Nekromanti Fråga om Schamaner

Alharra

Warrior
Nå det är väl mer religioner än raser som har schamaner? Men de religioner som har schamaner tenderar att vara primitiva stamsamhällen.

Nå tiraker, rauner, kamorer och henéa-alver har det i alla fall. Tokon intar här en särställning. Prästerskapet består av pajoner och ihanas (präster respektive prästinnor) som även de sysslar med andebesvärjelse.Även de ashariska nomadfolken har schamaner.

Nå, mer kommer jag inte på just nu.

Alharra

Warrior
Re: Kort svar..

Vad gäller schamanism i Tokon och bland Raunerna har jag redan svarat.

Var de bor då:

Tokon - I Tokon? Tillhör Consaber

Raunerna - Nordmarkerna

Tauperna bor också norrut, men de finns även spridda i enklaver runt om i världen i större städer. Är inte säker på om de har en schamanistisk religion eller inte - men de känns inte så :gremtongue:

Helmgast
Tokon => rauner

Tokon intar här en särställning. Prästerskapet består av pajoner och ihanas (präster respektive prästinnor) som även de sysslar med andebesvärjelse.
Det är raunerna som har pajoner och ihanor. Se Religioner sida 48 eller kommande Barbarer & människofolk.

jorik

Veteran

tauper har väl inte en schamanistisk religion, de är ju civiliserade!
de är väl ateister, eller allvetandets brödraskap. så kör vi med iaf

Alharra

Warrior
Re: Tokon => rauner

Oj då. Jo du har rätt. Tyckte att det var nåt somv ar fel när jag skrev det, tokon har ju druider. Men då är det Raunerna som har präster som fuskar lite med andebesvärjande.

/Alharra - som lite i senaste laget började skriva på sitt andra världskrigsarbete som skall in i morgon, just idag

Tauper är såpass mysko att alla kör med någonting.
Det finns trots allt inget speciellt skrivet om tauperna.
Men då de flesta lutar år mer lärda personligheter, så är nog ateism/angosticism ganska troligt.