Nekromanti Fråga om Världen

Weatherman

Hero
Har funderat lite på världen och vill gärna veta vad andra spelledare använder för teorier.
Vilka teorier har folket i era kampanjer om hur Världen ser ut? Geo- eller Heliocentrisk, eller kanske platt? Och vilken är sanningen? Har de olika maktfaktorerna olika syn på världen?

weatherman - en fin kille

Hobert

Warrior
Jag svarar nog ungefär som jag skrev i ett tidigare inlägg: Hederligt folk bryg sig inte om jorden är platt, rund eller fyrkantig så länge allt fungerar som det ska. Astrologerna har nog olika uppfattningar om det. Sådana konflikter kan alltid vara intressanta. Dock kör jag med att den allmäna uppfattningen är att jorden är rund. Det kan astrologerna klura ut, och som jag ser det kan inte kyrkan ha något emot det heller.

I och för sig så kan jag tänka mig att tanken på att världen är en skiva som flyter på ett hav inte ligger så långt bort. Man har ju faktiskt aldrig korsat de stora haven som omger kontinenten för att se om någonting finns där bortom. Om man vill kan man ju enkelt förklara detta med att folk inte vågar färdas för långt bort i tron om att man kommer att falla utför världens ände. Om inte annat kan ju några grupper hedniska människor tänka så.

Archer

Swashbuckler
Tja, kyrkan anser att allt som är kartlagt är den kända världen, hurvida världen är platt eller rund är något man bäst inte funderar över. Sådant är det upp till den Ende att avgöra.

Bland de lärde som inte tillhör kyrkan så debatteras nog ämnet ganska fritt, men det råder som skrivet i reglerna en motvilja till att resa ut på havet då ingen har kommit tillbaka. Detta hindrar dock inte att en och annan expedition vid mycket sällsynta tillfällen ger sig iväg för att aldrig höras av igen.

Mörkret predikar troligtvis att världen är vad man gör den till, och att genom att befria sig och hänge sig till mörkret så kan man lära sig sanning om världen.

Den vanlige bonden och borgaren anser nog att världen är platt, det kan ju vem som helst se.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Odd

Veteran
Min kampanjvärld är rund och heliocentrisk, en platt kampanjvärld skulle komplicera saker och ting (bland annat så skulle man bokstavligt talat kunna se till världens ände, även om man inte skulle kunna urskilja någon tillstymmelse till detaljer på längre avstånd, och dessutom så skulle hela grejen med himlakropparna som blockerar solen bli ganska krånglig om man har en platt värld...). I de provinser där furstarna härskar har man antagligen såpass goda kunskaper i fysik och astronomi att man vet att världen är rund (förutsatt att den nu är det i ens kampanjvärld), och även hur stor den är. Detta visste ju de gamla grekerna redan för några tusen år sedan. Kyrkan i Geminis värld är antagligen, liksom sin förebild, medeltidens kristna kyrka, mycket fientligt inställd till allt vad forskning heter, särskilt forskning som rör hur världen är beskaffad. Furstarna å andra sidan värderar troligen i sann rennesans-anda de olika vetenskaperna mycket högt. Provinsen Bervoche lär var den del av geminis värld där upplysningen har nått längst, och där lär även gemene man ha ganska goda kunskaper om de nyare vetenskapliga teorierna, i varje fall stadsbefolkningen och adeln.

/Odd