Nekromanti Fotofråga, igen..

Johan K

Gammal & dryg
Jo, såhär är det..
Såhär är det, känns som det är dax för att uppgradera sig lite när det gäller enns fotoskills ! Så, just nu så vore det trevligt om det är någon här som är mer fotokunnig en jag själv som kunde ge lite mer tipps på hur man kan bli bättre rent fototekniskt.

/ Johan K,som skulle vilja kunna lite mer om det där ed fot

Arfert

Facit
oj, det var ett brett område... vad exakt vill du bli bättre på? Komposition? Ljussättning? Olika objektiv i olika situationer? "Mörkrumsarbete"?

Johan K

Gammal & dryg
oj, det var ett brett område...
Jo, nu när jag läste det så märkte jag att det visst var lite väl brett...

vad exakt vill du bli bättre på?
Först & främst så vill jag bli bättre på att använda objektiven mer "rätt", om du fårstår vad jag mear. Att helt enkelt bli bättre rent teniskt att använa objektiven mina. Har tillgång till macro, vidvinkel & tele + orginalobjektivet.
Att använa ljuset rätt i olika situationer är av intresse åxå.

Arfert

Facit
Har du införskaffat några böcker i ämnet? och i så fall vilka? (innan jag börjar lista...)

Snow

Swashbuckler
Jag är inte säker på vad du menar med att använda objektiven rätt. Men detta är iallafall en bok om fotografins hörnpelare: bländare slutartid och iso (men iso behandlas inte jättemycket, det gör inget, iso är det man skruvar på när de andra två är bestämda). Den har en rätt lång utläggning om ljus också. Det är en rätt ok bok tycker jag.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0817463003

Den här är rätt trevlig också. Den är lite bredare och går från botten till ganska avancerat. Ibland är det lite töntigt. "Om du har tidsstyrd självutlösare kan du ta kort på dig själv, det är roligt. Är det lång tid kan du hinna riktigt långt bort." :)

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9153426207

Johan K

Gammal & dryg
Nej, jag har inte skaffat några böcker. Ännu iaf.
Så lista på du !