Så, första spelpasset med online-gruppen är avslutat. Första spelpasset i Foundry för alla fem. Första spelpasset med Symbaroum för alla fem.
Vi ägnade typ 75% av tiden åt att få ordning på rollpersoner. Där jag lyckats importera kompendium så att jag ser alla förmågor, vapen etc under Item-fliken ser spelarna inget, men eftersom de ser sakerna under kompendie-fliken så löste det sig. Ändrar man på en spelares token i en scen så slår inte det igenom i alla scener utan du behöver göra om det i andra scener. Att markera en target-token och sen attackera den och slippa manuell dialog fick vi inte till, men jag har sett video på det ske så får läsa på där. Att Foundry enbart vill importera bilder från en katalog långt ner under c:\<user> istället för att bara droppa in en bild känns störigt. Jag fick inte heller till korrekt Försvar på ett par npc'er utan att jag fattat vad jag fyllt i fel någonstans. Så här har vi gott om förbättringspotential.
Startäventyret är flyttat från söder om ett snöigt Titanerna till ett nerregnat Prios pass med rapporterat superleriga vägar norrut. Vi har hunnit med intro-snack om att de fyra barndomsvännerna (3 ambrier och 1 barbar) ledsnat på spejaruppdrag kring Titanerna samt att sitta inne i ett torn och läsa böcker hela dagarna (mystikern), så nu är det dags att hitta en karavan norrut och dra på äventyr. De 5 karavanvakterna trycktes till och Argasto gav sitt samtycke. Sedan var tiden slut.
Det blir lite stelt när Bända Vilja användes då den kändes väldigt kraftfull och jag och spelaren ifråga inte var helt i synk över hur tramsighetsnivån på kampanjen ska vara, men det sistnämnda löste vi snabbt. Däremot behöver jag grubbla lite över hur förmågan ska användas, och synka detta med spelaren, så att det blir rimliga konsekvenser av användandet. Jag vill undvika 1) att den blir lösningen på "alla" problem. 2) att den direkt genererar en arg mobb som dödar spelaren.
Övriga 3 känns klart kompetenta på att slåss, så något TPK är jag inte oroad över i första taget (snarare är jag uppskrämd av alla obalans-kommenterar som florerar om regelsystemet). Men de kanske rullar som krattor framöver och blir Jakaar-lunch eller nåt.
---
De har fått lite backstory med hintar om Tistla fäste samt lite NPC-krokar som i vissa fall inte kommer betyda så mycket förrän om mååååånga spelmöten (t.ex. skattletare som nämns i Häxhammaren).
Just nu känner jag mest att det här inte var ett imponerande spelmöte alls, men det ska nog blir bra det här.
Vi ägnade typ 75% av tiden åt att få ordning på rollpersoner. Där jag lyckats importera kompendium så att jag ser alla förmågor, vapen etc under Item-fliken ser spelarna inget, men eftersom de ser sakerna under kompendie-fliken så löste det sig. Ändrar man på en spelares token i en scen så slår inte det igenom i alla scener utan du behöver göra om det i andra scener. Att markera en target-token och sen attackera den och slippa manuell dialog fick vi inte till, men jag har sett video på det ske så får läsa på där. Att Foundry enbart vill importera bilder från en katalog långt ner under c:\<user> istället för att bara droppa in en bild känns störigt. Jag fick inte heller till korrekt Försvar på ett par npc'er utan att jag fattat vad jag fyllt i fel någonstans. Så här har vi gott om förbättringspotential.
Startäventyret är flyttat från söder om ett snöigt Titanerna till ett nerregnat Prios pass med rapporterat superleriga vägar norrut. Vi har hunnit med intro-snack om att de fyra barndomsvännerna (3 ambrier och 1 barbar) ledsnat på spejaruppdrag kring Titanerna samt att sitta inne i ett torn och läsa böcker hela dagarna (mystikern), så nu är det dags att hitta en karavan norrut och dra på äventyr. De 5 karavanvakterna trycktes till och Argasto gav sitt samtycke. Sedan var tiden slut.
Det blir lite stelt när Bända Vilja användes då den kändes väldigt kraftfull och jag och spelaren ifråga inte var helt i synk över hur tramsighetsnivån på kampanjen ska vara, men det sistnämnda löste vi snabbt. Däremot behöver jag grubbla lite över hur förmågan ska användas, och synka detta med spelaren, så att det blir rimliga konsekvenser av användandet. Jag vill undvika 1) att den blir lösningen på "alla" problem. 2) att den direkt genererar en arg mobb som dödar spelaren.
Övriga 3 känns klart kompetenta på att slåss, så något TPK är jag inte oroad över i första taget (snarare är jag uppskrämd av alla obalans-kommenterar som florerar om regelsystemet). Men de kanske rullar som krattor framöver och blir Jakaar-lunch eller nåt.
---
De har fått lite backstory med hintar om Tistla fäste samt lite NPC-krokar som i vissa fall inte kommer betyda så mycket förrän om mååååånga spelmöten (t.ex. skattletare som nämns i Häxhammaren).
Just nu känner jag mest att det här inte var ett imponerande spelmöte alls, men det ska nog blir bra det här.