptäckt

Jag menade också att tråden markeras som ny, när man har ett forum som favorit.

D.v.s. om du skrivit ett inlägg på denna tråd så står det vanligtvis (1) under inlägg på favoritforum. Men nu är det så att det står (1) under trådar också.

Upptäckte också att detta är ett problem som är väldigt från och till.

/Black Dwarf, som håller med om att forumet är snyggt, men saknar det förra urvalet av smileys :gremsmirk:

Hasse

Hero
Vad trevligt

Forumet blir bara bättre och bättre och snabbare och snabbare. :gremlaugh:

Även om man vant sig vid det gamla så gillade jag direkt den version mer. De lite smalare bokstäverna gör texten lättare att läsa.

Bugar och bockar för allt arbete du och alla andra ansvariga för forumet lägger ned på det samma.

Länkar

Nu vet jag inte om det är just ditt område, men länkarna från www.rollspel.nu funkar inte (åtminstone inte på den datorn jag sitter på nu). Det är något som måste ändras... tror jag :gremgrin:

/Black Dwarf, felsökare.

Rising

Vila i frid
Lycka för alla forumspottare!!!

Ojojoj, många nya finesser... Än så länge ser layouten lite konstig ut, men jag diggar finesserna! Betygsystemet tar jag inte så allvarligt, men jag har delat ut skitamånga betyg till höger och vänster så jag medger att det är rätt skojsigt.

Framförallt gillar jag sidan för "inloggade". Man ser precis i vilket inlägg folk läser och skriver svar!!!! Hur häftigt som helst! Tänk när en fet het potatis landar på forumet och man ser att ALLA läser inlägg i just den tråden! Det kommer bli sååå häftigt! Jag ska forumspotta tills jag dör.

Nu ska jag ut och leta fler balla nyheter.

/Riz
som tackar Gardener för att han långt i förväg hade pratat om det nya systemet och vilka förändringar det skulle innebära

Skuggvarg

Hero
Betygsätta användare? Hjälp!

Huva...jag noterade nu att man kan betygsätta inte bara diskussioner, utan även användare! :gremshocked:
Hoppas det inte går överstyr...

/Skuggvarg - vars rädsla för att få 1 i betyg kanske är befogad, med tanke på den skit han ibland, något oövertänkt, slänger ur sig

Tippis

Warrior
Hjomänvisst... eller?

Jodå, snyggt som attan och fort som attan... Nu börjar det bli riktigt modernt och fint häromkring. Det enda jag (omedelbart) slogs av var att det inte längre verkar finnas något val för "Information Uppe" eller "På Sidan" som det fanns i den gamla versionen. (Eller så har jag bara blivit blind, som vanligt).

Eftersom jag lider av ett sjukligt behov av att använda så smala browserfönster som möjligt, så hade jag gärna sluppit att ha den "stora" grå informationsrutan till vänster om varje inlägg, utan hade hellre haft text där... Men jaja, är man utseendekonservativ så är man :gremwink:

The_shadow

Warrior
förutom att jag fick en smärre chock när jag inte kom in utan fick lirka med massa omvägar så.
men när jag väl kom in så kände jag knappt igen mig, just nu käns det väldigt bra faktiskt.

tummarna upp. :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det här ser verkligen bra ut. Saknar dock mina favoritsmileys, men, men...

Ska du lägga med det vi pratade om för länge sedan om att man skulle kunna länka direkt till en tråd?

Annars så... Bra jobbat Gardener!

Troberg

Sinister eater
Upptäckte en sak till...

Det tycks inte som om den automatiska inloggningen funkar längre. Kan iofs vara min browser, men det sammanfaller lite väl bra med versionsuppgraderingen av forumet.

Inget stort problem, jag kan scripta inloggningen, men jag måste ju gnälla lite i alla fall... :gremlaugh:

Re: Upptäckte en sak till...

Om du använder adressen forum.rollspel.nu funkar det utmärkt. Åtminstone här borta :gremgrin:

/Black Dwarf, rättsökare

Troberg

Sinister eater
Re: Upptäckte en sak till...

Om du använder adressen forum.rollspel.nu funkar det utmärkt. Åtminstone här borta
Den var lite väl lättköpt... Borde tänkt mig för mer innan jag gav dig den chansen. :gremblush:

Funkar inte här. Kan iofs bero på att jag kör på en Compaq bärbar som jag köpte i ett sinnessvagt ögonblick för att den var billig (dvs innan det visade sig att det kostade 2500 till om man ville slippa ett internetabonnemang jag inte ville ha). Compaq har i sedvanlig idiotisk Compaqstil bestämt sig för att bara ha drivisar för XP (funkade iofs fint med QNX också, men inga andra windowsar).

Poängen som jag långsökt försöker komma till är att jag måste köra XP som suger ap-analer med sugrör, och detta kan vara anledningen till att det krånglar. Min ståndpunkt angående XP är att man på samma sätt som man lagstiftat mot andra dåliga produkter (Neurosedyn, Ford Edsel med flera) borde lagstifta mot XP, åtminstone i dess nuvarande form.

En liten sidofråga: Vad betyder de fyra gula stjärnorna bredvid mina inlägg? Three strikes and you're out, we're just waiting until you don't expect it? :gremshocked: