Nekromanti Forumiter och lite lättare spel via chatt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Rollspelschatt - Planering!

solvebring said:
Poppe said:
Låter helt klart intressant!
Ord!
Okej, jag ska försöka leta rätt på scriptet. Jag lovar dock inga garantier; det är relativt otestat i riktiga rollspelssituationer.

Vråla tag i mig nån kväll så kan vi genomföra lite tester, och jag kan instruera lite i hur boten funkar och så. Ska ses som en very rough beta.

(Det vore kanske nåt; få in lite feedback på den och kanske göra nå't av den...)

Vimes

Champion

[instucket huvud]

Ah? man skulle ta ställning till saker också?

Nå, jag skiter i allt. Både prat och text funkar för mig. Har inga preferenser kring vad man använder för klient heller, det får ni som vet något/bryr er om reda ut. Jag hakar på whatever!

Dock: jag tror att det kan vara bra att ha någon form av struktur. Att bara ha ett chattrum där man kan droppa in och se om någon vill spela i några timmar låter ju fint i teorin och så. Men jag tror inte ett skit på att det kommer användas.

krank

Vimes said:
Dock: jag tror att det kan vara bra att ha någon form av struktur. Att bara ha ett chattrum där man kan droppa in och se om någon vill spela i några timmar låter ju fint i teorin och så. Men jag tror inte ett skit på att det kommer användas.
Jag kommer ju inte att vara med, men jag rekommenderar att man bokar möten likadant som man bokar dem IRL; dvs dag och tid och plats.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag bryr mig inte så hårt om hur det kommer att bli men skulle föredra om vi spelade genom text, mest för att jag aldrig provat på det och är nyfiken på hur det skulle fungera i praktiken.

Men jag lämnar det upp till er andra att avgöra, är på oavsett hur det blir.

solvebring

Superhero

krank said:
Vimes said:
Jag kommer ju inte att vara med, men jag rekommenderar att man bokar möten likadant som man bokar dem IRL; dvs dag och tid och plats.
Så som krank säger är precis just som jag tänkt att vi skulle göra. Så var i alla fall min tanke när jag efterfrågade detta. Så det är så klart det vi kommer att göra: Komma överens om en tid osv.

Det som Poppe nämner är dock en bonus vi kan få genom att använda min redan existerande men tomma (förutom mig och en Q-bot) irckanal. Poppe kanske inte menade det som bara en bonus men så menar i alla fall jag. Jag tror nämligen också på struktur. Att vi då som sagt sedan, med ett permanent rum, kan spela spontant vid andra tidpunkter är mest liksom en grej som också kan göras om man vill.

solvebring

Superhero

Du har just tagit ställning genom att inte ta ställning. Din ställning är att du är med oavsett vilka medel vi använder. Så det är noterat, skitbra! :gremsmile:

solvebring

Superhero

Anarchclown said:
Jag har inte IRC men både Skype och GTALK som jag faktiskt har tror jag att man kan bygga grupper till.
Okej, aldrig hört talas om. Men det är fortfarande väldigt bra att veta. Som det är i detta nu är jag och Poppe för irc och övriga som hittills hört av sig utan åsikt. De är med oavsett klient. Så då frågar jag, nämner du detta för att ge extra alternativ eller för att du är emot förslaget om irc? Det är bra att veta utifall att vi behöver rösta eller dylika i slutändan.

krank

Anarchclown said:
Jag har inte IRC men både Skype och GTALK som jag faktiskt har tror jag att man kan bygga grupper till.
Det kan man. Å andra sidan finns det webbklienter och opensourceklienter till IRC som man kan använda också. Man måste inte regga sig nånstans för att irca, allt som krävs är en klient.

solvebring

Superhero

allt som krävs är en klient.
Tja, eller i många fall en helt vanlig webbläsare, eftersom de flesta servrarna går att köra via webben om man nu vill det. Ska man inte irc:a mer än t.ex. för en sådan grej så rekommenderar jag nog det, än att försöka lära sig allt på en gång, ny klient, hur olika delar av irc fungerar etc. Det kan ta sin tid beroende på hur med man är.

solvebring

Superhero

solvebring said:
allt som krävs är en klient.
Tja, eller i många fall en helt vanlig webbläsare, eftersom de flesta servrarna går att köra via webben om man nu vill det. Ska man inte irc:a mer än t.ex. för en sådan grej så rekommenderar jag nog det, än att försöka lära sig allt på en gång, ny klient, hur olika delar av irc fungerar etc. Det kan ta sin tid beroende på hur med man är.
Ja, kanske inte ett så vettigt svar med tanke på att en webbläsare också en är klient. Nåväl, de flesta tänker dock ofta på lite mer av ett program eller dylika när de tänker klient, så jag tänkte mest bara understryka hur enkelt det kan vara om man nu vill det. :gremcrazy:

Christoffer

It's all pig.

Poppe kanske inte menade det som bara en bonus men så menar i alla fall jag.
Bonus och bonus. :gremsmile: För min del är det helt enkelt så att det är just det jag skulle vara intresserad av. Spontant rollspelande när man har två timmar tomma och man inte vill kolla på ett par tv-serieavsnitt. Om det innebär att jag stuckit in huvudet på en irckanal på morgonen och sagt "kl 14 vill jag spela något, någon som har tid så syns vi här då" eller om jag sticker in huvudet precis kl 14 för att se om någon annan är där, är för mig sak samma. Men, när det kommer till att boka upp och säga onsdagar kl 1630 så syns vi på... så faller det bort för mig direkt. Har jag tid över jag kan boka in på ett sådant vis kommer den automatiskt tillägnas spelgruppen jag är med i som får alldeles för lite tillfällen att träffas så som verkligheten ser ut just nu.

Så, en bonus? Mje, det är mitt huvudsaklig intresse av rollspelande över chat. Det är också just därför jag tror mer på IRC. Skall vi utbyta gtalk eller skype-namn med varandra så handlar det om oss, här och nu, satsa istället på att bygga upp en irc-kanal för de som vill rollspela, gör lite reklam för den och låt den helt enkelt fungera som ett vardagsrum där folk kan dyka upp, greppa tag i en eller två nystiftade bekantskaper och börja rollspela något. Det finns förvisso en engelsk kanal som är precis så som jag vill ha det, så jag blir inte ledsen om det är så att alla andra vill boka upp och strukturera tider, det är bara att tuta och köra. :gremsmile:

solvebring

Superhero

Mje, det är mitt huvudsaklig intresse av rollspelande över chat. Det är också just därför jag tror mer på IRC. Skall vi utbyta gtalk eller skype-namn med varandra så handlar det om oss, här och nu, satsa istället på att bygga upp en irc-kanal för de som vill rollspela, gör lite reklam för den och låt den helt enkelt fungera som ett vardagsrum där folk kan dyka upp, greppa tag i en eller två nystiftade bekantskaper och börja rollspela något.
Okej, well, jag tycker att både och vore väldigt väldigt najs. Vad tror folk om det?
Hur som helst... #bakerstreet @quakenet finns här och nu till förfogande att chattrollspela på för de som vill. Det finns dock ingen dice roller-bot än.

Jag skapade kanalen av andra stjäl men fick den aldrig riktigt att fyllas. Vi var ett gäng som hängde där ett tag, men eftersom det aldrig tog sig så dog idén ut. Kanalen är dock tillhandahållen av mig och en Q-bot. Välkommen den som vill! =)

... Så får vi diskutera vidare kring just det här projektet, men från och med nu tillhandahåller jag mig kanal till chattrollspel hur som...

Har du inte en irc-klient eller är osäker:
... Då kan du använda din webbläsare!
1. Klicka på den här länken.
2. Skriv in önskat användarnamn i rutan för "Nickname".
2. Skriv "bakerstreet" i rutan för "Channels".
3. Klicka på knappen "Join chat".
Klart!

solvebring

Superhero

Nåväl, bara för att jag lagt upp informationen om irc-kanalen där man nu kan spela chattrollspel så är detta fortfarande inte klart. Vi måste komma fram till hur vi ska göra med detta.

Mina förslag är:
Vi använder textchatt.
Vi använder irc för detta. Kanal #bakerstreet på servern quakenet.
Vi bestämmer tider för när vi ska spela, samt vilket spel, vem som spelleder etc.
Utöver detta kan man droppa in på #bakerstreet och spel när man vill om det nu är andra inne.
Tidsbestämda spelmöten går före dropin-möten.

Vad tror man om det?

... Och vi ska nog, i så fall, ordna en bot som kan rulla tärningar etc. åt oss.

Vimes

Champion

solvebring said:
Mina förslag är:
Vi använder textchatt.
Vi använder irc för detta. Kanal #bakerstreet på servern quakenet.
Vi bestämmer tider för när vi ska spela, samt vilket spel, vem som spelleder etc.
Utöver detta kan man droppa in på #bakerstreet och spel när man vill om det nu är andra inne.
Tidsbestämda spelmöten går före dropin-möten.
Bifalles.

Lukas

Mannen i Gult

Eftersom min mic aldrig vill fungera som den ska så föredrar jag text.

solvebring

Superhero

Det vore väldigt trevligt om folk kunde börja svara. Om vi ska kunna spela så måste vi kommunicera. Om alla ville svara och tala om vad de tycker så blir allt lättare.

Förövrigt kan jag meddela att krank är så vänlig att han ska försöka börja pilla på en tärningsbot till #bakerstreet. Med andra ord kommer den kanalen för säkert att bli en kanal för chattrollspelande. Mer detaljer kommer senare.

... Men, jag vet fortfarande inte om de som anmält sig i den här tråden vill använda irc. Av de svar som kommit in hittills verkar det dock som så. Poppe och Vimes samt jag är de som hittills uttryckligen stödjer förslaget.

Lukas

Mannen i Gult

Jag var inte så tydlig men när jag sa att jag föredrar text menar jag att jag stödjer förslaget irc

solvebring

Superhero

Lukas said:
Jag var inte så tydlig men när jag sa att jag föredrar text menar jag att jag stödjer förslaget irc
Sorry. :gremsmile:
Edit: Poppe, Vimes och Lukas samt jag är de som hittills uttryckligen stödjer förslaget.