Nekromanti Forumsystem [utbruten tråd]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han använder platt visning, ditt fyllo!
Så klart. Hur kan man annars överleva det här forumets vedervärdiga forumsystem?

Troberg

Sinister eater
Re: Stämning.

Så klart. Hur kan man annars överleva det här forumets vedervärdiga forumsystem?
Är du onykter? UBB.threads regerar ju. Jag har i alla fall inte sett något bättre, och jag har letat rätt mycket.

Krille

Super Moderator

Är du onykter? UBB.threads regerar ju. Jag har i alla fall inte sett något bättre, och jag har letat rätt mycket.
Troberg, ge upp. Världen är full av lusers som hyllar phpbb och som ser härket som industristandard.

krank

Ett system som gör det omöjligt att på ett effektivt sätt svara på flera inlägg samtidigt, och knyta samman diskussionen? Det kan jag inte kalla "bra".

Tills jag träffat på något bättre än phpBB2 kommer jag att framhäva det som vettigt. UBB.threads påminner mest om någon gammal sunkig mailinglistas arkiv, inte ett välstrukturerat forum. Stört omöjligt att få någon egentlig överblick.

Krille

Super Moderator
Brädsystem [OT]

Ett system som gör det omöjligt att på ett effektivt sätt svara på flera inlägg samtidigt, och knyta samman diskussionen? Det kan jag inte kalla "bra".
Å andra sidan så hävdar jag att ett system som gör det omöjligt att få sammanhang i ordväxlingen och som fullständigt sorterar bort annat än de senaste sagda sakerna i en tråd inte kan kallas för "bra".

Tills jag träffat på något bättre än phpBB2 kommer jag att framhäva det som vettigt. UBB.threads påminner mest om någon gammal sunkig mailinglistas arkiv, inte ett välstrukturerat forum. Stört omöjligt att få någon egentlig överblick.
...lustigt, precis så skulle jag vilja beskriva phpbb.

Rosen

Myrmidon
Re: Brädsystem [OT]

"UBB.threads påminner mest om någon gammal sunkig mailinglistas arkiv,"
...lustigt, precis så skulle jag vilja beskriva phpbb.

Ditto, inte minst för att jag själv har arkiverat gamla sunkiga mailinglistor - resultatet blev väldigt likt phpbb-sidor.
Det är klart knökigt att hålla koll på vilka inlägg som svarar på vilka när de staplas kronologiskt på det viset; jag hade mycket hellre lagt upp dem i en överblickbar trädstruktur, men det hade blivit alldeles för mycket jobb.

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Tills jag träffat på något bättre än phpBB2 kommer jag att framhäva det som vettigt.
Fast phpBB tillåter inte att diskussionen muterar och grenar sig åt olika håll. Det är liksom bara en långsam chat.

Trådat är bra, det ger struktur, flexibilitet och översikt.

Troberg

Sinister eater

Troberg, ge upp. Världen är full av lusers som hyllar phpbb och som ser härket som industristandard.
Jo, jag vet. Desto mer anledning att smäda eländet.

Om de dessutom hade sett båda systemen från administratörens sida eller tittat i koden så är det en himmelsvid skillnad. UBB.threads är ett forumsSYSTEM, phpBB är ett fulhack som växt för mycket för sitt eget bästa.

Lindenius

Swashbuckler
Mediet är budskapet era icke-lingvister!

Med andra ord: Det är oväsentligt vilket system som används. Folk kommer nämligen anpassa sitt skrivsätt till systemet. I ett kronologiskt system använder fok citat oftare så att läsaren kan sätta sig in vad det svaras på.

(På samma sätt som sportkommentatorer refererar olika beroende på om de är i radio, tv eller tidningar.)

Och *pblfrpflfl* i förskott till alla ni som kommer komma med exempel från forum x och tråd y som något sorts fruktlöst motbevis. Det är nämligen inte ett bevis på att tekniken är felaktig utan att inläggskribenten är orutinerad alternativt usel som just inläggsskribent.

//erik. inväntar och ser om någon prickar in referensen i rubriken

krank

Å andra sidan så hävdar jag att ett system som gör det omöjligt att få sammanhang i ordväxlingen och som fullständigt sorterar bort annat än de senaste sagda sakerna i en tråd inte kan kallas för "bra".
Det gör väl inte phpbb2?

Däremot har jag fått göra ganska kraftiga inställningar för att inte få precis den effekten här...

Sammanhang i ordväxlingen - gäller bara att lära sig citera.

krank

Trådat är bra, det ger struktur, flexibilitet och översikt.
Jag menar snarare att det är stört omöjligt att få någon ordentlig överblick eller för den delen hitta de precisa inläggen man letar efter i en trädstruktur. Mycket enklare i en simpel lista.

Krille

Super Moderator

Det gör väl inte phpbb2?
Jo, på följande sätt:

<ul type="square">[*]Ett svar på en fråga kan lätt hittas flera sidor bort. Det gör det svårt att få sammanhang.
[*]Av sagda anledning tar det emot att svara på ett inlägg som ligger tidigare i tråden - svaret hamnar först flera sidor bort.
[*]Detta leder till två effekter: de senaste inläggen "premieras", medan de äldre missgynnas.
[*]Det leder i sin tur till att användare som inte är online jämt motarbetas, eftersom deras diskussioner sprids ut och huggs upp och dessutom dränks i en massa fler sidor dravel.
[*]Senkomlingar i större och mer omfattande trådar kommer ofta bara se de sista sidorna i diskussionen, och har därför dålig koll på vad som har sagts.[/list]

Troberg beskrev phpBB2 väldigt bra med termen "långsam chatt". Är det det som man är ute efter så är phpBB2 säkert skitbra, men jag vill ha ett diskussionsforum där jag har möjlighet att diskutera saker och ting utan att vara online jämt och banka på refresh var tredje minut.

G

Guest

Guest

Nej det är INTE STÖRT OMÖJLIGT! Ta och kamma luggen så kanske du ser bättre... Båda systemen är bra på sitt sätt. Det gäller bara att hitta det fina med dom...

Hellzon

Långsamma Vargen

Båda systemen är bra på sitt sätt. Det gäller bara att hitta det fina med dom...
Jag har missat det fina i att ladda hem ett inlägg i taget, speciellt när jag satt med telefonmodem. Nu är det ju så fint att vi kan välja, så jag kan leka phpbb med platt visning, och ni som gillar trådad visning kan få det.

Fast nu illustreade jag en nackdel. Jag riktar mig till hela tråden i andra halvan av inlägget, men det är ju explicit riktat till Lexx. Jeje, det får han stå ut med...

/Hällzon, over and out

DeepThoughts

Veteran
Båda är lika dåliga. Förstått?

Som Lindenius säger så skulle det citeras mer om det bara fanns platt visning men visst inte skulle det bli samma finna struktur och ordning som det är nu så på det sättet är "platta forum" sämre.

Men nu ska vi inte tro att trådade forum är utan skuld dom heller, nej då. Dom har sina skavanker dom också. Visst det blir jättefin struktur över det hela men så fort en deltråd (eller tråd överhuvudtaget egentligen) får många inlägg så blir det till att nöta ut musknappen och skrolla neråt för glatta livet för att hitta nästa inlägg man ska klicka på. Så trådad-vy är inte det optimalaste heller.

Själv tror jag att det bästaste(tm) är en kombo av dom båda (dock inte som det är nu att man kan välja ett av dom). Helt enkelt så att första inlägget i en tråd presenteras precis som nu då man använder trådad vy, men så fort man klickar på ett inlägg i en deltråd så får man se alla inlägg i den (deltråden alltså, det inlägg man klickade på är det sista) i en kronologisk platt visning.

Vilket skulle ge att man får samma fina trädstruktur som nu men det går fortare att läsa igenom trådar. Min obetydliga åsikt i alla fall.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jag kör platt visning. Är det en intressant tråd på forumet så kommenterar jag den förmodligen, sedan när jag återvänder är det bara att skrolla ner till mitt eget inlägg och se vad som sagts sen sist. Oerhört praktiskt.

I de fall där jag inte har något att tillföra så är det bara att komma ihåg var jag läste sist och sen så hoppa in och fortsätta från det inlägget.

Stora fördelen är att det bara är att skrolla för att läsa, man slipper klicka som om man spelade ett RTS. :)

Johan K

Gammal & dryg
Vanesak ??

Jag använder uteslutande trådad visning..
Varför ? Jo, därför att jag tycker at det är enkast så. Att man får en enkalre bild av alla trådar & vem som svarat var. Att använa platt visning gör mig bara mer förvirad än vanligt..
Dock så tror jag att det i grund & botten är en vanesak vad man använder.. Så varför gräla om det ??

/ Johan K, som lyssnar på Pearl Jam

Insignia

Swashbuckler
Något bättre än phpBB2

Tills jag träffat på något bättre än phpBB2 kommer jag att framhäva det som vettigt.
Min erfarenhet är att SMF är så mycket bättre än phpBB2 att det är löjligt att ens jämföra.