Nekromanti Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler*

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Vill fråga om råd och ideer till kampanjen jag jobbar med.

Kort om kampanjen:
Kampanjen bygger på att en ny Gud/Halvgud/Låtsas gud har uppstått och vandrar i världen. Guden slår sig ner bland en grupp kobolds som börjat dyrka den. Efter tiden tillkommer fler dyrkare av andra raser till exempel människor. Kampanjen är tänkt att vara 2-9 levels ungefär. Rollpersonerna spelar: Cleric of lathander, Ranger och mage.

Nu till frågan: Bör det vara en riktig gud eller bara nån fejk gud? Tanken med kampanjen är att den ska avslutas i en final fight mellan "guden" och RP. Stör det känslan i spelet att dräppa en mindre gud redan vid lvl 10?

Ifall jag väljer en riktig gud har jag tänkt att rollpersonerna ska få leta upp nått magiskt vapen dom måste ha för att kunna skada guden.

Smakråd, tips, förslag uppskatas hjärtligt.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Om tanken är att spelarkaraktärerna ska nå upp till runt nivå 9 så kommer de att ha fabulöst knepigt att dräpa en riktig gud, eller till och med en halvgud. Jag skulle gå på låtsasgud istället. Annars måste nog kampanjen handla huvudsakligen om att hitta vapen mäktiga nog att dräpa en gud, och då talar vi om vapen som i betydelse kommer att överskugga spelarkaraktärerna.
Om man tittar på en vanlig liten mesig halvgud i officiella böcker har de ofta en CR som vida överstiger 25. Eftersom du tydligen spelar i Forgotten Realms, så kan jag rekommendera Faiths and Pantheons om du vill läsa på lite mer om Gudar i Faerun.

/Daniel
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Mmm du har en poäng där. Kanske man skulle gå på låtsas gud istället.

Har du eller kim Faiths and Pantheons?

När jag ändå har dig på tråden. Du hade med ett äventyr i din DoD kampanj sist jag var med som jag undrade över. Det var med en Goblin Paladin av Lathander och lite annat. Var det självskrivet eller? Tänkte eventuellt låna det om det passar in.

//Mattias
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Jag har Faiths and Pantheons.
Det med goblinpaladinen var ett självskrivet, eller typ, inte skrivet så mycket utan mest halvbra förberedd improvisation. Jag är alldeles för lat för att skriva ner några äventyr. Jag har väl möjligen lite värden och så nedskrivet någonstans.

/Daniel
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Daniel har alldeles rätt i att en fullfjädrad gud är fabulöst farlig enligt de officiella reglerna och rejält över vad en grupp lvl-10 folk kan klara även om de har alla föremål i DMG.

Men temat är kul och egentligt helt i D&Ds anda (i gamla AD&D fanns en serie köpeäventyr som kulminerade i att man dödade en gud - och det avslutande äventyret (Queen of the Demonweb Pits) var för lvl 10-14.) Jag tycker inte nödvändigtvis att det stör känslan.

Jag kan tänka mig följande alternativ:

- Ett föremål kan vara nyckeln till att döda guden, men det är ett föremål som BARA kan utföra just det eller som är riktigt farligt att använda till annat (typ det där smycket som figurerar i några TV4-program).

- Det är möjligt att stegvis försvaga guden genom att angripa en serie platser/föremål runt om i världen. (Detta antyddes i den gamla AD&D-kampanjen Iuz the Evil).

- Guden är fortfarande i en förvandlingsfas mellan dödlig och gud. Du får själv hitta på vilka värden en sådan blivande gud har, men de bör lämpligen vara så att PC-gänget kan besegra den.

- Du kan förstås husregla om gudarna. Själv gillar jag inte de officiella gudareglerna eftersom jag tycker det gör gudarna för bra på allting. Jag föredrar när lägre gudar har spetskompetenser men också kunskapsluckor och kanske alltid övermänsklig intelligens.

- En annan gud är med och hjälper PC-gänget åtminstone i slutstriden. Det är viktigt att balansera hjälpen så att inte spelarna bara tittar på när 2 gudar slänger salient abilities på varandra, men annars kan det bli riktigt stämningsfullt. 2 av PCna är ju divine casters, så det kan ligga nära till hands.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Låt guden vara en aspect i stället, de brukar ha en CR på runt 10–12 sådär.

Det kan ju vara så att guden inte kan ta form i världen på annat sätt en genom aspects.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Det är måhända en tämligen personlig åsikt (som dessutom inte stämmer väl överens med gamla AD&D:s anda), men jag tycker att gudar ska vara rätt kraftfulla, om inte allsmäktiga så i alla fall rätt-mycket-mäktigare-än-de-flesta-äventyrare-vågar-hoppas-på-att bli-mäktiga. Annars kan ju vilken medioker specialist (lvl 10-specialist) bli halvgud. Jag vill nog ha lite skillnad på en halvtaskig gud och en rätt hygglig äventyrare, som gör att äventyraren ändå har viss respekt för gudens krafter. Om guden kan dräpas av en liten grupp lvl-10-äventyrare så är det i mina ögon inte en gud, eller ens kvartsgud, utan en stolle med hybris. I Forgotten Realms finns det ju lvl-10-snubbar i varenda liten dyngstinkande byhåla.
Det sagt så vill jag ändå ge lite synpunkter på hur man skulle kunna gå tillväga, utöver de redan givna.
Givetvis måste man som äventyrare arbeta på ett listigt sätt så att guden inte får nys om planerna på att slå ihjäl honom. Exemplen givna är bra. Man kan också tänka sig att själva grejen för äventyrarna är att få en annan gud, mäktigare än de dåliga, att bli sur på den dåliga och omintetgöra denna. Hur man kommer i kontakt med den guden är själva grejen. Det är knappast omöjligt, med alla präster och sådant som ränner runt. Det gäller snarast att övertala guden om att den dåliga guden är värd att lägga ner den mödan på. Jag skulle som spelare förmodligen känna mig rätt överflödig i en eventuell strid med en gud på båda sidor. Lite att som wizard bidra i en strid mot Tarrasquen genom att kasta en Magic Missile och en Sleep.
Ett annat sätt skulle kunna vara att helt enkelt se till att gudens anhängare försvinner. Utan anhängare inbillar i alla fall jag mig att en gud snabbt blir klen och mesig. Sedan kan man håna guden till döds genom att berätta att till och med gnomeguden som ser ut som en albinomullvad har mer punch.

/Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Det är nog den bästa idén hittills, även om ju inte dödar själva guden. Men då kan man ju å andra sidan ha en del två (som givetvis är lite sämre) i kampanjen, då den riktiga guden är skitsur på spelarna och försöker döda dem istället.

/Daniel
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Fråga om kampanj

Jag tycker inte att du ska gå på fejk-gudsspåret. Det känns som lite fusk.

Hur löser man då farligheten?

Tja, även gudar måste börja någonstans. Det kanske är en uppstartsgud som inte är så mäktigt och som inte har koll på sina krafter?

Eller så kan man låta det vara en gud som motarbetar sig själv. Låt det vara galanskapens gud eller något liknande, som hela tiden slits mellan interna viljor och som aldrig kan hålla sig till en plan. Några av viljorna kanske dessuton är på spelarnas sida och kan sticka åt dem något föremål eller liknande som kan hjälpa dem. En sådan gud är dessutom väldigt mycket mer skrämmande än vad dess farlighet motiverar, just därför att den är så oförutsägbar och nyckfull. En annan variant är illusionens gud som är så fångad i sitt fält att han inte alltid vet vad som är verkligt och inte. Kanske själva verkligheten runt honom förvrids efter hans och hans följeslagares underliga visioner?

Man kan jui låta någon annan gud stötta på något sätt, men överdriv inte det. Det ska inte kännas som om de bara råkade vara där när den andra guden spöade upp den dåliga guden.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Var hittar jag information och data för aspecter? Har letat i både PHB och MM.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Jag skulle kunna tänka mig Deities and Demigods (men jag är en färjeresa ifrån mina böcker nu, så jag kan inte kolla), eller kanske Faiths and Pantheons (eller för all del båda).

/Daniel
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fråga om kampanj *Jan-o, Tony och Hugo spoiler

Minatures Handbook, om jag vet vad jag pratar om.

Vill du bara ha speldata över aspekterna (det kan ju kännas mofo att köpa en bok som innehåller en massa information om minis bara för att få tag på den information som riktats åt bordsrollspelarna) så kan man försöka kolla på miniatyrernas statkort - som finns på nätet.

Magnus Seter skrev om det i det här inlägget. (Tyvärr funkade det inte när jag provade - men det verkar vara något fel på Wizards sida, så prova igen om ett par dagar och se om något har hänt, alternativt sök på nätet och kolla om någon annan har informationen som behövs.)

Det finns flera publicerade aspekter, så man har ett gäng att välja på, även om man inte vill skaffa Miniatures Handbook.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Divine spark

I boken Deities and Demigods finns flera tips på olika nivåer av gudar.

De allra flesta gudar ges mellan 40 och 60 levels av diverse saker, men det egentligen inte ett krav att det ska vara så.

En gud SKULLE kunna vara level 1 av någon sort och bara ha The Divine Spark, vara en 0th level deity. Det ger i sig flera intressanta förmågor som gör guden tuff, men den blir inte omöjlig att besegra.

Många av gudarnas förmågor blir inte övermäktiga om man inte har en massa levels av ditten eller datten. De flesta gudar är i grunden 20HD Outsiders till att börja med och sedan en bunt klasser med typ 10-20 levels per styck. Och sedan en fetingnivå gud på detta. Det är den sista faktorn som ger en massa bonus på AC och Saves och Skills med mera. Men har man 0 nivåer gud så har man ju bara +0 på alla dessa saker - alltså inte för über.

Man kan alltså ha en gud som är:
2HD Outsider, Fighter 2nd/Rogue 3rd (Divine Rank 0)

och behöver inte vara:

20HD Outsider, Fighter 20/Rogue 20 (Divine Rank 16)
 
Top