Nekromanti Forumiter som lirar Nexuiz?

solvebring

Superhero
Är bara nyfiken på om någon forumit lirar Nexuiz? Det är ju alltid kul att mötas, tampas och spela med folk man "känner igen".

För dem som undrar vad Nexuiz är så är det ett open-source (med andra ord gratis, fritt och tillgänligt på alla sätt och vis) "first person shooter"-spel som är mycket likt Quake 3. Det finns både till Windows och Linux. Själv har jag spelat någon vecka eller så och upptäckte spelet genom att jag för några veckor sedan bytte OS till Ubuntu. Tja, gillar man "first person shooter" och att lira Death Match, Team Death Match, Capture The Flag och sådant som är klassikt för sådana spel så är det bara att dra igång.

Själva brukar jag hänga på servrarna: DCC's 2.5.2 Beginner Only Delight DM (Death Match) och DCC's 2.5.2 Laid Back Delight CTF (Capture The Flag).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ser schysst ut, och jag gillar open-source. Dessvärre är jag ganska dålig på shooters och sådana spel brukar vara rätt oförlåtande mot nybörjare.

Men jag kan tänka mig att prova om jag får lite tid över. Hur ser systemkraven ut?

solvebring

Superhero
Ser schysst ut, och jag gillar open-source. Dessvärre är jag ganska dålig på shooters och sådana spel brukar vara rätt oförlåtande mot nybörjare.
Indeed. Man får lov att kämpa på, jag vet. :gremsmile: Har blivit lite bättre dock, mosar en hel del... Fast blir såklart mosad själv en hel del också. Servrarna jag nämnde är dock nybörjarvänliga. Den ena är just till för nybörjare som du kan se.

Men jag kan tänka mig att prova om jag får lite tid över. Hur ser systemkraven ut?
Ett av skälen till att jag inte lirar några spel längre är det att jag inte har pengarna till de datorer som krävs för att hänga med i svängen. Jag sitter på en sunkig kontorsdator som jag uppgraderat lite smått; alltså så att det inte gör någon skillnad, fortfarande rena skräpburken med låg prestanda. Så hur som helst, du kommer att klara systemkraven. Nåväl... Här är de:
400 MB of hard drive space
Windows 2000/XP/Vista (32-bit or 64-bit)
Mac OS X 10.4 or better (PPC or x86)
Linux Kernel 2.2 or better with glibc

High Quality/Recommended
- A 1.5 Ghz Intel Pentium 4 chip or AMD Athlon 1500+ or better
- 9600ati or 5700fx or better
- 512 MB of ram or better

Low Quality
- 1 Ghz Pentium III or AMD Athlon
- Geforce2 Video card
- 512 MB of ram
Jag kör dock på halvtaskig kvalitet även om jag har tillräckligt för detta. Har stängt av allt snygg-snygg och lull-lull. Kör på "normal" grafikkvalitet osv. Det är nog med laggandet jag har pga. dålig ping. Kort och gott så går det att ställa ned och fixa och dona en hel del om man vill för att förbättra speligheten före grafiken.

Vitulv

solvebring said:
Indeed. Man får lov att kämpa på, jag vet. :gremsmile: Har blivit lite bättre dock, mosar en hel del... Fast blir såklart mosad själv en hel del också. Servrarna jag nämnde är dock nybörjarvänliga. Den ena är just till för nybörjare som du kan se.

Ett av skälen till att jag inte lirar några spel längre är det att jag inte har pengarna till de datorer som krävs för att hänga med i svängen. Jag sitter på en sunkig kontorsdator som jag uppgraderat lite smått; alltså så att det inte gör någon skillnad, fortfarande rena skräpburken med låg prestanda. Så hur som helst, du kommer att klara systemkraven. Nåväl... Här är de:
400 MB of hard drive space
Windows 2000/XP/Vista (32-bit or 64-bit)
Mac OS X 10.4 or better (PPC or x86)
Linux Kernel 2.2 or better with glibc

High Quality/Recommended
- A 1.5 Ghz Intel Pentium 4 chip or AMD Athlon 1500+ or better
- 9600ati or 5700fx or better
- 512 MB of ram or better

Low Quality
- 1 Ghz Pentium III or AMD Athlon
- Geforce2 Video card
- 512 MB of ram
Jag kör dock på halvtaskig kvalitet även om jag har tillräckligt för detta. Har stängt av allt snygg-snygg och lull-lull. Kör på "normal" grafikkvalitet osv. Det är nog med laggandet jag har pga. dålig ping. Kort och gott så går det att ställa ned och fixa och dona en hel del om man vill för att förbättra speligheten före grafiken.
Coolt, jag måste nog prova det här när jag får lite tid över. Har inte kört FPS sedan Counter Strike var det hippaste på banan.

Vimes

Sillkung
Skitkul! Jag avskr taktiska shooters och all FPS som försöker göra anspråk på verklighet. (FPS ska enligt min mening vara helt verklighetsfrånvänt och så jävla intensivt att man är anfådd efter 15 minuters spelande, det gör Nexuiz.) Extra plus för att de har gjort remakes på klassiska DM-banor från Quake I. Mycket kul!

Har inte testat att köra något annat än mot bottar, men det kommer nog.

solvebring

Superhero
Vimes said:
Skitkul! Jag avskr taktiska shooters och all FPS som försöker göra anspråk på verklighet. (FPS ska enligt min mening vara helt verklighetsfrånvänt och så jävla intensivt att man är anfådd efter 15 minuters spelande, det gör Nexuiz.) Extra plus för att de har gjort remakes på klassiska DM-banor från Quake I. Mycket kul!

Har inte testat att köra något annat än mot bottar, men det kommer nog.
Fullt medhåll. Fast om du tycker botarna kan vara tuffa så testa på folk. Tjusningen med det är ju dessutom blandningen, alltifrån totala rookies till rena slaktarna. Kort och gott, att lira tillsammans med andra är roligare. Vad det gäller flås så ja, det tar fan. Efter en spelkväll brukar jag ha svårt att sköta musen och skriva på tangentbordet när jag lämnar spelet och slappnar av, musklerna är helt krampiga och skakiga. :gremlaugh:

Vitulv

Provade

Provade, efter 0-15 i frags la jag ner.

solvebring

Superhero
Re: Xonotic!

solvebring said:
Är bara nyfiken på om någon forumit lirar Nexuiz? Det är ju alltid kul att mötas, tampas och spela med folk man "känner igen".

För dem som undrar vad Nexuiz är så är det ett open-source (med andra ord gratis, fritt och tillgänligt på alla sätt och vis) "first person shooter"-spel som är mycket likt Quake 3. Det finns både till Windows och Linux. Själv har jag spelat någon vecka eller så och upptäckte spelet genom att jag för några veckor sedan bytte OS till Ubuntu. Tja, gillar man "first person shooter" och att lira Death Match, Team Death Match, Capture The Flag och sådant som är klassikt för sådana spel så är det bara att dra igång.
Eftersom Nexuiz ska utvecklas till ett kommersiellt spel för PC och konsoler, som jag fattat det, har man utvecklat Xonotic. Xonotic är också open source och gratis och bara att ladda ned och köra. Det verkar vara mer eller mindre samma folk bakom Xonotic som Nexuiz. Skillnaderna är små - Xonotic är dock aningen snyggare, har lite smartare kontroller, roligare firemodes på en del vapen och trevligare banor.

Jag spelar inte jätteofta, några entimmesrundor per vecka kanske, så jag är inte så bra men jag tycker det är skoj. Det är ju som sagt likt Q3 och spel på den fronten, så det är ganska snabbt. Numera spelar jag mest Minstagib. Då hänger jag på DCC's Minstagib-server.

Mer info om Xonotic hittar du alltså här, där du även finner själva spelet (gratis, bara att ladda ned och köra). Vill du ha alla nybörjartips och -tricks med en gång, så att du snabbt kan förstå hur man kan röra sig så snabbt osv så checka här: där finns allt sånt som är värt att veta.

/solvebring som som sagt lirar Mintagib lite då och då, mest på kvällarna. Han nickar solvebring.se och skulle mer än gärna få syn på andra bekanta användarnamn där. =)