Nekromanti Forumiter och lite lättare spel via chatt?

solvebring

Superhero
Tjosan!
Jag tänkte bara höra om inte vi forumiter skulle kunna ta en stund någon gång bortemellan och rollspela något lättvindigt rollspel via chatt eller liknande?
Jag menar det, man behöver inte göra världens grej av det. Kort och gott göra upp en tid, en "plats", ett spel och om så behövs en frivillig spelledare och köra en liten stund.

Vad tror ni?
Finns det något intresse för dylika överhvuudtaget?
Om så är fallet kanske det finns någon med verklig erfarenhet av sådana tilltag som skulle vilja hjälpa situationen på traven lite?

... Själv känner jag mig rätt sugen på ett sådant litet tilltag eftersom den enda spelgruppen jag har kvar förnärande, sedan alla andra flyttat vidare i detta avlånga land, finns dryga tolv mil bort och har svårt att synka tider.

Först och främst kan folk gärna hålla sig till att anmäla intresse, så kan vi beta av projektet efter hand och se vart och hur vi landar med det?

Christoffer

It's all pig.
Beroende på tid och sådant kan jag absolut tänka mig detsamma, både SL:a och spela... men, tiden är knapp.

solvebring

Superhero
Beroende på tid och sådant kan jag absolut tänka mig detsamma, både SL:a och spela...
Trevligt att höra! Nåväl, bara vi blir ett gäng så kan vi säkert göra upp någonting. Det här med knapp tid gäller förmodligen inte bara dig och mig, och en det fixar sig alltid. Så länge vi försöker hålla det simpelt men ändå skoj så tror jag att allt är genomförbart.

solvebring

Superhero
...Ingen mer som är intresserad?

Är det nu inte ingen mer som känner sig sugen eller som i alla all skulle kunna tänka sig att testa det här?

Mitt förslag är att vi väntar tills efter helgen och ser om någon mer vill vara med. Sedan att vi börjar diskutera med varandra om hur vi ska utforma detta.

Vad tror ni om det?

Vimes

Champion
Re: ...Ingen mer som är intresserad?

Men va fasen, jag tror att jag är på. Det spelas sjukt lite rollspel numera, så det skulle nog kunna vara kul!

EDIT: Jag ser ju sjukt neggig ut här. "jag tror", "de skulle kunna" bla bla. Jag tycker det verkar vara en kul grej, jag anmäler mig härmed.

Lukas

Mannen i Gult

Jag tror att jag kan anmäla intresse.

om det blir chatt så kommer ni dock få stå ut med fel stavningar.

Anarchclown

Swashbuckler

Lukas said:
Jag tror att jag kan anmäla intresse.

om det blir chatt så kommer ni dock få stå ut med fel stavningar.
Och uppenbarligen särskrivningar också. :gremtongue:

VIDARE

Jag skulle kunna vara intresserad både av att spelleda och spela. Är dock ganska upptagen med.. öh.. rollspel.. en stor del av tiden så för mig skulle en tid på helgerna under eftermiddagar förmodligen fungera bäst.

solvebring

Superhero
Rollspelschatt - Slut på anmälan, nu planera!

Så där ja! De som anmält sig för detta, att rollspela via chatt, är alltså följande forumiter:

solvebring
Poppe
Sollyx
Svumpyn
Vimes
Lukas
Anarchclown

Jag stänger härmed anmälningarna för närvarande eftersom en större spelgrupp än sådan innebär rent kaos. Nu går vi vidare. Vi skulle då behöva planera hur vi ska forma de här spelsessionerna; hur kommunikationen ska ta sin form. Först och främst bör vi möjligen komma överens om en klient som vi ska använda när vi ska chatta? Förövrigt bör vi kanske också komma fram till om vi ska köra på mikrofon och prata eller om vi ska köra via hederlig, vanlig textchatt?
... Sedan har vi säkert hundra andra frågor också, så kör i vind bara. Vi måste ju besvara frågorna kring alltsammans innan vi kan börja. Så fort vi ha lösningarna så är det ju bara att spela sen. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Rollspelschatt - Planering!

Nå, vi har säkert fler frågor att täcka och det kommer säkert flera svar på vägen.
Först kan vi börja med att samla frågor kring detta då kanske?

Mina frågor är:
1. Snack eller text?
2. Beroende av fråga 1, vilken klient?

1. Snack eller text?
För min del äger jag inte ens en mikrofon just nu, dessutom är rummet där jag har datorn så dumt att det har två dörröppningar men inga dörrar. Med andra ord skulle sambon och sonen säkert störa hela tiden och jag skulle antagligen störa dem i min tur. För mig passar text bäst med andra ord.

2. Beroende av fråga 1, vilken klient?
Vad det gäller en klient, och då om vi väljer text som medel, så röstar jag för irc. För det första, det går att nå med vilket script ni nu än känner för liksom genom webläsaren. I alla fall vad det gäller Quakenet (alltså en irc-server) där jag ligger. Där har jag ett gammalt kanalprojekt som gått i stöpet. Med andra ord, den kanalen är tom förutom jag och en bot. Jag skulle kunna slänga ett lösen på den kanalen och så vipps, får vi vara ifred. Har du ingen aning om vad irc är så ger google en hel del svar. Och om inte annat kan jag hjälpa den undrande att nå kanalen och det via webbläsare i det fallet - då behöver man inte vet så värst mycket.

Christoffer

It's all pig.

Idealet vore en irckanal med en tärningsrobot. Varför? Lite poängen med chatrollspel kan jag tycka är att göra det spontant och utan speciellt stora ambitioner, dvs har jag ett par tre timmar över kan jag slå mig ner vid datorn, logga in på irckanalen och se vilka som är där och är sugna på att spela och så startar man något. Då kan man enkelt se att "Ah, ok, bara Solve inne, kanske ska kolla med honom om han vill spela lite Trollbabe..." eller så är det en hel drös inne och då kanske något annat som passar. Så för egen del går skype och liknande bort, inte för jag inte gillar det för det gör jag, men det är ungefär samma problem som med att ses på riktigt och spela, det kräver planering, ostörd tid och åter igen, planering.

Men det här skulle verkligen kunna bli något mer spontant om man bara fick till en plattform för det.

solvebring

Superhero

Jag kan inte annat än att hålla med. Jag tror förövrigt att jag kan fixa en tärningsbot, bara jag får kika runt lite så ska jag säkert kunna lösa det.

Anarchclown

Swashbuckler

Jag har inte IRC men både Skype och GTALK som jag faktiskt har tror jag att man kan bygga grupper till.

solvebring

Superhero

solvebring said:
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag tror förövrigt att jag kan fixa en tärningsbot, bara jag får kika runt lite så ska jag säkert kunna lösa det.
Har googlat lite och mja, jag vetefan om jag förstår mig på sådant... iaf så jag får en bot som ligger på kanalen dag som natt, oberoende av oss allesammans.
... Hm? Undra om man kan få vår HALiBot att kommunicera med vår irc-kanal, om vi nu kommer överens om att använda irc det vill säga. Vi kanske ska vänta med bot-frågan till vi hört vad alla andra tycker...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

solvebring said:
solvebring said:
Har googlat lite och mja, jag vetefan om jag förstår mig på sådant... iaf så jag får en bot som ligger på kanalen dag som natt, oberoende av oss allesammans.
... Hm? Undra om man kan få vår HALiBot att kommunicera med vår irc-kanal, om vi nu kommer överens om att använda irc det vill säga. Vi kanske ska vänta med bot-frågan till vi hört vad alla andra tycker...
Öh, jag har byggt en som klarar åtminstone relativt primitiva XtY-kombos och sådant, i python.

Om det är intressant.

(Den har också SL-läge och kan byta namn för att prata "som" olika SLP:er och så)