Nekromanti Fråga om att starta strider.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej.

Nu är jag så här regelteknisk igen, och kommer mer fler regeltekniska frågor. Kanske inte dom mest upphetsande frågorna i skogen, men jag vill reda ut dom.

Om en person ( A ) har lägre TO än person ( B ). A och B står och gör någonting fredligt tillsammans.
Håller en konversation, står bredvid varandra på tunnelbanan, går på gatan, whatever.
Plötsligt så bestämmer sig person A för att bli aggressiv och börja slåss med person B.
Nu är det så att person A har lägre TO än person B, och om A startar striden så borde ju han få utföra den första handligen. Men vilken TO befinner sig striden då på ?
Om striden befinner sig på person As TO, då har man redan 'passerat' person Bs TO så han inte får göra något denna runda. Vilket känns lite konstigt, B borde inte ha ha sin högre TO till sin nackdel.

Vi tar ett exempel så kommer ni nog se vad som är strulet.

"Angelica står och håller en konversation med den ökända lönnmördaren Jean-Luc i Paris. Angelica har TO 70 och Jean-Luc har TO 55. Jean-Luc inser precis att det finns ett saftigt pris på Angelicas huvud och bestämmer sig sonika för att dra vapen. "

Ok. Jean har startat striden genom att utföra den aktiva handlingen Dra Vapen. Han lyckas med detta, vilket innebär att han får skjuta med sin pistol på TO 27. Nu vill Angelica, som har högre TO än 27 och för mycket stridsvilja för sitt eget bästa, kasta sig på Jean och greppa hans vapen. Då är min fråga när får Angelica göra sina aktiva handingar denna runda ? Är inte hennes TO ( 70 ) redan passerad eftersom Jean har utfört sin handling på TO 55 ?

OBS
Responshandlingar är inget alternativ i denna situation. Man får endast göra 4 olika handlingar genom responshandlingar och dom är "Skjuta tillbaka", "Söka skydd", "Försvara sig" och "Fly". Inte genom någon av dessa kan man greppa sin motståndares vapen. Så med responshandling så kan man inte göra det Angie vill. man behöver en aktiv handling.

Om Angelica måste vänta till nästa runda, så kommer hon ju blir skjuten på TO 27, om hon inte väljer att "Söka skydd" som respons på Jeans "Dra Vapen". Men då kan man ju inte greppa lirarens vapen.

Exempel 2.

Angelica slåss i närstrid mot en mördarcyborg ( C ) från bortre helvetet (Manchester). Angie har TO 70 och C har TO 75. Striden kommer till ett halt när Angelica får tag på sin pistol (som har legat på marken) och riktar den rakt mot androidens huvud. C tvekar och båda stannar upp.
Alltså. C (TO 75) står ca 1,5 m ifrån Angie (TO 70) som har en stor pistol riktad mot Cs huvud. Striden har temporärt avstannat.

En kortare konversation utförs och sedan vill C överraska Angelica plötsligt genom att agera först i den nya rundan som C startar. C som har högre TO än Angie vill kasta sig på Angie och ta hennes vapen. Eftersom C startar striden så agerar denna på TO 75, kastar sig fram och greppar Angies vapen, eftersom responshandlingen "Skjuta Tillbaka" sker efter den Aktiva handlingen så är redan vapnet greppat innan Angie kan utföra "Skjuta Tillbaka".

Borde inte Angie få en chans att skjuta C precis när han bestämmer sig för att agera ? Hur löser man det regeltekniskt, eller måste man börja göra husregler ?

Tacksam för regelfunderingar från forumiterna.

/Naug

Tippis

Warrior
Sur-pri-ise!

I de fall jag orkar avgöra dylika situationer med hjälp av regler istället för med sunt förnuft (dvs oändligt sällan) använder jag tillgängliga regler för hur man överraskar folk. I N2 används väl lämpligast reglerna om "Invänta Mål" för att se vem som agerar först, eller om de ens hinner agera. Se tabellerna N2-92 och N2-93 på sidan N2-108 (i min regelbok åtminstone).

I Exempel 1 blir det alltså följande situation:
Jean är den aktiva ("väntande") parten och vet vad det är han skall göra, var hans mål är och har lägre TO än målet - Ob2T6 mot Stridsvana.
Angelica är passiv, har ingen aning om vad som komma skall, men har högre TO - förlorar automatiskt. Eventuellt, om SL är snäll, kan hon vara misstänksam och får då Ob4T6 mot Stridsvana. (Ob5T6 i grund, -Ob1T6 för att hon är snabbare).
Om Jean vinner drar han sitt vapen och skjuter Angelica på TO 27. Angelica kan välja någon responshandling, eller att bara lägga sig ner och blöda. Som DAKRilla påpekade så räknas hon antagligen som Överraskad enligt den frivilliga regeln på sidan N2-112.
Om Angelica vinner får hon agera enligt de normala reglerna - eftersom hennes TO är högst agerar hon först.

I Exempel 2 blir situationen ungefär densamma, med skillnaden att C har högre TO än Angelica och dämed får svårighet Ob1T6 på sitt slag, medan Angelica är väl förberedd och kan ungefär gissa vad som kommer hända och därmed får Ob3T6 i svårighet.
Om C vinner är det han som utför sina aktiva handlingar först, dock sänks hans TO tillfälligt till Angelicas TO på 70 - Angelica kan välja att skjuta tillbaka med sitt greppade vapen (good luck!).
Om Angelica vinner är det hon som är först med att utföra sina aktiva handlingar - både C och Angelica har tillfälligt TO 70.

...men som sagt, vad gäller så'na saker brukar jag höfta istället för att köra med en massa regler... :gremtongue:

Ezzy

Warrior
Re: Sur-pri-ise!

jo, det låter vettigt. jag brukar också höfta hejvilt men problemet blir när det är två rollpersoner som slås mot varandra, det är då det är bra att ha regler så att man inte kan anklagas för att stå på den enas sida å så. :C| jaja, man får väll överleva utan det. :C)

DAKRilla

Hero
Nu är jag ypperligt kass på stridsreglerna, men jag tänkte göra ett försök att svara i alla fall:

På sidan 112 finns en Frivillig regel kallad Överraskning. Använd den till Exempel 1.

Angående Angelica och mördarcyborgen har jag två förslag.
[*] Man får utföra responshandlingar på förflyttningar och aktiva handlingar (någon av dem utför cyborgen åtminstone), alltså skulle hon kunna använda responshandlingen 'Skjuta tillbaka' (eller bara skutta undan med 'Söka skydd' eller 'Försvara sej' med tekniken Undvika). Under beskrivningen för 'Skuta tillbaka' exemplificeras det t.o.m att man kan 'Skjuta tillbaka' på en person som utför en förflyttning. Jag tycker också att det helt klart är en aktiv handling som cyborgen utför, vilket egentligen är det enda kravet. Dock så inträffar ju 'Skjuta tillbaka' efter den aktiva handlingen, men man skulle enkelt kunna ändra lite gran genom att säga att den kommer ungefär samtidigt som cyborgen når målet.
[*] Även här kan man nog använda sej av regeln för överraskning. Någon variant av den i alla fall, men då blir det ju typ en husregel.

Jag är dock ganska säker på att det första av föslagen är det bättre då det följer grundreglerna (tror jag åtminstone) och samtidigt markerar Angelicas övertag: hon har en pistol och den kräver bara en liten fingerrörelse för att gå av förutsatt att hon hinner reagera. Kanske ett Cool- alternativ/eller Stridsvana-slag passar där också?

DAKRilla

Hero
Tillägg

Angående den frivilliga Överraskningsregeln:

Angelica verkar ju vara något av stridsgudinna (TO 70) men trots det så kan hon inte agera för Jean även fast hon lär lyckas med det svåra slaget mot stridsvana (hon lär ju ha hög stridsvana tack vare den där TO:n). Ett lyckat slag skulle ju innebära att hon får en TO på 70/5 = 14, vilket är lägre än Jeans 27. Med andra ord så kan hon omöjligen agera innan honom. Så, kanske borde bara TOn halveras, för man lyckas ju trots allt med ett svårt slag mot stridsvana, och med ett sådant värde man har för att lyckas med något sådant så är man ju praktiskt taget alltid redo för strid. Om den bara skulle halveras så skulle hon ju ha mer TO än Jean och färmed kunna utföra en aktiv handling för att 'Greppa' hans vapen. Bit av tårta!

Jag här även ett ytterligare förslag på hur Exempel 1 kan lösas: En responshandlingen med tekniken Greppa mot Jeans vapnen, efter Jeans aktiva handling för att dra vapnet. Detta blir dock aningen skumt om man inte på något sätt blandar in överraskningsregeln eftersom man då aldrig skulle bli överraskad vid liknande situationer - man skulle alltid få utföra responshandlingen. Så ett RÖR/Cool- alternativt stridsvana-slag borde krävas med lämplig svårighet (RÖR/Cool Ob5T6, Stridsvana Ob3T6?) för att man ska få utföra denna responshandling.

vanti

Veteran
Hej igen... om de nu är nån som känner igen mig =) Var ett tag sen man var här... nåja nog om mig...

Exempel 2 bör väl kunna lösas med den aktiva handlingen Invänta Mål (N2 sida 108) om den nu tillåts att sträcka sig vidare till nästa stridsrunda... I det här fallet så ser det ut som att både Angie och C får slå Ob2T6 mot Stridsvana och den som vinner agerar först... Man får väl isåfall se det som att Angie får agera vid samma TO som C eftersom hon inväntat det och alltså inte får agera igen på sin vanliga TO...

//vanti - Quidquid latine dictum sit, altum viditur

nomardiculdacar

Warrior
Re: Tillägg [OT]

Angelica verkar ju vara något av stridsgudinna (TO 70)
Jaså? Min rollperson har 84 i TO... Det är inte så kul egentligen... Lite som att spela Svea Rike (brädspelet) och ha truppstyrka 6+ i krig...

DAKRilla

Hero
TO [OT]

"Jaså?"

Jag har aldrig ens haft/erfarat en karaktär med över 50, så jag tycker det.

Hur som helst så gillar jag inte TO-systemet. Ett bara något högre värde gör hela skillnaden, för den som skjuter först vinner oftast. Nu är det ju inte alltid riktigt så enkelt, men någon form av slump och variation av TO bör införas. Visserligen blir det ju segare då, men då striderna ändå är så pass sega som de redan är så spelar det inte så stor roll med något extra slag.

Ett intressant system som påminner lite om Neotech 2s stridsregler är det som Krilles Gränsvärldar använder sej av. Kanske man kan hämta inspiration därirfån? Kanske man kan "stjäla" delar av det rent av? Värt att undersökas tycker jag.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Angie

Angelica verkar ju vara något av stridsgudinna (TO 70)
"Jaså?"

DAKRilla har faktiskt rätt Angelica är något av en stridsgudinna. Några saker kan sägas. Alla spelare spelar 4 st syskon som i ett tidigt skede har insett att dom är produkterna av olagliga, oetiska och väldigt skickliga japanska genetiker bosatta på Madagaskar. Var och en av spelarnas karaktärer är nichade åt något speciellt håll. Angelica är den genmanipulerade "soldaten".

Så SL (jag) som innerst inne vet att alla (såväl kobolder och som storytellers) vill ha tuffa karaktärer med "umpf", såg till att när att dom har sprungit omkring och varit små barn och etsat in bra personligheter i sina karaktärer. När dom gjort detta, så lät jag deras genmanipulering sparka igång (faktum är att dom märker fortfarande nya saker om sig själva lite då och då).

Angie, "fick" helt plötsligt massa STY,TÅL,RÖR bonusar. Gott läkekött, Blixtrande reflexer. Från tidig ålder så har hon haft en valfri kampkonst (Tae-kwon-do) lättlärd.

Så... Ja.
Angelica är en slags stridsgudinna. Hon är dock inte så jäkla kåt på det själv, mestadels rädd för sig själv. Hon går konstant omkring med lugnande medel i pillerform och en spruta med lugnande utifall hon skulle flippa och gå bärsärk. (Det har hänt förr)

Det tåls att säga att hon uppnår TO 73 utan cybernetik, men men... så går det väl om man har SL med sig :gremwink:

/Naug, spelarkoboldistisk SL