Nekromanti Fråga om Spell (Tongues)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,479
Location
Örebro
Jag har en fråga om spellen Tongues (Player's Handbok, sid. 294). Det står följande:

"This spell grants the creature touched the ability to speak and understand the language of any intelligent creature"

Med understand syftar man då bara på talade språket eller även skrivet språk?
 
Jag har en fråga om spellen Tongues (Player's Handbok, sid. 294). Det står följande:

"This spell grants the creature touched the ability to speak and understand the language of any intelligent creature"

Med understand syftar man då bara på talade språket eller även skrivet språk?
Jag är på intet sätt någon auktoritet på D&Ds finare detaljer men jag skulle aldrig drömt om att tolka spellbeskrivningen till annat än att det gäller talat språk och inget annat. Om det även innefattade skrift är jag övertygad om att det explicit skulle ha stått så.

/Anders
 
"This spell grants the creature touched the ability to speak and understand the language of any intelligent creature"

Med understand syftar man då bara på talade språket eller även skrivet språk?

Som det är skrivet så finns det bara en tolkning:

* Lyssna - OK
* Tala - OK
* Läsa - OK (täcks av understand the language of any intelligent creature)
* Skriva - går inte (täcks inte av speak)

Enda haken är att man måste slicka texten för att läsa den (spellen heter trots allt "Tongues"). Detta leder till att det blivit populärt i spelvärlden för kvinnor att tatuera in obskyra spells på okända språk på obscena ställen.

Och allt detta kan man lista ut av en liten spellbeskrivning.
 
Jaha Troberg... det skulle man ju kunna lista ut...:P
Men jag håller med ovantstående, ej skrift.
 
Tack till alla! :) (ANT)

Ungefär som vi i spelgruppen trodde då. Tackar för svaren! :gremsmile:
 
Jag håller med Organ här.

Tongues (bara namnet antyder ju att det handlar om talat språk) gäller rimligen bara talat språk, inte skrivet.

Jämför med hur Comprehend Languages är skriven:

The Hypertext d20 SRD said:
You can understand the spoken words of creatures or read otherwise incomprehensible written messages. In either case, you must touch the creature or the writing. The ability to read does not necessarily impart insight into the material, merely its literal meaning. The spell enables you to understand or read an unknown language, not speak or write it.

Written material can be read at the rate of one page (250 words) per minute. Magical writing cannot be read, though the spell reveals that it is magical. This spell can be foiled by certain warding magic (such as the secret page and illusory script spells). It does not decipher codes or reveal messages concealed in otherwise normal text.
 
Jämför med hur Comprehend Languages är skriven:

Allt hänger på hur man tolkar "understand the language of any intelligent creature". Låt oss göra tankeexperimentet att vi har en intelligent varelse som enbart kommunicerar i skrift. Skrift är då denna varelses enda språk, och såvitt jag kan se så borde det enligt textens definition vara begripligt. Utifrån det så kommer sedan resten.

Dessutom, hur skulle man annars förklara tatueringsgrejan?
 
Om man kikar på den korta besvärjelsesammanfattning som finns i besvärjelselistorna ser man följande:

The Hypertext d20 SRD said:
Comprehend Languages: You understand all spoken and written languages.
- - -
Tongues: Speak any language.
Vilket stöder min och Organs tes.
 
Jag är också inne på er tes.... Även om Trobergs tes är... Hmmm. Rolig på sitt sätt. Jag ser framför mig stämningsfullt slickande i gamla dammiga böcker :gremgrin:
 
Jag är också inne på er tes.... Även om Trobergs tes är... Hmmm. Rolig på sitt sätt. Jag ser framför mig stämningsfullt slickande i gamla dammiga böcker

Hey, jag hävdar inte att den är vettig, bara att den är i linje med den strikta tolkningen av texten.

Dessutom så har man väl hört att folk lapar i sig kunskap...
 
"This spell grants the creature touched the ability to speak and understand the language of any intelligent creature"
Detta betyder ju iofs. att varelsen man nuddar kan tala och förstå ett språk, inte att man förstår språket man nuddar :gremsmile:
 
The spell enables the cleric to speak the language of any creature inside the spell area, whether it is a racial tongue or an alignment language. The reverse of the spell cancels the effect of the tongues spell or confuses verbal communication of any sort within the area of effect.

Om originalets intentioner betyder något: Så säger 1ed Players Handbook på sid 49. "Speak" ("tala") ska naturligtvis förstås som "föra samtal på", alltså både aktiv förståelse och passiv (prata och lyssna).

Såvitt jag förstår är det verbal kommunikation det handlar om.
 
Utan någon som helst grundkunskap om spelet i fråga skulle jag vilja ge en ny dimension på det hela: varelsen kan förstå och tala språket utan problem, dvs. ingen fara när det gäller talat språk, men den förstår fortfarande inte alfabetet. Varelsen förstår utan problem språket texten är skriven på, den fårstår bara inte betydelsen av de där konstiga små figurerna på papperet (eller vad det nu är), och vad de har för relationen till språken den så väl förstår. Svaret blir alltså enligt mig: varelsen skulle förstå det som var skrivet, om den kunde läsa texten. Kan den läsa och förstår alfabetet, förstår den vad som står. Annars inte. Enkel lösning, eller hur? :gremsmile:
 
Men om man slickar texten då?

Och kan ödlefolk läsa två rader samtidigt?

Sånt här borde stå i regelboken...
 
Back
Top