Ja, vi borde ha fler gemensamma forumaktiviteter. Särskilt kreativa och skapande sådana som Dogma-utmaningen. Ni har redan skrivit en massa smarta svar som ni gärna får upprepa igen eftersom Snigel råkade radera hela den ursprungliga tråden.
(Jag hade det sparat eftersom du frågade mig om det på irc, alltså.)walium said:Det är väldigt synd att Dogma-utmaningen har dött en stilla sotdöd för den typen av evenemang livade upp forumet och gav många något konkret att sträva mot. En möjlighet och en uppmuntran till att skapa något eget. Lulu-projekt i alla ära, men det är ofta för storskaliga grejer för att engagera någon annan de som redan är mest aktiva. Är det verkligen helt omöjligt att skapa något nytt kreativt forumevent och hur skulle det i så fall se ut? Finns det någon inspiration att hämta ifrån andra forum?
Färdigt och färdigt, det kom in en packe bidrag, kanske ett trettiotal, och jag postade filen med dem någonstans (kommer dock inte ihåg var just nu).Blev det projektet färdigt? Troberg?
Se bifogad fil för exempel på hur en tänkbar session skulle kunna se ut.Jag har ett annat experiment på gång, baserat på Living Legends, som jag tänkte testa så småningom. Tänkte dock vänta tills jag får lite andrum och min huvudvärk inte är stor som en tågolycka, samt att det blir en lite lucka i dina forumsspel (ingen kritik mot dem, men folk orkar bara skriva så mycket).
I grund och botten baseras det på en kollaborativ editor (Gobby, ett gratisprogram för Linux, Windows och Mac) som gör att flera personer kan skriva i samma text samtidigt över nätverk, plus att man har en chatmöjlighet utanför texten. Man ser alltså löpande de ändringar andra gör, tecken för tecken, live medan de skrivs. Jag tänkte testa ett slags brainstorm-approach till kollektivt skapande, där flera knattrar in text till spelet samtidigt, och löpande skapar inspiration och hooks som andra kan hänga på. Living Legends är ett bra testskott, eftersom det har gott om små avstickare som man kan utveckla och väva ihop rätt så fritt.
Eventuellt kommer jag på sikt att sätta upp en server för Gobby på RPG Lab, som en resurs för de som vill samarbeta på projekt, men det hänger lite på hur försöket går.
Ja, jag ser att mina egna bidrag egentligen var för långa för att få plats på ett kort. Men om man väljer en annan form än en kortlek skulle det gå att ha en sådan utmaning.Egentligen tror jag problemet var att folk var för seriösa och lade för mycket krut på varje möte, istället för att lämna dem lite öppnare och skissartade och gå på mängd.
Nja, det var delvis därför jag ville förnya dem lite med den utmaningen. Att lyfta dem från "klockan 3-monstret" som uppstår när man slår ett fast antal händelser per dag och alla tycks resultera i en fiende till något mer. Jag skulle egentligen vilja ha en hel liten bok/wiki med slumptabeller som ger händelser som är små sidoplots för sig, och som lämnar trådar öppna som spelledaren och gruppen kan spinna vidare på.I och för sig är det kanske lite ute med klassiska slumpmöten