Hrimfar said:
Jo, jag menade väl mest att vi förmodligen inte kommer att ha regelräta spelmöten över nätet till en början. Snarare så kommer det väl röra sig om mellanspel av olika slag. Men jag är ändå intresserad av hur man skulle lägga upp forum/nätrollspel med spelmöten. Sitter alla bara ner och skriver? Vilken struktur är bra att använda och hur får man spelarna intresserade? Det blir ju en annan form av kontakt än den direkta feedback du får vid direkt spelledande.
Jag tycker nog i allmänhet att det är en no-no att spela om inte samtliga är intresserade och engagerade i spelet. Att ha passagerare med som man måste dra i för att de ska delta är inte så skoj. Men det skulle säkert vara extra mycket ett hinder när man nätrollspelar, eftersom det helt hänger på att deltagarna skriver när de kan.
Men ja, vi öppnar bara ett dokument, skriver en rubrik, kanske spelledaren inleder med en fråga, typ "det är mitt på dagen en helt vanlig stekhet dag. Var befinner du dig och vad gör du?" Sen svarar spelaren och så är man igång!
Fast det är klart, innan den biten, med själva spelandet startar, så är det ju lite förberedelser, precis som vid vilken annan spelstart som helst. Man bestämmer vilket spel man ska köra, gör rollpersoner, och annat sånt vanligt. Där är inte kanalen så viktig - ibland använder vi mail, ibland en facebooktråd, ibland ett gdoc där folk skriver i olika färger. En del kanske är smidigare att ta över telefon.
Ibland, särskilt i början av ett spel, så försöker vi bestämma speltillfällen en eller ett par gånger, en kväll när alla ser till att vika ett par timmar åt att sitta vid datorn och spela intensivt, så att storyn får lite fart. Det är skoj. Det går såklart inte lika fort och intensivt som när man bordsspelar - det blir lätt lite bläddrande mellan flikar när man väntar på att andra skriver - men det är ändå skoj. Och man har ju chatten i dokumentet, ifall man är fler än två och ex-vis kommenterar och ger hejarop åt den som för tillfället skriver i dokumentet.
Men är man fler än två så brukar det bli rätt intensivt, för man kan ju ha flera scener som löper samtidigt, om rollpersoner är på olika ställen. Så när jag skrivit mitt i min scen/tabell så rullar jag ner till tabellen under och ser vad som har hänt där medan jag skrev där ovanför. Det är väldigt roligt.
Sedan så pågår ju spelet i varierande fart hela tiden. Ibland sitter någon vid datorn på jobbet och har tid att skriva så fort jag skrivit något. Och så knatar jag omkring på stan med min mobil och blir taggad som fan och svarar så fort han har skrivit. Så blir det väldigt intensivt och roligt.
Ibland uppstår pauser på en vecka eller ännu mer, för att någon eller flera har huvudet någon annanstans, jag brukar till exempel bli helt blockerad just när jag befinner mig i uppstart av ett nytt jobbprojekt. Då är det bra att man bekräftar varandra och säger att det inte gör något, så att man motarbetar det dåliga samvetet som lätt smyger sig på.