Nekromanti Fråga: Manyshot

Big Marco

Läskig
Så här står det i SRD: Regardless of the number of arrows you fire, you apply precision-based damage only once. If you score a critical hit, only the first arrow fired deals critical damage; all others deal regular damage.

Om jag nu har Icy Arrows +1 i obegränsat antal och använder Manyshot med min Shortbow, vilken skada ger jag?

Är det skadan D6+1 (+1 från pilarna) som dubbleras och sedan läggs Icy:s +D6 till summan? Eller räknas den två ggr också?

Och jag misstänker att jag inte kan använda Manyshot tillsammans med Rapid Shot, då Manyshot använder en Standard action och Rapid Shot en Full action?

Duddmannen

Hero
Jag vill minnas att endast basskadan dubblas. Extraskador dubblas inte.

Således:
Normal: 1d6+1 +1d6 (frostskada)
Critical: 2d6+2 +1d6 (frostskada) eller kanske 3d6+3 +1d6 (om det är ×3 critical båge)

Angående Rapid Multishot: Jag tycker att det verkar vettigt att man bara kan göra en av dessa.

Organ

Out of time, out of mind
Jag vill minnas att endast basskadan dubblas. Extraskador dubblas inte.

Således:
Normal: 1d6+1 +1d6 (frostskada)
Critical: 2d6+2 +1d6 (frostskada) eller kanske 3d6+3 +1d6 (om det är ×3 critical båge)
Jag är långt ifrån någon auktoritet på D&D men jag håller med dig i din tolkning. Ett jämförande exempel är att extraskador från t.ex. en back-stab inte heller påverkas av critar.

/Anders

Big Marco

Läskig
Huh?

Men jag fattar inte - du menar att jag gör 2x "Normal" vid ett användande av Manyshot således?

*glöggseg*

Duddmannen

Hero
Nu ska vi se

Ok, jag gav kanske fel exempel där.

Jag tänkte på dubbling vid critical hit. I det fallet är det som jag skrev.

Men nu när jag tänker efter måste ett Manyshot rimligtvis ge samma skada vid varje träff om det är Normal hit, vid en Critical hit är det bara EN pil, den första, som dubblas enligt mitt första exempel, de övriga är fortfarande bara Normala.

Antag att man skjuter 3 pilar med ett Many shot
Pil 1: 1d6+1 +1d6 Frost
Pil 2: 1d6+1 +1d6 Frost
Pil 3: 1d6+1 +1d6 Frost

Vid en Critical Hit blir detta istället:
Pil 1: 2d6+2 +1d6 Frost (eller 3d6+3 +1d6 Frost om bågen är en ×3 Critical)
Pil 2: 1d6+1 +1d6 Frost
Pil 3: 1d6+1 +1d6 Frost

Det är också endast den första pilen som man lägger eventuell Sneak Attack bonus på om man är tillräckligt nära och får applicera detta.

Fan, jag borde ha böckerna med mig till jobbet egentligen...