Nekromanti Fråga om OGL

Necross

Swashbuckler
Jag försökte läsa OGL innantill. Det gick sisådär, men som jag fattade har man inte (om man publicerar under OGL) rätt att ändra det sätt på vilket Character Creation går till. Alltså, du har rätt att hänvisa till PHB, men inte skriva typ "Alver i 'Spelet X' har bara 2d6 i Strenght".

Men sånt gör ju alla, så jag antar att jag missuppfattat?

Troberg

Sinister eater
Jag försökte läsa OGL innantill. Det gick sisådär, men som jag fattade har man inte (om man publicerar under OGL) rätt att ändra det sätt på vilket Character Creation går till. Alltså, du har rätt att hänvisa till PHB, men inte skriva typ "Alver i 'Spelet X' har bara 2d6 i Strenght".

Men sånt gör ju alla, så jag antar att jag missuppfattat?
Nja, jag tror snarare att det handlar om de grundläggande mekanismerna, som tex levels, exp, att kvinnliga alver inte har bröstvårtor, hur man får färdigheter, hur hitpoints funkar osv.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad vill du göra? OGL eller d20STL?

Det är d20STL som har begränsningarna.

OGL = ändra som fan.

d20 = beskriv inte hur man går upp en level eller hur man skapar en karaktär. Och ändra inte på vissa begrepp (dessa listas i licensen).

Så kör du OGL är det bara att ändra.

/M

Necross

Swashbuckler
Vadå "att kvinnliga alver inte har bröstvårtor"?! Har WotC skrivit det nånstans?

Och är det du eller Seter som har rätt? Han lät mer säker på sin sak.

Pom

Swashbuckler
Vadå "att kvinnliga alver inte har bröstvårtor"?! Har WotC skrivit det nånstans?
WotC är amerikansk blyga och vill att man undviker bilder på könsorgan och nakna kvinnobröst.

Att av detta dra slutsatsen att kvinnliga alver saknar könsorgan och bröstvårtor är på samma nivå som att hävda att de saknar magsäck och lungor. Det som inte syns på bild finns inte, typ.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är jag som har rätt

:gremlaugh:

I OGL finns inga sådana begräningar.

I d20STL finns begränsningen att man inte får visa nakna kvinnliga bröstvårtor på bild om man vill sätta d20-loggan på produkten. Det gäller för övrigt alla kvinnliga raser, inte specifikt alver.

Ta allt Troberg säger med en nypa salt, han tenderar att överdriva de slutsatser han drar när det gäller WotC, D&D, d20, d20STL och OGL.

Däremot är det ju så att det är viktigt att du inte blandat ihop OGL och d20STL.

Vill du sätta d20-loggan på produkten? Då ska du följa d20STL och får inte ha med karaktärsgenerering och du måste undvika vissa motiv och teman.

Annars är det OGL.

/M

Organ

Out of time, out of mind
Re: Fråga om OGL (ot)

WotC är amerikansk blyga och vill att man undviker bilder på könsorgan och nakna kvinnobröst.
Spela Conan istället. Där finns det minst en bröstvårta per sida. (Om nu det är något att eftersträva, visserligen.)

/Anders

Pom

Swashbuckler
Re: Fråga om OGL (ot)

Jäpp, det är bara en av de många saker som lockar mig med Conan. Tyvärr verkar systemet efter vad jag förstått vara en aning dödligare än DnD och det gör det mindre attraktivt för mig.

Troberg

Sinister eater
Re: Det är jag som har rätt

I d20STL finns begränsningen att man inte får visa nakna kvinnliga bröstvårtor på bild om man vill sätta d20-loggan på produkten. Det gäller för övrigt alla kvinnliga raser, inte specifikt alver.
Jag har för mig att de inte fick förekomma i text heller.

Troberg

Sinister eater
Att av detta dra slutsatsen att kvinnliga alver saknar könsorgan och bröstvårtor är på samma nivå som att hävda att de saknar magsäck och lungor. Det som inte syns på bild finns inte, typ.
Fast de nämns inte specifikt i licensen, det gör kvinnors bröstvårtor. Vilket, när jag tänker på saken, borde innebära att licensen i sig inte kan ligga under d20-licensen...

Pom

Swashbuckler
Fast de nämns inte specifikt i licensen, det gör kvinnors bröstvårtor. Vilket, när jag tänker på saken, borde innebära att licensen i sig inte kan ligga under d20-licensen...
Eller också är det ett solklart bevis för att begreppet "depicted" i licenstexten avser visuella avbildningar och inte text.
Välj själv vilket. Jag anar vad du kommer att välja och du anar vad alla andra kommer att välja.

Troberg

Sinister eater
Eller också är det ett solklart bevis för att begreppet "depicted" i licenstexten avser visuella avbildningar och inte text.
Tja, det är väl inte en slump att man ofta ser ordet "depiction" specificerat som "textual depiction", så man kan nog inte utesluta den tolkningen.