Nekromanti Fråga om Tokyos tunnelbana

Storuggla

Champion
Okej, en något konstig fråga kanske: Jag har sett både i dokumentärer och i anime att det på stationerna står en jeppe i uniform och pekar på tåget när det kommer in, och så pekar han på tåget när det lämnar stationen. Eftersom han pekar på tåget medan det är i rörelse så tror jag inte att han ha rmed dörrstängningen att göra. Någon som vet?

Storuggla, undrande

Storuggla

Champion
Problemet löst

Han pekar för att han ska peka på signaler. Det är hans jobb. Han pekar på en grön signal och säger "Grön" eller "okej" och så vet han att den är grön/okej. Samma regler gäller för tågförare, varvid mysteriet "vad fan sitter han och säger" i denna snutt är löst.

Storuggla, allt är väl med världen

Dewil

Skrivbordsgeneral
Men varför?

Han pekar för att han ska peka på signaler. Det är hans jobb. Han pekar på en grön signal och säger "Grön" eller "okej" och så vet han att den är grön/okej. Samma regler gäller för tågförare, varvid mysteriet "vad fan sitter han och säger" i denna snutt är löst.
Men precis som i diskussionen om tågföraren som upprepar varje signalbesked vid passerandet av signalen så frågar man sig: varför? Vad är meningen?

Dewil

Storuggla

Champion
Re: Men varför?

"Men precis som i diskussionen om tågföraren som upprepar varje signalbesked vid passerandet av signalen så frågar man sig: varför? Vad är meningen?"

Japansk utredning said:
For this reason, in order to ensure confirmation of the state of the signal, the scheme of pointing to the shunting signal itself and calling out the signal's state rather than vaguely confirming the signal is being implemented.
Utredningen finns här och jag fick länken via detta forum.

Meningen? Jag antar att man om man måste peka på varenda signal och säga "okej" så reagerar man mer om den plötsligt visar stopp än om man endast ska slötitta på den. Eller något.

Storuggla, rekommenderar bilderna

Dewil

Skrivbordsgeneral
OK, där orkar jag inte läsa alla trådar (NT)

NT = Nej Till plågsamma bussförsök! Spårväg nu!

Storuggla

Champion
Kanske inte, men...

... tråden jag länkade till innehåller bilder på pekande japaner. Och det är ju alltid roligt!

Storuggla, det är nästan poke