Nekromanti Fråga om d20.

Jacon South

Veteran
Joined
20 Jun 2006
Messages
31
Location
Karlskrona
Är det verkligen värt att skaffa d20 Mordern? Jag menar, är det ett bra system, tycker att D&D är ett mycket bra system, även om jag fick putsa lite på magirglerna... Men om jag nu tycker om D&D, är då d20 ett bra köp om jag skall konstruera en egen värld? Och i sådana fall, behöver jag köpa några tillbehör?
Mvh, Jakob.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,750
Jaaadu... lite knepigt att svara på. Saker och ting funkar ju lite annorlunda i D20 Modern. T.ex. så börjar man ju i klasser baserade på vilken typ av hjälte man är (stark, snabb, tålig...). Två andra saker som är annorlunda är reglerna för nonlethal damage och massive damage. Överlag skulle jag säga att det är rätt mycket actionfilm över det hela.

Om det är ett bra köp ifall du ska göra en egen värld...? Tja. Det beror väl på vad du vill ha ut av boken. Den är ju inte direkt skriven för att vara nåt världsskapartillbehör. Om du kan precisera lite mer vad du är ute efter så blir det lättare att säga nåt hjälpsamt. :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,978
Location
The Culture
Det beror ju rätt mycket på vad du är ute efter. Precis som D&D är d20 Modern ett spel som passar de som tycker om taktiska strider och att utveckla sin rollperson från en komplett nybörjare till en superhjälte genom att ge den nya förmågor när den får fler erfarenhetspoäng. Är det vad du vill ha bör du absolut skaffa det. Om du har tänkt dig att din värld ska fungera på något annat sätt bör du skaffa ett annat spel.

Det där var egentligen världens minst hjälpsamma tips, men det är så det fungerar. d20 Modern är precis vad det utger sig för att vara: D&D i modern miljö. En del gillar det, andra inte.

/tobias
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,209
Location
Borås, Sverige
Grundboken har en del bra idér, men en nackdel i mitt tycke är att rollpersonen inte kan få bra med skills. Ett tips är då att slå ihop en hel del skills elelr ge ut mer skillpoints.. Jag gillar uppdelningen med smart/fast/strong/charismatic hero etc. Sedan finns en del feats som är riktigt trevliga.

Av supplementen som finns så är D20 Future och D20 Past de bästa.

Fast jag tycker nog att D20-reglerna i Mutants & masterminds 2nd edition är bättre. Där har man skalat bort allt jobbigt som levels och hitpoints. Allt är pointbuy. Nackdelen där är ju att det systemet är gjort för superhjältespel, så man får tänka till en del för att inte få allt för övermäktiga rollpersoner om det är en mer normal värld man är ute efter.

/Ulfgeir
 
Top