Nekromanti Forumevent

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ja, vi borde ha fler gemensamma forumaktiviteter. Särskilt kreativa och skapande sådana som Dogma-utmaningen. Ni har redan skrivit en massa smarta svar som ni gärna får upprepa igen eftersom Snigel råkade radera hela den ursprungliga tråden.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kan ju vara snäll och bidra med texten från den förra trådens startinlägg i alla fall:

walium said:
Det är väldigt synd att Dogma-utmaningen har dött en stilla sotdöd för den typen av evenemang livade upp forumet och gav många något konkret att sträva mot. En möjlighet och en uppmuntran till att skapa något eget. Lulu-projekt i alla ära, men det är ofta för storskaliga grejer för att engagera någon annan de som redan är mest aktiva. Är det verkligen helt omöjligt att skapa något nytt kreativt forumevent och hur skulle det i så fall se ut? Finns det någon inspiration att hämta ifrån andra forum?
(Jag hade det sparat eftersom du frågade mig om det på irc, alltså.)

En vacker dag kan jag säkert skriva ett väl genomtänkt svar också. :gremsmile:

/Dimfrost

Gordeg

Hero
Trobergs julkortsutmaning, del 2?

För flera år sedan startade Troberg ett coolt projekt för att ta fram bättre slumpmöten än de man råkar ut för i traditionella mötestabeller.
Blev det projektet färdigt? Troberg? Anyone?
Hursomhelst tycker jag att det var en bra idé och att skriva ett bidrag är inte så tidskrävande. Kolla länken, tror ni att det eller något liknande kan vara något?

Gordeg

Troberg

Sinister eater
Re: Trobergs julkortsutmaning, del 2?

Blev det projektet färdigt? Troberg?
Färdigt och färdigt, det kom in en packe bidrag, kanske ett trettiotal, och jag postade filen med dem någonstans (kommer dock inte ihåg var just nu).

Egentligen tror jag problemet var att folk var för seriösa och lade för mycket krut på varje möte, istället för att lämna dem lite öppnare och skissartade och gå på mängd.

Troberg

Sinister eater
Ett projekt som jag funderat på, men som inte lär hända den närmaste veckan, är det som jag redan tidigare nämnt:

Jag har ett annat experiment på gång, baserat på Living Legends, som jag tänkte testa så småningom. Tänkte dock vänta tills jag får lite andrum och min huvudvärk inte är stor som en tågolycka, samt att det blir en lite lucka i dina forumsspel (ingen kritik mot dem, men folk orkar bara skriva så mycket).

I grund och botten baseras det på en kollaborativ editor (Gobby, ett gratisprogram för Linux, Windows och Mac) som gör att flera personer kan skriva i samma text samtidigt över nätverk, plus att man har en chatmöjlighet utanför texten. Man ser alltså löpande de ändringar andra gör, tecken för tecken, live medan de skrivs. Jag tänkte testa ett slags brainstorm-approach till kollektivt skapande, där flera knattrar in text till spelet samtidigt, och löpande skapar inspiration och hooks som andra kan hänga på. Living Legends är ett bra testskott, eftersom det har gott om små avstickare som man kan utveckla och väva ihop rätt så fritt.

Eventuellt kommer jag på sikt att sätta upp en server för Gobby på RPG Lab, som en resurs för de som vill samarbeta på projekt, men det hänger lite på hur försöket går.
Se bifogad fil för exempel på hur en tänkbar session skulle kunna se ut.

Verkar det intressant?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Är det bara jag, eller raderar Snigel saker och ting ganska ofta här omkring :gremlaugh:

Mitt förslag var att man kör en tävling där man får göra ett delmoment ur ett regelsystem. Man koncenterar sig på en liten del, eller ett särskilt skedde så får folk skriva regler som täcker det.

Olle Linge

Snigel
Bildutmaningen

Vill ni aktivera er kreativt kan ni ju föreslå en bild till nästa bildutmaning. Det är kreativt och skapande. Här har ni de tidigare utmaningarna:

Utmaning 1
Utmaning 2

Nu postade jag inte det här inlägget bara för att jag ville försöka dra igång en tredje utmaning, utan för att jag vill påpeka att det är kul med lite udda saker. Att ha en tävling där man ska skriva ett bra äventyr är liksom inte så stimulerande. Då föredrar jag korta, utmanande saker. Det kanske skulle gå att hitta på flera typer utmaningar, på något sätt kring personer, platser eller något. Detta skulle i så fall kunna vara genuint användbart (en beskrivning av en superhäftig plats på 300 ord vore rätt användbart, till exempel). Något att fundera på.

Gordeg

Hero

Egentligen tror jag problemet var att folk var för seriösa och lade för mycket krut på varje möte, istället för att lämna dem lite öppnare och skissartade och gå på mängd.
Ja, jag ser att mina egna bidrag egentligen var för långa för att få plats på ett kort. Men om man väljer en annan form än en kortlek skulle det gå att ha en sådan utmaning.

I och för sig är det kanske lite ute med klassiska slumpmöten, istället är det skräddarsydda bomber/bangs som gäller. Bland folket här på forumet alltså.

Gordeg

Troberg

Sinister eater

I och för sig är det kanske lite ute med klassiska slumpmöten
Nja, det var delvis därför jag ville förnya dem lite med den utmaningen. Att lyfta dem från "klockan 3-monstret" som uppstår när man slår ett fast antal händelser per dag och alla tycks resultera i en fiende till något mer. Jag skulle egentligen vilja ha en hel liten bok/wiki med slumptabeller som ger händelser som är små sidoplots för sig, och som lämnar trådar öppna som spelledaren och gruppen kan spinna vidare på.

Dimfrost

Special Circumstances
På Story Games har de kört en tävling där det gäller att "reverse engineera" rollspel från rollformulären. Jag stötte på tråden om årets tävling men har annars ingen direkt koll. Det verkar i alla fall vara en väldigt häftig idé. En liknande grej är ju Game Chef (eller vad det heter) där man ska välja tre teman bland fyra erbjudna och designa ett spel kring dem. Jonas Ferry kan säkert berätta mer eftersom One Can Have Her började som ett sådant spel.

Vi kanske ska spåna mer i den riktningen? Problemet är att det är väldigt ambitiöst att skriva hela rollspel.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har vaga tankar på att återvända till mitt ordboksprojekt någon gång. Det är sådana saker jag skulle vilja se fler av: kollektivt skapande som får ett konkret resultat (om man bortser från att det i just det här specifika fallet dog rätt snart, då :gremwink:).

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
Är inte problemet med gemensamma projekt, utmaningar och annat (samberättande och forumspel?) att det kräver input av andra och när det inte kommer, så faller idén...

Ja, förutom om det är ett tråkigt gemensamt projekt eller forum event då ...

Dimfrost

Special Circumstances
Jo, självklart är det så. Det aktuella projektet dog för att inte ens jag själv hade ork nog att fortsätta (jag valde att prioritera att få klart Terone vid det tillfället).

/Dimfrost