Nekromanti Fråga om hästburen kurir

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Här kommer en logistisk fråga som jag för närvarande är väldigt angelägen om att få ett bra svar på.

Kungen i Estocholmia skickar en påskhälsning till sin kusin, markisen av Goethebourgios. Han är väldigt mån om att markisen får denna påskhälsning så snabbt som bara är möjligt, eftersom han som vanligt är lite sent ute. Därför anlitar han sin bäste kurir, Cosmas Vrålskägge. Cosmas har dock råkat spela bort sin bästa häst på ett parti kubb, och därför får han nöja sig med en häst som dock skulle kunna göra ok ifrån sig i grenen distansridning, dock utan någon chans till prispokal. Ok, avståndet mellan Estocholmia och Goethebourgios är omkring 480 km. Hur många dagar måste Cosmas spendera för att ta sig den sträckan. Viktigt är att landet i vilket detta exempel tilldrar sig lider av kraftiga budgetnedskärningar, så Cosmas har inte någon som helst möjlighet till hästbyte under färden. En tumregel är att en genomsnittlig häst tar sig fram högst 50 km/dag. Svaret skulle då bli nio och en halv dag. Är det rimligt, eller skulle man kunna pressa ner tiden ytterligare på något sätt som rymmer inom rimlighetens ramar?
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"En tumregel är att en genomsnittlig häst tar sig fram högst 50 km/dag. Svaret skulle då bli nio och en halv dag. Är det rimligt, eller skulle man kunna pressa ner tiden ytterligare på något sätt som rymmer inom rimlighetens ramar?"

Det är i högsta grad rimligt om herr Cosmas vill ha kvar hästen efteråt. Han kanske kan pressa tiden med 25% om han är villig att utöva lite utdraget djurplågeri, och han skulle kunna dräpa hästen och pressa tiden till hälften - om han över huvud taget kommer fram då.

Alternativet är att öka budgeten för Kungl Postiljonsverket och se till att det finns möjlighet att byta hästar. Då kan man få upp hastigheten med mycket!

Sen skulle det inte spela någon större roll om herr Cosmas spelat bort sin häst eller inte - hans riktiga häst lär inte komma så mycket längre i alla fall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Det är i högsta grad rimligt om herr Cosmas vill ha kvar hästen efteråt. Han kanske kan pressa tiden med 25% om han är villig att utöva lite utdraget djurplågeri, och han skulle kunna dräpa hästen och pressa tiden till hälften - om han över huvud taget kommer fram då.

Alternativet är att öka budgeten för Kungl Postiljonsverket och se till att det finns möjlighet att byta hästar. Då kan man få upp hastigheten med mycket!
Sätt en pulsjet på den och det går på en timme!

(Läste nyligen en utläggning om att material och bearbetningsmetoder för att bygga en pulsjetdriven hängglidare fanns för över 2000 år sedan! Snacka om att man missade något när man missade den möjligheten!)
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Sätt en pulsjet på den och det går på en timme!"

Du och dina ämlans pulsjet!

"Läste nyligen en utläggning om att material och bearbetningsmetoder för att bygga en pulsjetdriven hängglidare fanns för över 2000 år sedan! Snacka om att man missade något när man missade den möjligheten!"

Bjäfs! Man kunde ju ha blivit hamburgermiljonär för tvåtusen år sedan också. Kommunikationerna fanns, ekonomin fanns och framförallt hamburgaren fanns!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Man kunde ju ha blivit hamburgermiljonär för tvåtusen år sedan också. Kommunikationerna fanns, ekonomin fanns och framförallt hamburgaren fanns!
Näpp. Ketchupen fanns inte.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Hästbyte

Ok, vi säger att finansministern fixar ett statslån för att finansiera de kungliga kurirernas hästbyten. Hur lång tid tar det då? Jag utgår från att även en van kurir inte kan sitta på en hästsadel hur länge som helst utan vila. Förutom att äta och skita behöver han väl också sin nattliga törnrosasömn, inte minst för att vila roeven. Jag skulle tippa på att han klarar högst 12 timmar i sadeln per dag, vilket möjligen skulle innebära att han varje dag tillryggalägger en sträcka på 75 km. Den siffran har jag blott spekulerat fram på basis av det kanske lösa antagandet att man tillryggalägger 50 km på ca 8 timmar. Men kan det finnas någon sanning i den? Om det stämmer klarar han sig undan med sex och en halv dagar. Eller...?

Mer effektivt vore ju att begagna sig av någon form av stafettprincip, dvs att kurirerna avlöser varandra och att vissa av dem även rider nattetid. Detta skulle innebära, mot bakgrund av antagandet att kurirena tar sig fram i 8 timmarspass under vilka man tillryggalägger igenomsnitt 50 km, att - förutsatt att man kör med fullständiga nattpass - sträckan betas av med 150 km per dygn och att posten därmed kommer fram tidigt på morgonen den fjärde dagen. Eller...?
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hästbyte

"Ok, vi säger att finansministern fixar ett statslån för att finansiera de kungliga kurirernas hästbyten. Hur lång tid tar det då?"

Du kan nog halvera tiden, om han byter häst två gånger om dagen, i och med att du då kan pressa på hästen lite hårdare.

"Mer effektivt vore ju att begagna sig av någon form av stafettprincip, dvs att kurirerna avlöser varandra och att vissa av dem även rider nattetid."

I så fall kan du nog pressa tiden med trettio procent till. Så då är vi nere på totalt en tredjedel av den ursprungliga tiden.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,789
Location
Helsingborg
Re: Hästbyte

Tja, ska man titta på hur snabbt man kan rida om man har tillräckligt många byten så kan man titta på Karl XII ritt hem från Turkiet(vilket blev ganska känt, för på den tiden så var det något av ett hastighetsrekord).

240 mil på 14 dygn. Det blir i medeltal en dagsetapp på 17 mil.
Så 48 mil skulle kunna ta runt 3 dagar om man har tillräckligt många byten(skulle gissa på 3-4 byten om dagen).
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,029
Location
Värnhem, Malmö
"(Läste nyligen en utläggning om att material och bearbetningsmetoder för att bygga en pulsjetdriven hängglidare fanns för över 2000 år sedan! Snacka om att man missade något när man missade den möjligheten!)"

Det här måste man bara bygga in i en spelvärld! Var har du källan?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,029
Location
Värnhem, Malmö
Jo, om någon antik person lyckades bli hamburgermiljonär och till sina burgare serverade något annat än ketchup, skulle då vår värld vara ett bättre ställe att leva på? Om ett gott ketchupsubstitut kunde sprida sig över västvärlden innan vi fick tag på några fåniga indonesiska fisksåser, vilka möjligheter vi skulle haft...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Det här måste man bara bygga in i en spelvärld! Var har du källan?
Ett pulsjetforum. Det hela var i huvudsak baserat på bambu, kokosnötter samt jäst alkohol eller fett för förbränningen.

Personligen misstänker jag dock att motorerna bara skulle räcka för att komma upp i luften, sedan får man glida.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,029
Location
Värnhem, Malmö
Pulsjetforum? Vad är det för värld vi lever i...

Om man startar från en högt belägen punkt, torde man inte kunna färdas en försvarlig sträcka? Jag är inte så inne på pulsjetmotorer, finns det några hinder?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Om man startar från en högt belägen punkt, torde man inte kunna färdas en försvarlig sträcka? Jag är inte så inne på pulsjetmotorer, finns det några hinder?
Den varianten som diskuterades, gjord av bambu och kokosnötter skulle brinna upp på några sekunder (vanliga pulsjets i stål blir så varma att de blir gulglödgade så att de nästan är genomskinliga!). Man måste alltså vinna höjd fort.

Pulsjetforum? Vad är det för värld vi lever i...
Åh, det blir bättre. Titta på klippet nedan hur en växt skulle kunna använda pulsjet för att sprida sina frön! Kanske något man kan använda i en SF-kampanj?

I can imagine a strategically placed leaf with a regular hole that develops in the middle when the bamboo pulsejet is ripe and fullof fuel juices.

Morning dew collects at the hole and is held there by surface tension. The sun rises, its rays hit the clear water lens and get concentrated on the right spot at the bottom of the trunk. Dry strands of bark, rich with resin, catch fire...

Up-up-up it launches into the sky. Side branches stretch out, leaves pressing together to form a nice smooth surface...

Far, far away flies our little jet-powered organic glider until the fuel is nearly spent. At the bottom of the fuel pod, however, is a nugget of another substance, carefully deposited there by the plant's organs. It catches fire from teh last of the jet fuel and explodes, scattering pieces of teh glider -- and, most important -- seeds -- over a wide area at great height above ground.

Now, wouldn't such a plant easily conquer continents? I can see the discrete steps in the evolution necessary to develop this thing. Each of the steps would have to be beneficial in itself; otherwise the evolution just doesn't work.

For instance, the thing could start as a rocket, with air-breathing the next step up in fuel efficiency, oxidizer glands gradually dying out and being replaced by more and bigger fuel glands. Valve reeds developing protective blast rings for greater durability. Some offshoot of the species going valveless and its valve petals gradually transforming into canard winglets...

Actually, quite a number of species could play at this. I can see a big tree going rotten and hollow in the center and attracting birds to nest on the rim of the trunk. Bird droppings wouild slowly deposit in the hollow trunk, forming a fuel core, with the trunk oozing some kind of oxidant resin into the glop.

Come forrest fire, the heat causes the top of the tree to pucker and shrivel and close the top orifice.

The lowest part of the trunk, weakened with rot, succumb to fire and BANG, up shoots the tree into the stratosphere, again to explode high up and strew seeds over half the planet...
 
Top