Nekromanti Forumrollspel

Hrimfar

Veteran
Jag är säker på att det finns trådar om detta, men mina sökar-skills är tydligen sjukt dåliga och jag har inte kunnat finna ut ett enda bra inlägg om det.

Min spelgrupp har börjat spela mer och mer sällan, det är jobb och familjer och sådant som gör det väldigt svårt att koordinera riktiga spelmöten. Så vi tänkte slänga upp någon form av forum där vi kan köra lite mellanspel och hålla alltihop mer levande. Så, min fråga är nu - vad rekommenderar ni för forum, jag har hört något om att facebook grupper kan vara ett bra sätt att komma igång. Vad behövs och vad ska man hålla sig borta ifrån?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Google docs är fantastiskt användbara för att dela information.

Hrimfar

Veteran
wilper said:
Jotack, google docs har jag använt någon gång. Men i detta fall skulle ett forum eller liknande vara önskvärt tror jag.

w176 said:
Något som är kul att göra och lätt för alla att atbeta på är att skaffa en wiki.
Låter intressant, hur startar man på bästa sätt ett wiki?

Simon

Swashbuckler
wilper said:
Och för att spela! Man har ju både chatt, trådad diskussion, och realtidsskrivande, och det funkar på smartphone. Här i krönikeforumet ligger länkar till ett pågående spel, ifall du vill se hur det ser ut som vi kör det.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om det är ett rent forum du är ute efter så kan jag rekommendera freeforums.org

Det är jäkligt lätt att starta ett forum där, och ganska översiktlig och enkel administration.

Annars är jag också nyfiken på hur man lättast kan starta en wiki :gremsmile:

Hrimfar

Veteran
Simon said:
Och för att spela! Man har ju både chatt, trådad diskussion, och realtidsskrivande, och det funkar på smartphone. Här i krönikeforumet ligger länkar till ett pågående spel, ifall du vill se hur det ser ut som vi kör det.
Hmm, det ser bra ut, men får man någon vidare struktur på det hela när allt ligger i olika dokument sådär? Det jag gillar med forum är att man får struktur och kan följa trådar och ordna upp allting efter rubriker etc.

Hur lägger man upp spel över nätet egentligen? Jag är osäker på hur det skulle fungera. Om man tänker sig en kampanj där ständig närvaro inte är nödvändig, exempelvis en där spelarna porträtterar en samling adelsmän med kontroll över varsitt område är det ju ganska lätt att ordna ihop allting. Men hur gör man med ett mer närvarobetonat spelande?

Simon

Swashbuckler
Hrimfar said:
Hmm, det ser bra ut, men får man någon vidare struktur på det hela när allt ligger i olika dokument sådär? Det jag gillar med forum är att man får struktur och kan följa trådar och ordna upp allting efter rubriker etc.

Hur lägger man upp spel över nätet egentligen? Jag är osäker på hur det skulle fungera. Om man tänker sig en kampanj där ständig närvaro inte är nödvändig, exempelvis en där spelarna porträtterar en samling adelsmän med kontroll över varsitt område är det ju ganska lätt att ordna ihop allting. Men hur gör man med ett mer närvarobetonat spelande?
Det blir inte så mycket dokument som det ser ut. Ett rollformulär var (eller ett dokument med alla rollpersonerna, kör vi också ibland), ett med regler eller kampanjspecifika grejer eller så, och ett där spelet just nu pågår. Sen har man ju de dokument där spelet tidigare har pågått, men de använder man ju bara när man vill kolla bakåt vad som skrivits och hänt tidigare. (Det ser lite mycket ut just där, för det är två separata "kampanjer" som pågår, en där Nässe spelleder mig och en där jag spellder Nässe.)

Här har du ju också rubriker. Det är bara att skriva en rubrik för en scen eller en plats eller tidpunkt eller vad som nu är lämpligt, och lägga in en tabell därunder. Där pågår spelet så länge det rör sig om samma scen, eller plats och tid. Sedan sätter man en ny rubrik och en ny tabell, eventuellt i ett nytt dokument om det börjar bli för långt. Enkelt! :gremsmile:

Um, jag hajar inte vad du frågar i andra stycket riktigt, är jag rädd. Hur menar du? :gremsmile:

Jocke

Man med skägg
Vi på boningen fick just en van nätrollspelare att skriva en nybörjarguide för att rollspela på internet, han föreslår wikidot, pastebin och google docs.

Skamlös self-promotion

Hrimfar

Veteran
Simon said:
Um, jag hajar inte vad du frågar i andra stycket riktigt, är jag rädd. Hur menar du? :gremsmile:
Jo, jag menade väl mest att vi förmodligen inte kommer att ha regelräta spelmöten över nätet till en början. Snarare så kommer det väl röra sig om mellanspel av olika slag. Men jag är ändå intresserad av hur man skulle lägga upp forum/nätrollspel med spelmöten. Sitter alla bara ner och skriver? Vilken struktur är bra att använda och hur får man spelarna intresserade? Det blir ju en annan form av kontakt än den direkta feedback du får vid direkt spelledande.

Simon

Swashbuckler
Hrimfar said:
Jo, jag menade väl mest att vi förmodligen inte kommer att ha regelräta spelmöten över nätet till en början. Snarare så kommer det väl röra sig om mellanspel av olika slag. Men jag är ändå intresserad av hur man skulle lägga upp forum/nätrollspel med spelmöten. Sitter alla bara ner och skriver? Vilken struktur är bra att använda och hur får man spelarna intresserade? Det blir ju en annan form av kontakt än den direkta feedback du får vid direkt spelledande.
Jag tycker nog i allmänhet att det är en no-no att spela om inte samtliga är intresserade och engagerade i spelet. Att ha passagerare med som man måste dra i för att de ska delta är inte så skoj. Men det skulle säkert vara extra mycket ett hinder när man nätrollspelar, eftersom det helt hänger på att deltagarna skriver när de kan.

Men ja, vi öppnar bara ett dokument, skriver en rubrik, kanske spelledaren inleder med en fråga, typ "det är mitt på dagen en helt vanlig stekhet dag. Var befinner du dig och vad gör du?" Sen svarar spelaren och så är man igång! :gremsmile:

Fast det är klart, innan den biten, med själva spelandet startar, så är det ju lite förberedelser, precis som vid vilken annan spelstart som helst. Man bestämmer vilket spel man ska köra, gör rollpersoner, och annat sånt vanligt. Där är inte kanalen så viktig - ibland använder vi mail, ibland en facebooktråd, ibland ett gdoc där folk skriver i olika färger. En del kanske är smidigare att ta över telefon.

Ibland, särskilt i början av ett spel, så försöker vi bestämma speltillfällen en eller ett par gånger, en kväll när alla ser till att vika ett par timmar åt att sitta vid datorn och spela intensivt, så att storyn får lite fart. Det är skoj. Det går såklart inte lika fort och intensivt som när man bordsspelar - det blir lätt lite bläddrande mellan flikar när man väntar på att andra skriver - men det är ändå skoj. Och man har ju chatten i dokumentet, ifall man är fler än två och ex-vis kommenterar och ger hejarop åt den som för tillfället skriver i dokumentet.

Men är man fler än två så brukar det bli rätt intensivt, för man kan ju ha flera scener som löper samtidigt, om rollpersoner är på olika ställen. Så när jag skrivit mitt i min scen/tabell så rullar jag ner till tabellen under och ser vad som har hänt där medan jag skrev där ovanför. Det är väldigt roligt.

Sedan så pågår ju spelet i varierande fart hela tiden. Ibland sitter någon vid datorn på jobbet och har tid att skriva så fort jag skrivit något. Och så knatar jag omkring på stan med min mobil och blir taggad som fan och svarar så fort han har skrivit. Så blir det väldigt intensivt och roligt.

Ibland uppstår pauser på en vecka eller ännu mer, för att någon eller flera har huvudet någon annanstans, jag brukar till exempel bli helt blockerad just när jag befinner mig i uppstart av ett nytt jobbprojekt. Då är det bra att man bekräftar varandra och säger att det inte gör något, så att man motarbetar det dåliga samvetet som lätt smyger sig på.

August Aronsson

Veteran
Vi kör en kampanj just nu på detta forum ("Drängar i Drakland)och det är första gången någon av oss gör något liknande. Det går lite långsammare än man är van men flyter ändå på fint hittills. Enda nackdelen jag ser med detta forum är att man inte kan skriva HTML eller dela filer, men för gammaldags D&D så funkar det utmärkt med enbart text - så här långt i alla fall. Och som SL utgår jag helt enkelt från att ingen fuskar med tärningarna.