Nekromanti Fråga: Att uppnå något som SL där RP är hindret.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Anta att du som spelledare har en önskan att en rollperson ska ta upp en bok och bläddra i den helt enkelt av anledningen att hon ska få ett gift som tränger in genom händerna. Incidenten med giftet för historien framåt på ett sätt du önskar.

Nu råkar den rollpersonen precis fått tag i en heltäckande rustning så något gift kommer knappast tränga in. Hur löser du det här?

a) "Anpassa sig efter situationen" modellen: Jag hittar på en annan lösning för att utsätta rollpersonen för giftet.

b) "Lura rollpersonen in i fällan" modellen: Jag slänger in en bottenlös brunn med brinnande eldar som får rustningen att glöda så den måste lämnas för tillfället.

c) "Jag kör mitt race ändå" modellen: Jag låter giftet tränga igenom ändå, det är ju magiskt.

d) "Annan lösning" modellen: Är det här ens ett problem? Jag "löser" det genom att...

e) Bah, rälsning är för Dod 84 spelare. I en fisktank skulle det här aldrig kunna hända.

/Niklas som är intresserad av äventyrstrådar och är övertygad om att andra är det också.

Laowai

Hero
Jag hade sagt:
"Plåthandskarna gör det svårt att bläddra, och du river sönder sidorna."

Jag som spelare hade reagerat med "åshit, öh, jag tar av dem."

Problemet löst? :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Absolut löst! Som en korsning mellan a och b men avsevärt mycket snyggare imho.

RasmusL

Champion
Laowai said:
Jag hade sagt:
"Plåthandskarna gör det svårt att bläddra, och du river sönder sidorna."

Jag som spelare hade reagerat med "åshit, öh, jag tar av dem."

Problemet löst? :gremsmile:
Finns det inte en ganska stor risk att spelaren upplever att hen blev rakt av lurad? Jag upplever att man måste vara väldigt försiktig för att inte tappa spelarnas förtroende (vissa spelare) och få dem att känna att man aktivt motarbetar dem på metaplanet, även om man gör det för att uppnå en "bra historia". Jag vill att mina spelare ska ägna sig åt att lösa äventyret, inte att försöka lista ut när jag som spelledare ljuger eller vad mina metamotiv är bakom olika element i spel.

Om det var en räls som byggde på förgiftningen hade jag nog välja alternativet att hitta ett alternativt sätt att administrera giftet. Om rälsen byggde på att giftet skulle administreras just via boken (The Name of the Rose någon?) hade det blivit lurigare. Jag hade nog bidat min tid och ledtrådar som lett tillbaka till boken vilken förhoppningsvis tillslut vidrörts utan rustning.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Elmrig said:
Finns det inte en ganska stor risk att spelaren upplever att hen blev rakt av lurad? Jag upplever att man måste vara väldigt försiktig för att inte tappa spelarnas förtroende (vissa spelare) och få dem att känna att man aktivt motarbetar dem på metaplanet, även om man gör det för att uppnå en "bra historia".
Jo det gör det! Och det är en av poängerna jag vill åt. Bra svar och jag tror många håller med. Det är inte spelledarens sak att bygga en "bra historia" utan att ge en upplevelse till spelarna. Att bygga en bra historia är en uppgift värdig en roman eller manusförfattare.

ktccd

Veteran
Men om du nu gör detta... Jag får känslan att de kommer insistera att slå <insert poison discovery skill here> innan de tar i någonting efter det XD.
Jag skulle iaf bli lite sur om jag inte ens fick slå ett svårt spot-check för att upptäcka det. Och nog skulle jag säga "choo-choo, the train's on the track" när det hände ^^.

God45

#PrayersForBahakan
E) Hitta på ett annat sätt att förgifta honom om du måste det. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Niklas73 said:
Elmrig said:
Finns det inte en ganska stor risk att spelaren upplever att hen blev rakt av lurad? Jag upplever att man måste vara väldigt försiktig för att inte tappa spelarnas förtroende (vissa spelare) och få dem att känna att man aktivt motarbetar dem på metaplanet, även om man gör det för att uppnå en "bra historia".
Jo det gör det! Och det är en av poängerna jag vill åt. Bra svar och jag tror många håller med. Det är inte spelledarens sak att bygga en "bra historia" utan att ge en upplevelse till spelarna. Att bygga en bra historia är en uppgift värdig en roman eller manusförfattare.
Ja, även om jag skulle rälsa ett äventyr så skulle jag aldrig lura spelarna. Eller alltså, jag skulle kunna göra ett ärligt försök lura dem som de har en ärlig chans att upptäcka: Låta en SLP ljuga för dem eller förklä sig eller lägga ut ett spår som de kan notera eller inte, men inte auto-lura-straffa dem. Det är inte kul, hur ball story man än kan bygga på det.

Och säg att man löser det genom att bestämma att det magiska giftet kan tränga igenom rustning, då har man ändrat på hur världen fungerar för att passa sina planer. Varför ska då spelarna vara ärligt investerade i spelet, om man själv fuskar och är oärlig med världen?

Laowai

Hero
Fast skulle det inte vara fett svårt att bläddra i plåthandskar då? Bara för att du har egenintresse i att handskarna kommer av så betyderju inte det att det är orimligt att påpeka det faktum att läsplåthandskar är en dum idé. Elller?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag håller med ditt sätt att se på saken men framförallt uppskattar jag motiven bakom ditt sätt att delge din åsikt och det är dem jag vill åt.

Jag har alltså givit förslag på hur man kan tänkas hantera siutationen och jag står inte för någon av dem utan vill se hur ni ser på det här och varför. Själva problemet är väl vardagsmat. Lösningarna kan skilja sig åt och motiven bakom dem bidrar till tänkande kring äventyrsmakande. Tråden hoppas jag bidrar till det jag saknar lite på wrnu - nämligen hantera äventyr. Regler är vi klara med :gremwink:.

RasmusL

Champion
Laowai said:
Fast skulle det inte vara fett svårt att bläddra i plåthandskar då? Bara för att du har egenintresse i att handskarna kommer av så betyderju inte det att det är orimligt att påpeka det faktum att läsplåthandskar är en dum idé. Elller?
Nej, men hur rimligt det än är skulle jag fortfarande känna mig lurad.

Jag tänker mig att du skulle kunna påpeka problematiken kring plåthandskar men i ett tidigare, med giftet orelaterat, skede. Om du påpekar att (jag köra vidare på Name of the Rose) munkarna i klostret inte tycker om att du går runt i rustning och att förhören och undersökningarna sinkas av det kan du nog uppnå att förgiftning via boken inte auto-misslyckas (även om spelarna kanske känner igen faran när den väl uppenbarar sig). Det är fortfarande att "luras" men skött snyggt kan du nog utan problem komma undan med det.

Troberg

Sinister eater
Gör boken intressant, så att spelaren vill läsa den. Vem fan försöker att läsa en bok med handskar på?

RasmusL

Champion
Troberg said:
Gör boken intressant, så att spelaren vill läsa den. Vem fan försöker att läsa en bok med handskar på?
En spelare vars karaktär oftast går runt i helrustning och glömde nämna att hen tog av sig handskarna?

Fienden

Hero
Som Laowai sade:
Försökt bläddra i en bokjävel när du har feta metallhandskar på dig? Jag skulle hånskratta i några sekunder åt spelaren och sedan sparka honom på smalbenet under bordet.

//Kraetyz, världens snällaste SL

Troberg

Sinister eater
Elmrig said:
Troberg said:
En spelare vars karaktär oftast går runt i helrustning och glömde nämna att hen tog av sig handskarna?
Då kör man en "När du läser boken vid lägerelden på kvällen...".

RasmusL

Champion
Troberg said:
Elmrig said:
Troberg said:
Då kör man en "När du läser boken vid lägerelden på kvällen...".
"Nu bestämmer jag att din karaktär gör en handling som resulterar i att han får i sig gift."?

Visst, det är kanske ok för att skapa en cool historia men jag vet flera spelare i min närhet som inte skulle uppskatta ett sådant frihetsberövande.

RasmusL

Champion
Kraetyz said:
Som Laowai sade:
Försökt bläddra i en bokjävel när du har feta metallhandskar på dig? Jag skulle hånskratta i några sekunder åt spelaren och sedan sparka honom på smalbenet under bordet.

//Kraetyz, världens snällaste SL
Om spelaren glömt bort att hen bär metallhandskar blir det ett problem.

"Du måste ta av dig handskarna för att läsa boken."

"Ok, jag tar av mig handskarna."

"Ha! Fick dig, du är förgiftad!"

solvebring

Superhero
Antingen låter jag giftet komma från en annan källa eller så anpassar jag giftet. Rustningshandskar eller inte – insidan av dem är ändå av skinn eller tyg (man har inte plåt i handflatan!) och nu, helt plötsligt, bestämmer jag att det här giftet absorberas oerhört lätt; giftet sugs in i handskarna och verkar mot huden. Tadaa! :gremwink:

Dvs jag skulle aldrig lura spelaren och tvinga rollpersonen att anpassa sig, utan anpassar istället mig själv – om nu detta absoluta måste äga rum.