Nekromanti Fråga om torn?

Ironclaw

Veteran
Jag spelar en mkt välbärgad sanari-alv. Jag äger ett torn i Halea Teren. Tornet mäter en ungefär höjd på 40 meter. Min rollperson är rik o pengarna har under en tid strömmat in från diverse ställen och nu har han ett välbetalt arbete som rådgivare. Jag skulle därför vilja bygga på mitt torn lite! Men då kommer problemet: Hur högt kan man rent praktiskt bygga ett torn???? Man vill ju inte stöta sig med Kisharnias torns väldiga höjd! Men det står ju bara att tornen kan vara flera hundra fot höga och att de tycks trottsa tyngdlagen. Men finns det något mer exakt mått på hur höga de högsta tornen är??? Hur högt har Neogames tänkt sig? Min spelledare sade till mig att jag skulle fråga så var snälla o svara.... :gremconfused:

Eleas

Hero
"Jag spelar en mkt välbärgad sanari-alv. Jag äger ett torn i Halea Teren. Tornet mäter en ungefär höjd på 40 meter. Min rollperson är rik o pengarna har under en tid strömmat in från diverse ställen och nu har han ett välbetalt arbete som rådgivare. Jag skulle därför vilja bygga på mitt torn lite! Men då kommer problemet: Hur högt kan man rent praktiskt bygga ett torn????"

Ja, du. En höjd på 40 meter är runt 132 fot. Detta är i högsta laget för medeltida byggnader, och de flesta når helt enkelt inte upp, då tyngdlag och hållfasthet måste tas med i beräkningen. Det är först nuförtiden, då stålbalkar, armeringsjärn och avancerad matematik finns att tillgå, som sanna skyskrapor kan uppföras.

"Man vill ju inte stöta sig med Kisharnias torns väldiga höjd! Men det står ju bara att tornen kan vara flera hundra fot höga och att de tycks trottsa tyngdlagen."

Uppenbarligen är så fallet; de använder magi i sin konstruktion.

I och för sig lär det ju vara ganska svårt, men du bör ju kunna begagna dig av någon form av magisk väv. Bara offhand kan jag tänka mig att man kan låta delar av tornet levitera, så att det faktiskt trotsar tyngdlagen.

Å andra sidan skulle det kunna inbjuda till otäcka händelser om förtrollningen bröts, men vem har sagt att en besvärjares liv ska vara enkelt? :gremsmile:

--
Björn
- Big Sexy Beast