Nekromanti Fråga om Mattknytare och mattor i Jarla

nicole

Warrior
Jag skulle vilja veta mer om vilken typ av mattor som en mattknytare i Jarla knyter. Jag vill veta allt om desa mattor, från tillverkning till symboler, färgval, lokala färger...

Jag har också funderingar på hur handknytna mattor används. lade man dem på golvet? På stolar? På bord? Använde man dem som skydd mellan dörrarna.

Jag undrar också hur dagligt liv i hantverkarbostäder gick till. Var lagade man mat? Var fanns toaletten? Var umgicks man? Jag har tittat på kartorna i "Jarla" men på skisserna över husen tar de inte upp sådana små men fantastiskt viktiga detaljer.

Duddmannen

Hero
Jag skulle vilja veta mer om vilken typ av mattor som en mattknytare i Jarla knyter. Jag vill veta allt om desa mattor, från tillverkning till symboler, färgval, lokala färger...
Who wouldn't? Ärligt talat har jag ingen aning, men testa att låna böcker om hantverk på biblioteket. Skulle tro att turkiets mattknytartradition kan ses som en förebild.

Jag har också funderingar på hur handknytna mattor används. lade man dem på golvet? På stolar? På bord? Använde man dem som skydd mellan dörrarna.
På golvet så att man kan sitta på dem till vardags och sova på dem om natten. Ser till att bevara värmen när det är kallt. Säkert även skydd vid dörrar.

Jag undrar också hur dagligt liv i hantverkarbostäder gick till. Var lagade man mat? Var fanns toaletten? Var umgicks man? Jag har tittat på kartorna i "Jarla" men på skisserna över husen tar de inte upp sådana små men fantastiskt viktiga detaljer.
Mat i köket eller motsvarande. Toalett på gården. Umgänge i det stora centrala rummet, men troligare utomhus eller på caféer/ölstugor.

/Duddmannen - vet inget, men delar gärna med sig!
:gremcool:

Korpen

Hero
Främst på väggarna som dekoration och skydd för drag fån fönster, mattor var alldeles för dyrbara för att gå på. Om man hade dem på golvet så var det som "stolar" d.v.s. man tog fram dem när man skulle sitta till bords eller sova (om använda som madrass).

Toaletter hade man inte inne i husen utan på gården, detta så att man inte får fullt så mycket skitlukt inne i huset.

nicole

Warrior
Jag har föreställt mig att vanligt folk i Jarla använder träbord, stolar och sängar. Är detta en felaktig bild tror du?.

Kan man tänka sig att en person som arbetar som mattknytare använder mattor till mer än andra gör, stolar, dukar eller är det en helt vansinnig tanke?

nicole

Warrior
Tack, jag har läst på en del om mattknytning men fördjupar mig lite extra i den turkiska traditionen.

Är det inflytandet från turkiet som gör att du tror att de använder mattor istället för bord och sängar?

Korpen

Hero
Jag tror att de har träbänkar och inte stolar, bara rikt folk har stolar.

Men min främsta poäng var att man inte har dyrbara mattor på golvet som idag, utan till andra saker, som t.ex på väggarna.

Kan man tänka sig att en person som arbetar som mattknytare använder mattor till mer än andra gör, stolar, dukar eller är det en helt vansinnig tanke?
Jag skulle nog inte tro att det är helt vansinnigt, men i den mån mattknytaren har mattor i sitt eget hem är det nog andrasortering eller "övningsmatto" som lärlingar knutit. En färdig matta är för dyrbar att bara ha liggande.