Nekromanti Främmande perspektiv

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag skulle vilja ha exempel på litterära skildringar av vad jag kallar "främmande perspektiv". Med det menar jag former av medvetande och intelligens som är radikalt annorlunda från det mänskliga, typ märkliga utomjordingar, maskinintelligenser, distribuerade intelligenser o.s.v.

Främmande perspektiv kan också vara nominellt sett mänskliga, men så skilda från det vardagliga att vi kan ge oss rätt att kalla dem radikalt annorlunda. Typ vissa slags vansinne eller någon påhittad kultur som är helskumt funtad.

Sånt här finns förstås i nästan all SF och fantasy, men för det mesta ser man dessa främmande perspektiv så att säga utifrån och i ganska stiliserad form. Jag är intresserad av sådana skildringar där man tillåts blicka in i det främmande perspektivet och ana något av den avgrund som råder mellan oss och det. Jag tyckte Harry Martinsson gjorde ett rätt bra jobb i sin skildring av "miman" i "Aniara", för att ta ett exempel.

Finns det nån som fattar vad jag är ute efter och kan hjälpa mig?

w176

Förlorad dotter
Hmm. Nu var det inte så främmande men David Brins "Uplift universe" serie eller samling handlar om hur människor höjer upp bland annat delfiner till en högre nivå av intelligens, och jag minns att det snyggt fick fram att delfiner tänker och kommunicerar annorlunda på ett snyggt sätt.

Pilzefrau

hon/henne
I Ted Chiangs novellsamling "Stories of your life and others" finns två noveller som passar in lite grand i alla fall.

Den första handlar om en man vars intelligens helt enkelt går i taket efter en mystisk behandling, och han förlorar sitt undermedvetna - allt han gör är medvetet, för hans hjärna kan hålla i allt samtidigt.

Den andra handlar om ett utomjordiskt rymdskepp som kommer till jorden och den språkforskare som får i uppdrag att förstå vad de säger. Utomjordingarna har en helt annan syn på tid än vi, varför varken vi eller de egentligen förstår den andre.

Båda är rätt bra.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
The Gods Themselves av Isaac Asimov. Mellandelen.

Novellsamlingen The Martian Way av Isaac Asimov innehåller också två berättelser på det temat.

Man Mountainman

Storsvagåret
Den första handlar om en man vars intelligens helt enkelt går i taket efter en mystisk behandling, och han förlorar sitt undermedvetna - allt han gör är medvetet, för hans hjärna kan hålla i allt samtidigt.
Det är ballt -- en sån novell hade jag faktiskt i tankarna att skriva vid något tillfälle.

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, jag tänkte att det kanske finns få skäl att skriva en bok om upliftade djur annat än för att få skildra hur djur tänker i förhållande till människor, men sen tänkte jag att vänta, om det är en tecknad serie så finns ju också skälet att få rita en massa djur.

Men okej... får jag gissa att delfinerna har en annorlunda rumsuppfattning än människor? On account of att de lever i vattnet.

claes

Swordsman
Kanske inte riktigt det du söker men Stephen Baxters "The Mammoth Trilogy" handlar om mammutar. Jag läste första delen ("Silverhair") för länge sedan men vill minnas att man får följa en mammuthonas tankar osv.

kefka

Hero
Det exempel som direkt faller mig in är Stanislaw Lems Solaris. Fast det kanske inte uppfyller ditt innefràn perspketiv till 100%. Om du inte redan läst den sà tycker jag ändà att den är relvant för din fràgeställning.

claes

Swordsman
Dnalor said:
Well, är de... främmande?
Ja, det är ju en mammut :gremsmile: Jag minns tyvärr inte så mycket men har för mig att det var väldigt konstigt på något sätt.