Nekromanti Fråga angående ceremonier

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Hej!

Som titeln säger så har jag en fråga som gäller ceremonier. Mer specifikt undrar jag om de filamenten som måste begäras. Vad jag har förstått måste man slå lika många OB mot quadosh som antalet filament man begär. En ceremoni får innehålla flera alstringar men räknas "att be sin gud om filament" som en alstring? Om ja, lägger man bara till 30 minuter till ceremonins tidsåtgång för varje omgång filament man ber sin gud om för att få fram den totala tiden? Gör inte det troende till rätt usla användare av mystiska krafter då man behöver en rätt hög quadosh för att vara effektiv med ceremonier? Är alla ceremonier produkter av effekter från magiboken, för en stackars troende måste ju transformera mest hela tiden. Får man bygga nya ceremonier med hjälp av effekter? Är inte ceremonier riktigt värdelösa jämfört med magi? De verkar ta massa tid för något som magiker ofta kan göra på några rundor. Om man använder ceremonin "frammana golem" finns det då något sätt att få den att stanna kvar i mer än en timme?

Ja, det blev visst mer än en fråga men så kan det gå.

PS. Eftersom de flesta ceremonier kan genomföras långt snabbare med magi så finns det väl knappast någon anledning att spela troende hellre än en magiker som tror på en gud? Det tar ju en troende 1.5 timmar att hela 1Obd6 trauma...det tar en magiker, som mest, två rundor.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Flera personer kan hjälpas åt för att få filamenten lättare

PS. Eftersom de flesta ceremonier kan genomföras långt snabbare med magi så finns det väl knappast någon anledning att spela troende hellre än en magiker som tror på en gud? Det tar ju en troende 1.5 timmar att hela 1Obd6 trauma...det tar en magiker, som mest, två rundor.
Jo, magiker är betydligt bättre än präster.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Men hur fungerar det om man vill genomföra flera alstringar, med ens guds hjälp, utan hjälp av andra?
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag tror att det är meningen att det inte ska gå att alstra flera gånger.
Nackdelen med ritualmagi är att en person gör allt och kan bli trött. Nackdelen med cermoni är att för stora ritualer så krävs flera präster.
Kom ihåg att varje deltagare får välja hur många filament han ska begära av sin gud samt att man inte kan fummla om svårigheten är Ob1T6.
Du behöver ju inte ha fulllärda präster som alstrar, munkar, prästlärlingar och till och med korgossar kan ju hjälpa till.

Cermoni följer i övrigt samma regler som övrig magi angående effekter.
Ja det är sämre än magi, måste allting vara lika? :gremwink:

Med tanke på att stora religioner lär kunna smala hundratals präster i en katedral så kan de ha en massa mojo hängandes i luften. Om man kör en husregel att för varje extra filament som försakas så blir ett Transformera eller Cermoni färdighetsslag en nivå lättare (de som ska försakas för Cermoni slaget måste ha blivit Transformerade först) så kan t.ex. Daak kyrkan göra riktigt kraftfulla grejer.

...så länge som ingen fumlar med ett slag...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Egentligen alstrar du inte filament i ceremonier; du ber din gud om dem, och det är förmodligen detta du menar med alstring. Har jag inte fel har det skett ett missförstånd här någonstans, eftersom du verkar skilja på begreppen.

Vad gäller dina tidigare frågor...

"Gör inte det troende till rätt usla användare av mystiska krafter då man behöver en rätt hög quadosh för att vara effektiv med ceremonier?"

En troende under helgonnivå kan med lite tur fixa en ceremoni som kräver tre filament, och eftersom de flesta ceremonier involverar transformeringsförlust blir det väldigt svårt för en genomsnittstroende att åstadkomma något mer imponerande än en välsignelse. Dock så har han oftast möjligheten till någon fomr av offer, vilket kan ge honom ett par extra filament att handskas med; annars är det bara att skaffa några troende till som kan hjälpa dig med bedjandet (tekniskt sett kan ceremoniledaren ha 1 i qadosh och ändå klara allt galant, så länge han har andra som kan förse honom med filamenten).

"Är alla ceremonier produkter av effekter från magiboken, för en stackars troende måste ju transformera mest hela tiden."

Ja och nej: de teotropiska effeker som används i t.ex. Välsignelse och Helga återfinns av naturliga skäl inte i M&M, men alla andra jag har sett gör det.

"Får man bygga nya ceremonier med hjälp av effekter?"

Om du är SL kan jag inte se några förhinder, är du spelare bör du nog fråga din SL.

"Är inte ceremonier riktigt värdelösa jämfört med magi? De verkar ta massa tid för något som magiker ofta kan göra på några rundor."

Ceremonier liknar (som det står i regelboken) ritualer, och tar därmed mycket längre tid att utföra än besvärjelse. Ceremonier är något snabbare än ritualer (du behöver inte göra flera alstringar för att få fler filament), och kräver endast en eller två färdigheter, medan magi kräver två, tre eller flera. Dessutom vill jag se den magiker som i en besvärjelse/ritual kan komma upp i 37 filament :gremwink:

"Om man använder ceremonin "frammana golem" finns det då något sätt att få den att stanna kvar i mer än en timme? "

Inte vad jag vet, men jag har inte religionsboken till hands.

PS. Eftersom de flesta ceremonier kan genomföras långt snabbare med magi så finns det väl knappast någon anledning att spela troende hellre än en magiker som tror på en gud? Det tar ju en troende 1.5 timmar att hela 1Obd6 trauma...det tar en magiker, som mest, två rundor.
Vad jag förstått är ceremonierna ett sätt att göra det möjligt för prästerna i Eon att vara något annat än en gubbe som står och predikar längst bak i ledet utan att bara ge dem en massa privata prästbesvärjelser.

Skillnaden mellan den troende och magikern är att den troende lär leva i genomsnitt tio-tolv år längre (förutsatt att magikern inte fummlar för mycket), kan genomföra ceremonier av magnituder magikern knappt vågar tänka på (även om de inte nödvändigtvis är användbara), kan stödja sig på sitt religiösa samfund (som kan ha en hel del resurser och makt), samt vanligen är omtyckt/respekterad/fruktad av den "troende" (och kanske även den "otroende") befolkningen. Om man sedan prioreriterar ren magisk kraft så är ju magikern (som namnet antyder) den klara vinnaren, annars beror det mest på omständigheten.

Inte att förglömma är ju också druiderna och dibukmagikerna, som är en kombination av de båda :gremwink:

Hoppas att det besvarade dina frågor.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Jag använde ordet alstra synonymt med de troendes förmåga att be sin gud om filament så lite förvirring är jag nog skyldig till :gremcool:
Era posts var mycket informativa dock, tackar!
För enkelhetens skull kallar jag "att be guden om filament" för alstra i min fråga. Det blir mindre att skriva då men jag är medveten om skillnaden dem emellan.

I en ceremoni kan man utföra flera alstringar, men kan man utföra flera alstringar SJÄLV? Kan jag skippa korgossarna och utföra en serie med alstringar så jag själv, efter ett tag, kommer upp i antalet teotropiska filament jag behöver? Eller är det så att man får ha fler alstringar men att de måste ske samtidigt? Jag vet inte om det är så att jag är trög eller så men frågorna verkar inte ta slut. Och då har jag spelledarens bok, M&M och religionsboken. :gremgrin:

Det ÄR imponerande hur troende kan hälla in tonvis med filament i en ceremoni men det är helt oanvändbart som spelare. Oftast i alla fall. För det är inte alltid man kan tvinga det lokala prästeskapet att delta på diverse äventyr och på kommando börja tigga guden på filament. Allt behöver inte vara lika i ett rollspel, faktum är att det skulle göra spelet totalt tråkigt på alla sätt. Men jag tycker om när förmågor ändå är användbara. Eller kanske bara är så olika att medan man ändå har nytta av de olika så är de svåra att jämföra p.g.a. sina olikheter. Det var en klumpig mening *puh*. Det är bara så att en mycket stor del av ceremonierna är likvärdiga med kassa ritualer och definitivt är sämre än magiska effekter som utförs på rundor, inte timmar. Jag kanske fortfarande tänker på troende för mycket som clerics i D&D men som ensam troende (åtminstone ensam med tanke på vilket antal quadosh som behövs för att vara en användbar troende) i en spelargrupp så känns man helt överflödig. Finns där en magiker så kan man lika gärna åka hem till byn och stofilera bort i kapellet där.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag tror inte att du får göra flera "alstringar".

En sak du glömmer med Cermoni är att du inte måste ha memoriserat cermonin. En ritual magiker måste ju plugga i typ 3 månader innan han gör en annorlunda ritual. Du behöver bara ha cermonin nedtecknad så kan lokala präster hjälpa dig med alstringen.

Troende i Mundana är inte D&D Clerics. De har tillgång till små mirakel men deras styrka ligger i ledarskap och andra färdigheter. I jämförelse med vilken magiker som helst så har en Troende en massa färdighetspoäng till övers (då du inte behöver alla de där alstra färdigheterna). Köp upp svård och andra stridsfärdigheter eller gör en Troende munk med dödliga nävar. Kolla exakt vilka tabun religionen har och kör en lurendrej-Troende som bättrar på sitt inflytande över folk med ett vigt munläder.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Du kan inte göra mer än en 'alstring' själv. Vill du göra mäktigare ceremonier måste du ta hjälp av andra troende.

En sak du glömmer med Cermoni är att du inte måste ha memoriserat cermonin. En ritual magiker måste ju plugga i typ 3 månader innan han gör en annorlunda ritual. Du behöver bara ha cermonin nedtecknad så kan lokala präster hjälpa dig med alstringen.
Man behöver inte memorisera ritualer heller, om jag inte kommer ihåg fel.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Du har rätt, det går t.o.m. inte att memorisera ritualer enligt reglerna.
Men man kan memorisera cermonier. Så det var tvärt om mot vad jag sa. :gremlaugh:

Efter att ha tittat på ritualerna i Eon2 så ser jag inte varför de inte skulle gå att göra med cermoni. Och snabbare därtill. Byt ut "alstra" mot "transformera från teotropi till X" och "Ritual" till "Cermoni". Det är bara alstringen som ställer till det lite, man behöver ett halvdussin präster eller mer för de flesta.
Om din SL går med på det så ser jag inget problem med att nedkalla en golem. Men du kommer inte ha någon besvärjelse för att ta kontroll över den så den kommer nog attackera dig om du inte har en skyddscirkel.

Flera besvärjelser kan också göras till cermonier. Tyvärr så kan de inte användas av rollpersoner som vill ha allt på momangen.Men de kan fortfarande vara användbara.
Besvärjelsen för total sannfärdighet (att använda vid rättegångar)
Bizars retroaktiva disentigration (ta bort magiska effekter av rang =<3)
Chadarlans subliminala nimbus (ge konungen en vinnande karisma för sitt tal)
Heroisk geist av första rangen (modifiera den så att alla inom trettio meter berörs av effekten, används före fältslag )
Similons magiska pansar (används av jargiska invkisitörer)
Skydd mot svartkonst (svår att göra men kan användas av jargiska invisatörer innan de ger sig på kult-nästen)
Ymniga nederbördens välsignelse (användbar vid torka, men prästen blir våt då han måste traska över fälten i regnet)

Notera att cermonier har en Temporär varaktighet på en timme. Sen så kan man ju göra cermonier utan riktig verkan, såna som får prästen att sväva (levitera) över församlingen. Flashigt med onödigt.
Jag ska väl nämna att jag inte har inte tillgång till Gudarnas Kamp, det kan ju finnas nån special regel där.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Det där med besvärjelser som görs om till ceremonier är ju riktigt användbart. Konstigt att jag inte kommit på det själv...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Tyvärr måste det ju sägas att ceremonireglerna är relativt kass. Jag hade velat ha dem på en helt annan nivå än resten av magin. Det säger sig själv i mina ögon att ett teotropiskt filament är kraftfullt som kanske tio psykotropiska. Alltså långa kraftfulla ceremonier som man behöver vara flera för att göra och allmänt drastiskt. Du kan ju helt enkelt göra cermonierna lite koolare utan att ändra systemet i grunden.

Hade någon av mina spelare velat spela präst hade jag dock gjort om cermoniernas funktion. Tyvärr (eller lyckligtvis) har de hittils varit helt ointresserade av alla roller med färdigheten ceremoni.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Troende

Det ÄR imponerande hur troende kan hälla in tonvis med filament i en ceremoni men det är helt oanvändbart som spelare. Oftast i alla fall. För det är inte alltid man kan tvinga det lokala prästeskapet att delta på diverse äventyr och på kommando börja tigga guden på filament. (...) Jag kanske fortfarande tänker på troende för mycket som clerics i D&D men som ensam troende (åtminstone ensam med tanke på vilket antal quadosh som behövs för att vara en användbar troende) i en spelargrupp så känns man helt överflödig. Finns där en magiker så kan man lika gärna åka hem till byn och stofilera bort i kapellet där.
Jag tror att själva poängen är att du missuppfattat poängen med troende helt: att jämföra dem med Clerics i D&D är som att jämföra Mundanas magiker med de i D&D (dvs. du finner att den ena typen kan förgöra arméer själv, medan den andra som värst kan spränga bort några hjälmar). Du är helt fel ute.

D&D är uppbyggt för grottröj, vilket betyder att en klass utan balanserade förmågor blir fullständigt värdelös och därför förlorar sin plats i gruppen. Eon är i grunden byggt för rollspel i ganska low fantasy (även om du med rätt moduler kan jobba dig åt båda hållen), där präster som springer runt och helar och återuppväcker folk stup i kvarten helt enkelt inte fungerar.

Som jag förklarat tidigare (även om det till synes gick förbi obemärkt) ligger den troendes förmågor inte i magisk mumbo-jumbo, utan i den påverkan han kan göra på människor genom sin religion. Prästen är en av byns viktigaste människor, de religiösa samfunden med sina krigarordna är lika mycket politiska, ekonomiska och militära som spirituella maktfaktorer. Präster är inte en undergrupp till magiker, de är en samhällsklass i sig som utverkar en makt som de flesta magikersammanslutningar (undantagen är såklart thakalerna och kabalan) bara kan drömma om. Att de sedan har tillgång till sina ceremonier är bara en bonus.

Så, den troendes fördelar är

- inflytande i samhället bara genom sin religiösa position
- en/flera gud/ar och en församling att falla tillbaka på
- ett mäktigt politiskt, ekonomiskt, spirituellt och ofta militärt samfund i ryggen (i Daaktron är det belagt med dödsstraff att bära hand på en präst, t.ex.)
- ett livsmål
- ett längre liv (dvs. hög Qadosh)
- heliga föremål
- ceremonier

Och kanske några saker till som jag har glömt bort.

Så, spelar man dungeoncrawling är prästen lika värdelös som handelsmannen, den lärde, bonden, kunskaparen och alla andra som inte har inbyggda stridsförmågor (dvs. han måste skaffa rustning en bit in i spelet och har svårt att börja med kraggsvärd: 15 i en vapenfärdighet klarar även den mest misslyckade karaktär).

Slutsats: troende är troligen inte underlägsna magiker annat än i deras eget specialiserade fält (magi), och överlägsna dem i flera andra. Allt beror på karaktär och spelsätt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Troende

Eon präster är enligt min mening NPC´s. [Non Player Characters]

Med undantaget då SL vill hålla magin på mattan och bara tillåta ritual magi.

I övrigt så har jag bara ögnat igenom gudarnaskamp och konstaterat att jag inte kommer att köpa den boken.


En präst ska i mina ögon ha en orublig roll i samhället som en av des grund stenar.
Specielt i en värld där gudarnas kraft är så pass märkbara.
En magiker ska aldrig ens kunna drömma om att hota den unika positionen.
Skulle helst se den kära Biotropi/Nekrotropi stypt från magikerna, TILLS det att magikern tar upp en guds banderoll och försvarar den där efter.

Som reglerna är nu så är magikerna bättrelämpade som präster och folkets herde än prästerna. :gremmad:
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Re: Troende

Nej, det gick inte obemärkt förbi men de tingen som räknades upp som troendes fördel är sannerligen inte mycket att sticka i hatten. Troende borde ha en rätt avskiljd roll i samhällen egentligen...behöver människor hjälp är ju troende definitivt fel personer att vända sig till. Magiker kan uträtta i princip allt och riktigt snabbt också. Behöver man allmosor och gratis soppa är kanske kyrkorna rätt ställe att gå till dock. Sedan blir det ju snabbt trist med en troende eftersom man, om man inte har massiv tur med quadosh-slagen, inte kan uträtta nästan någon ceremoni alls, utom de mest värdelösa, själv. Man måste hela tiden ränna efter troende kamrater som är villiga att offra en eller 5 timmar av sin tid på en ceremoni jag vill använda. Även om kyrkan ha en mäktig väpnad gren och politisk/ekonomisk makt så kommer det nog inte gynna mig som spelare så mycket. SL skulle ju vara lite galen om han lät sina troende spelare utnyttja sådana stora resurser. Och återigen, medans en troende behöver tid på sig för att mobilisera sina krafter (ceremonier, makt, inflytande m.m.) så kan magiker utföra sina planer direkt. Förutsatt att de har rätt aspekter naturligtvis, annars får det bli plan B. Jag är inte en typ som spelar optade karaktärer, jag njuter även av många andra sorters. Däremot håller jag hårt på att kunna vara bra för gruppen också, jag vill kunna tillföra något bra OCH ha roligt med min karaktärs rollspelande. Jag har verkligen våndats och försökt se troende i bättre dager men för mig går det nog inte tyvärr. De är bra i stora grupper i städer. Så fort de sätter sina fötter utanför stadsporten så verkar de mest vara ett bihang till gruppen. Jag tycker att neogames hade kunnat göra ceremonierna mycket attraktivare. Jag vill inte ha D&Ds clerics i Mundana, jag gillar Mundana alldeles för mycket för det, men att de blev kastrerade är ju synd. Jag misstänker att du, Regmolar, inte håller med mig på så mycket i denna post men så kan det bli :gremlaugh:
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Troende

"Även om kyrkan ha en mäktig väpnad gren och politisk/ekonomisk makt så kommer det nog inte gynna mig som spelare så mycket. SL skulle ju vara lite galen om han lät sina troende spelare utnyttja sådana stora resurser."

Varför? Rollpersonerna är en del av samhället som omger dem, och sociala fördelar är minst lika viktiga som andra. Att en troende rollperson får det erkännande och den makt som tillkommer honom genom politiskt avancemang i kyrkan ser jag som fullt vettigt, och jag förstår inte varför det skulle vara så hemskt o men spelledare gav rollpersonen denna makt.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Re: Troende

Men vänta nu. En troende, säg en präst, är bara en av många i sin tro och lär ju inte bara kunna stega in i kyrkan och kräva att få låna några dussinet tempelriddare som eskort för att få åka till grannbyn i syfte att äventyra lite. Han lär heller inte få använda kyrkans silver utom för att främja dess syften bland folket inom dess distrikt. Som troende behöver du väl också arbeta för din kyrka XX antal veckor av de 52 årliga. Om inte...så lär du inte få ett smack av dem. Som äventyrare är det lite belastande att behöva spendera över halva året med att lära korgossar hur de ska klä sig eller dela ut bröd till behövande. Är man hårt knuten till en organisation och alls har någon rang inom den, vilket jag får anta krävs för att kunna använda dess otroliga resurser, så lär man också vara bunden vid den det mesta av året. Ergo, inte så mycket äventyrande utfört. Äventyrande är ett rätt vagt begrepp men vill inte hela gruppen spela ett kampanj där man ränner i kyrkan så fort gruppens troende vill uträtta något, dessutom måste ju staden/städerna de går i ens ha en kyrka av rätt tro, så är det rätt trist för gruppens präst.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Troende

Skulle gissa att en präst kan ha något att göra i en äventyrar grupp, under förutsättning att Majoriteten har samma tro som prästen och att gruppen är 4-6pers med en Qadosh i trakterna +6.

Men då blir gruppen, som tidigare inläg sagt, kyrkans korgossar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Troende

Är det bara jag som får intrycket av att nästan alla argument gällande troendes oanvändbarhet endast kan appliceras på prestationsrollspel?

Jag menar, om troende är värdelösa i en grupp, vad är då alla de som inte har några övernatuliga förmågor alls (med undantag för rena stridisar då?) för funktion?

Skulle gissa att en präst kan ha något att göra i en äventyrar grupp, under förutsättning att Majoriteten har samma tro som prästen och att gruppen är 4-6pers med en Qadosh i trakterna +6.
Pga. att prästens enda möjliga uppgift är att leda ceremonier, då han ju inte kan spendera mer än 100 % av sina enheter på färdigheter som inte alls har med ceremonier att göra?

Med den här logiken undrar man varför man över huvud taget ska spela något annat än magiker, eftersom ingen annan ens har möjligheten att använda vettig magi!

Magiker är förresten som regel är knutna till en organisation som har en hel del krav, eller till sin tidigare mästare (någonstans lärde de sig ju magi).

Något som också märks tydligt vad gäller debatten om det sociala är prästens position: på medeltiden (och under hela det tidsspekra vi finner på Mundana) var prästen inte "gubben i kyrkan som snackar nonsens", utan mannen som förde fram gudarnas budskap. Till skillnad från magikern, som kan vara glad om samhället alls accepterar honom, har prästen endast genom sitt värv ett inflytande över människor.

Skulle vi härmed kunna få en mer nyanserad debatt där man inte sätter präster som en undergrupp till magiker utan som ett eget yrke vars främsta funktion inte är att bistå med övernaturlig hjälp?

Appropå det glömde jag visst lägga till att prästerna såklart har möjlighet till gudomlig intervention, även om det inte tillhör deras mer framträdande förmågor.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Troende

Det sätter onekligen vissa käppar i hjulet för äventyrande att vara tätt knuten till kyrkan, ja. Å andra sidan underlättar det för politiskt spel, platsbundna scenarion eller heliga expeditioner i kyrkans namn. Jag håller det inte för otroligt att en väl ansedd präst skulle kunna utses till ledare för det sistnämnda, till exempel. Lyckligtvis är inte alla Eons möjliga karaktärer gjorda för att vara äventyrare.
 
Top