Nekromanti Fråga angående strid i Big Eyes Small Mouth

Raut

Veteran
Tjena!
Tänkte börja lira lite Big Eyes Small Mouth (tri-stat), men förundras lite över stridssystemet. Enligt vad jag utrönat så gäller det för den attackerande sidan att slå under sin attack combat value, och för den försvarande sidan att slå för sin defense combat value. Det som gör mig förvirrad är att det inte tycks spela någon roll hur stor skillnad det är i skicklighet mellan spelarna, om jag har 10 i ACV och slår 3, (vilket resulterar i en mellanskillnad på 7), och motparten har 6 i DCV och slår 4 (vilket resulterar i en mellanskillnad på 2), så går fortfarande inte attacken igenom, eftersom försvaret lyckades, även fast min attack uppenbarligen lyckades med bättre resultat. Detta låter ologiskt, kan någon upplysa mig huruvida jag missuppfattat något, eller fördelarna med systemet om det är meningen att det ska vara så här.

Visst, jag har större chans att slå under min ACV om jag har en hög skicklighet i det, men problemet är som sagt att det inte spelar någon roll hur hög den är om den andre lyckas med sitt försvar, hur nätt och jämnt det än är.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Generellt svar

Nu har jag inte läst Big Eyes Small Mouth, men på det sättet fungerar det i de flesta rollspel utan att det vållat några problem; det räcker att slå lägre än sitt färdighetsvärde, sedan spelar det inte någon roll hur mycket lägre man slog. Det fungerar nog bra i BESM också.

/tobias

Raut

Veteran
Re: Generellt svar

Visst, i andra situationer fungerar det säkert, men problemet ligger ju i att den försvarande delen får en automatisk fördel, då det inte spelar någon roll hur bra attacken var om försvararen lyckas med sitt defense-slag. Det handlar inte om någon generell handling, utan två personers skicklighet jämtemot varandra, då bör det inte räcka med att slå lägre än sig eget färdighetsvärde, det bör mätas med den andres.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Uppenbart svar.

"[...] då bör det inte räcka med att slå lägre än sig eget färdighetsvärde, det bör mätas med den andres."

Så...gör det då? Liksom, jag tycker precis likadant, och det skall väl sägas att BESM inte direkt är ett spel vars regler jag anser mig kunna, men finns det något hinder mot att bara jämföra differens på tärningsslagen rakt av?

Krille

Super Moderator

"Det handlar inte om någon generell handling, utan två personers skicklighet jämtemot varandra, då bör det inte räcka med att slå lägre än sig eget färdighetsvärde, det bör mätas med den andres."

Det kommer i förlängningen genom ren statistik. Om 70% av mina slag lyckas och endast 50% av motståndarens slag lyckas, så innebär det att 35% av mina anfall orsakar skada, kontra 15% av motståndarens.

Sen är det en fråga om huruvida systemet ifråga stöder någon kvalitetsnivå mer än Perfekt-Lyckat-Misslyckat-Fummel. Har man inte fler kvalitetsnivåer än så så är det faktiskt ingen skillnad på ett Lyckat slag och ett annat Lyckat slag. Båda är lyckade, dvs på steget Lyckat i den skalan.

För att ta en jämförelse, det spelar ingen roll om 9,97 är mindre än 10,23, om båda avrundas till 10.

Raut

Veteran
Re: Uppenbart svar.

Det finns ett antal manövrar som gör detta omöjligt, eller snarare, ska jag göra på det viset går det inte att tillämpa vissa manövrar i strid. Regler jag inte tänker sätta mig och skriva ner för en som inte är insatt, därav riktningen av frågan till personer som spelar BESM.

Raut

Veteran

Det finns ett gäng kvalitetsnivåer, men dessa tillämpas inte i strid. Och problemet ligger som sagt i att om båda lyckas så vinner fortfarande den som skyddar sig.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Och problemet ligger som sagt i att om båda lyckas så vinner fortfarande den som skyddar sig."

Och det Krille säger är att det inte är ett problem, eftersom den skickligare av kombattanterna ändå kommer att vinna förr eller senare. Om du tycker att det blir för segt när ett par skickliga individer slåss så får du väl helt enkelt bita i det sura äpplet och fimpa vad än som är i vägen för att man skall kunna jämföra differens rakt av. Man finner förvånansvärt ofta att förenkling leder till förbättring.

Krille

Super Moderator
Sadistik

"Och problemet ligger som sagt i att om båda lyckas så vinner fortfarande den som skyddar sig."

Under den rundan, ja. Men antag att du gör i medel 10 poäng per träff i skada. Rollpersonen med 70% kommer i medeltal göra 35 poäng i skada under 10 rundor, medan rollpersonen med 50% kommer i medeltal göra 15 poäng i skada under 10 rundor. Defintivt till fördel för den skickligare, även om en lyckad parad stoppar anfallet helt och skiter i kvalitetsnivåer.

Sadistik är skoj!

Raut

Veteran

Förvisso sant!
Ser även att mitt förra inlägg mot dig kan uppfattas som arrogant, vilket inte är min mening. Hjälp tas tacksamt emot från alla :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus
'T'was nuthin'. [ANT]

"Ser även att mitt förra inlägg mot dig kan uppfattas som arrogant, vilket inte är min mening. Hjälp tas tacksamt emot från alla:)"

Jag är själv mästare på att låta dryg av misstag (mostly due to fatigue), så det där registrerades inte ens på min radar. Hoppas något av förslagen i tråden bidragit med något i vart fall, antingen direkt eller indirekt. ^_~