Pratchett laborerar ju med nåt liknande i magins färg. Frågar mig om det inte blir väldigt invecklat att spelleda det här i längden?Fjodor Pollett;n180969 said:All magi du utövar har en motsatt effekt som inträffar slumpmässigt i närheten.
Ex.
Du trollar ett eldklot på den stygga slemproppen, dvs du gör en kraftig lokal temperaturhöjning. Någonstans i närheten sker en lika kraftig lokal temperatursänkning. Du råkar frysa din kumpans huvud, eller om du har tur, lite luft eller ett träd.
Du leviterar dig själv till krönet av tornet. En hylla med värdeföremål inne i tornet rasar plöstligt eftersom den väger sjutti kilo mer.
Jag frågar mig exakt samma sak. Att ha det här extra beslutsmomentet vid kastandet av varje besvärjelse (förutsatt att det sker med relativ frekvens och inte en gång varannat spelmöte eller liknande) är frågan om det inte kostar mer än det smakar.zonk;n180973 said:Frågar mig om det inte blir väldigt invecklat att spelleda det här i längden?
"Strid" är jobbigt överhuvudtaget. Jag har inget stridssystem i spelet, så det hjälper ju en hel del. Vill du slå ihjäl folk, slå ett slag för det och så får vi se vad som händer. Använder du ett svärd riskerar du att bli skadad i processen. Använder du trolldom så vore det kul att ha andra risker..113;n181029 said:Att få det till en jobbig hittapå grej i strid tex kommer mest bli jobbigt.
Finns och finns. Jag är inte så förtjust i spelvärldar, så det beror lite på vad spelarna väljer. Jag tänker mig några förmågor som låter en tala med andar, typ de dödas andar, vinden och kanske med djuren, och be dem göra saker. Där passar det bra med att de kräver motprestationer och är väl vad jag tänkt mig. Typ att de döda vill ha offer, djuren vill ha hjälp med att kullkasta människans civilisation och så vidare.Vad för sorts magi finns det? Skulle nog vara lättare ha exempel då. Snackar vi gandalf style, elementar magi, d&d frisk blandning eller?
Mm, det är fint. Jag kan ju använda samma risktabell för "Upptäckt" som man använder när man smyger och har sig. Eller så kanske jag kombinerar det med häxvarianten, så att vid lägre resultat händer saker som att folk blir sjuka eller att det blir missväxt, och vid högre resultat börjar mörkare makter dyka upp och intressera sig för rollpersonen och hens krafter.hakanlo;n181140 said:Det finns demoner och skuggvarelser i världen. De lever på magisk energi, och mest koncetrerad och godast är den i form av en magikers hjärta. Varje gång en magiker släpper lös lite magisk kraft, så känner demonerna lukten av det, likt hajar känner blod i havet.