Nekromanti Fråga om Krigarens Väg

På Neogames hemsida läste jag info om krigarens väg och där står det att det finns över 150 nya vapen i krigarens väg.

Och nu en fråga till er som har den:
Tar det inte äkligt mycket tid att välja ett vapen?

trinker

Warrior
Nej man läser igenom boken. Sen brukar man hitta en som tilltalar en mer än de andra och pohhf så har man valt just det vapnet. :gremgrin:

Mvh coZcin

Nope

Själv hittar jag bilder på 59, alltså kan man dra slutsatsen att det finns 59 nya vapen, varav det onödigaste (enligt mig) är parerdolk, då man likaväl kan använda bucklare eller större sköld.

Mvh Victor Palm

I'll be back

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Fifflande

De kanske räknar med rustningar och sköldar också? Hade inte förvånat mig... för 150 nya vapen finns det då fan (ursäkta min franska) inte...

Kimon

Swordsman
Re: Nope

....varav det onödigaste (enligt mig) är parerdolk, då man likaväl kan använda bucklare eller större sköld.

Vi väljer väl vapen efter vad som passar karaktären. Om parerdolk passar bättre än sköld så väljer man väl parerdolk.

Nej då, tar ingen tid alls. En hel del är borta beroende på karaktär (alla cireflaiska svärd, yxor osv om man inte e Cirefalier)

Re: Fifflande

De kanske räknar med rustningar och sköldar också?

Jag har för mig att det står 150 nya vapen och 130 nya rustningar och sköldar

Ezping Orm

Hero
Re: Fifflande

Så här står det: Det finns över 150 vapenbeskrivna i Krigarens väg, jämte över 130 rustningar.

Alltså inte 150 nya vapen.

Kwarzim

Veteran
hmmm.... Det är 158 vapen i boken, men då har jag räknat med alla tillhyggen och alla vapen från Eon2. Jag orkade inte räkna rustningarna och sköldarna

Helmgast
Parerdolkar är inge' bra!

Passar och passar. En skadeverkan på 10 knäcker parerdolken, eller två hugg med skadeverkan 5 (vilket är jättelågt). Dessutom så går mycket skada igenom då BV bara är 5 (och blir lägre väldigt snabbt). Får man inte perfekt så är parerdolken en engångsgrej, och dessutom farlig.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Parerdolkar är (inge') bra!

Mot stickvapen är den super, då dessa inte gör skada som sänker BRYT. Ganska flummig effekt mot lansar och spjut dock... :gremwink:

Dessutom har jag en husregel som gör den effektiv mot huggvapen också.

Helmgast

Skulle kunna ha en husregel om styrkekrav för att parera bort stickanfall. Kanske lika mycket STY som skadeverkan eller snarare hälften i STY. Du är ju en husreglare, så kom på nåt!

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Du är ju en husreglare, så kom på nåt!"

Jag nä, det är ju ni som har kommit på allt som finns i det där dokumentet! *I'm just the sammanfattare* :gremcool:

Vänta nu, gör inte parerdolkar att det är -Ob1T6 att parera? Då är det väl bara att man gör så att det inte blir nån bonus när man försöker sig på spjut/lansar... äh, I don't know :gremsmile:.

Vindhand

Myrmidon
Re: Parerdolkar är inge' bra!

Passar och passar. En skadeverkan på 10 knäcker parerdolken, eller två hugg med skadeverkan 5 (vilket är jättelågt). Dessutom så går mycket skada igenom då BV bara är 5 (och blir lägre väldigt snabbt). Får man inte perfekt så är parerdolken en engångsgrej, och dessutom farlig.

Verkar mysko. Parerar gör man ju alltsomoftast genom att avleda attacken; inte genom att placera vapnen egg mot egg med hela huggens styrka. Gör man rätt blir påfrestningen på vapnen ganska liten.

General

Veteran
Det e inte speciellt svårt att välja eftersom man oftast till slut kommer fram till att det vapnet som man hittat i boken är det enda som verkligen passar till rollpersonen. t ex så är det ju ganska lämpligt för en tjuv att ha en eller flera dolkar och det finns ju 13 st olika dolkar att välja på men kanske bara en sjättedel av de som passar till sin ras.... på så sätt så minskar svårigheterna i val av vapen....

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Parerdolkar är inge' bra!

"För varje slag som görs med ett vapen så räknas BRYT som vanligt, med modifikationen att effekten av slaget för paraden läggs på BRYTvärdet."

Citat från husreglerdokumentet. Här följer ett exempel på hur detta tillämpas rent praktiskt:

Exempel:

Adolf har färdighetsvärde 18 i parerdolk. Han slåss mot Josef, som använder sig av ett stridssvärd. Josef slår mot Adolf en gång, han får effekt +3 och träffar således. Adolf parerar med sin parerdolk, han slår Ob2T6 mot 18 och får effekt +12. Detta innebär först och främst att hela anfallets skada går på parerdolken eftersom att försvarets effekt var större än anfallets, men det innebär dessutom med nuvarande husregel att Adolfs parerdolks BRYT modifieras enligt följande: BRYT 5 från början +positiv effekt 12 = BRYT 17.
Josef slår skada 15, och även hans svärd tar skada (stål mot stål = inte bra). Hans stridssvärd har BRYT 14, men det modifieras också med +12 eftersom att paraden var så skicklig - det är alltså inte en "egg mot egg"-parad. BRYT 26 slår skadan 15 och varken Josefs eller Adolfs vapen är skadade.

Exempel 2:

Samma som ovan gäller, fast Adolf slår +2 på sin parad istället för +12. Parerdolkens BRYT blir nu 7 (5 + 2) och svärdets BRYT räknas som 16 (14 + 2). Svärdets skada hamnade på 15, således sänks BRYT med 1 till 4, man slår nu ett slag mot 6 (eftersom att 4 + 2 = 6) med Ob2T6 för att avgöra om dolken går sönder.
*tjing* Det gör den. Resterande skada, alltså 15 - 7 (5 i BRYT som svärdet fick ta sig igenom + 2 BRYT för en skicklig parad) = 8 tas på Adolf.

Jag tycker i alla fall att det är en vettig husregel...

(observera också att det inte var jag som kom på det här)

Zaaken

Veteran
Ja det kanske finns 150 olika vapen men bara en 10 som varje ras kan använda. Så det är inte så svårt till slut.

Vindhand

Myrmidon
Bryt-regler

Jag tycker i alla fall att det är en vettig husregel...

Jag håller med, resultatet är mycket vettigare.

IMHO är det en ruskigt komplex lösning på ett ganska enkelt problem men den är vettigare än den tidigare ruskigt komplexa lösningen på det ganska enkla problemet :gremsmirk:

Personligen skulle jag låta vapen som går sönder vara en fummeleffekt och nöja mig med det. Eller göra som Stormbringer och låta vapen skadas under särskilda omständigheter (fummel eller critical-mot-critical) men det är jag det :gremgrin:

(observera också att det inte var jag som kom på det här)

Jag tycker du i.a.f. förtjänar en eloge för att du håller reda på och sammanställer dessa saker. Bravo! :gremsmile:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Bryt-regler

"IMHO är det en ruskigt komplex lösning på ett ganska enkelt problem"...

Jo, men om man bara tänker att man lägger till försvarets effekt och improviserar fram resten så går det smidigare :gremsmile:.

"Jag tycker du i.a.f. förtjänar en eloge för att du håller reda på och sammanställer dessa saker. Bravo!"

Tack! :gremlaugh: Jag trodde att alla bara tyckte att jag var patetisk som gjorde det... (allt på grund av Drakvrede :gremwink:)