Nekromanti Fråga om romanskrivande i Mundana

ceseika

Veteran
Håller på att skriva en roman baserat på ett rollspel som utspelar sig i Mundana, mer specifikt Ashariska halvön.
Mitt problem är att kampanjen som jag spelade inte riktigt följer den historia som Neogames har skapat. Den använder dessutom delar av "Uppvaknandets tid" som finns på hemsidan, men inte fullt ut för resten är påhittat av SL. Allt detta gör att jag inte får använda mig av Mundana och måste skapa mig en egen värld om jag vill ha en. I alla fall senaste svaret jag fick av någon på Neogames (vet ej vem).
Det skulle varit mycket enklare om jag kunnat använda den värld som redan finns eftersom jag i den vet exakt hur vi förflyttade oss.
Min fråga är alltså:
Varför kan inte Neogames gå med på en alternativ historia? De som vill kan ju utnyttja den och annars är det ju som sagt bara ett alternativ.

Måste kanske tillägga att historien löser hela konflikten i Soldarn på ett ganska drastiskt sätt och kastar om lite i vem som egentligen slåss mot vem.

Dessutom undrar jag om man kan kontakta de som skrev "Uppvaknandets tid" och be dem om lov att använda deras matrial.

Krille

Super Moderator
"Varför kan inte Neogames gå med på en alternativ historia? De som vill kan ju utnyttja den och annars är det ju som sagt bara ett alternativ."

Därför att det är deras värld. Det handlar inte om att det är en alternativ historia, utan att det är någon som använder deras varumärken.

Du kan skriva den för egen räkning. Förmodligen kan du ge ut den som "fan fiction" under begreppet "fair use". Men sen tar möjligheterna slut, eftersom det är Neogames som äger verket som du gör ett fortsättningsverk på. Vill du ge ut den så får du faktiskt be Neogames snällt om lov, precis som alla andra romanförfattare som skriver uppföljare eller sidostårysar till någon annans verk.

ceseika

Veteran
Men hur kan man få tag på de författare som skrev äventyret som vissa delar är hämtade från?

Varg

Veteran
Jag vägrar att tro att du löser konflikten... Måhända byter den skepnad och karraktär.... ;o)

/Varg

HerrBjörn

Warrior
Jag har också en liten fråga..
Jag har skickat in en synops och provtext efter konstens alla regler
till neogames angående Romanskrivning
men varför svarar de inte?
Jag känner inte direkt för att tokspama dem om min roman
men de följer inte upp sitt löfte om att svara på alla mail.
Det var ungefär 5 veckor sedan så jag kan nog inte ha väntat för kort tid..

Krille

Super Moderator
Use the Phone, Luke!

"men varför svarar de inte?"

De har ett rollspel att ge ut?

Ett bättre tips är faktiskt att ringa dem. Neogames är notoriskt dåliga på att svara på mail, så RING DEM!!!