Nekromanti Fråga om wfrp 3ed Enemy Within

IcarusDream

Anti-populist
Min google fu sviker mig, så jag frågar här utifall nån vet.

Fantasy Flight släppte ju en ny version av The Enemy Within för nåt år sen. Det jag inte lyckas hitta svaret på är huruvida kampanjen är en nyversion av äventyret Enemy Within bara, eller om det är inblandat delar av de efterkommande delarna (Shadow over Bögenhafen osv) också.

Är det någon som äger kampanjen som kan svara på det?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är en helt ny kampanj med samma namn. Sjukt förvirrande. Så det är inget från den andra kampanjen med.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
IcarusDream;n145131 said:
Min google fu sviker mig, så jag frågar här utifall nån vet.

Fantasy Flight släppte ju en ny version av The Enemy Within för nåt år sen. Det jag inte lyckas hitta svaret på är huruvida kampanjen är en nyversion av äventyret Enemy Within bara, eller om det är inblandat delar av de efterkommande delarna (Shadow over Bögenhafen osv) också.

Är det någon som äger kampanjen som kan svara på det?
Det är en helt ny kampanj som endast delar namn med den gamla, inte innehåll. Detta är inte en remake utan endast ett för mig mycket förvirrande beslut.

.113

Swashbuckler
Den första är väl ganska bra har jag fått för mig, stämmer det? (kapar din tråd lite eftersom du ändå fått svar å de handlar om nästan samma :p)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n145153 said:
Den första är väl ganska bra har jag fått för mig, stämmer det?
Fantastisk, är ordet jag skulle använda =) Både att spela och att läsa /väldigt underhållande)

Vi hade dock aldrig med Something rotten in Kislev när vi spelade. Har hört att den delen inte var så bra.

.113

Swashbuckler
Ok, för någon som inte spelat den, ungefär vad är det som händer? Spoila på, eller skicka pm kanske är bäst ;) om du ids

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n145156 said:
Ok, för någon som inte spelat den, ungefär vad är det som händer? Spoila på, eller skicka pm kanske är bäst ;) om du ids
Well... allt:
I mistaken identities hittar en av rollpersonerna sinn dubbelgångare, mördad längst vägen rollpersonerna reser på. På dubbelgångaren är ett brev som utlovar ett stort arv vilket leder rollpersonerna till...

shadows over bögenhafen där de blir indragna i en historia där det bärjar bli dags för en framstående köpman att betala sin skuld till den demon som gjorde honom framgångsrik.

Efter detta drar rollpersonerna runt på imperiets vattenvägar i en båt och följer upp lite lösa trådar från bögenhafen, ägnar sig åt lite handel (om de vill) och råkar ut för flera spännande äventyr där de exempelvis får bevittna vilka katastrofala effekter warpstone kan ha på invånarna i en borg med tillhörande by.

Därefter drar det ihop sig till festival i MIddenheim som rollpersonera självfallet vill delta i. Där dras de in i hovintrigerna och en komplott att ta över makten i stadsstaten (allt medan en fantastisk detaljerad festival går av stapeln).

Sen borde rotten in kislev komma, men som sagt har jag inte spelat den och den verkar inte så särskilt bra.

I vilket fall som helst förflyter en del tid tills situationen i imperiet blivit så tumultartad att rollpersonerna (nu kända hjältar) måste ge sig ut för att hitta sigmars hammare och återstäööa ordningen.

Som synes är den här kampanjen inte en story, utan flera som går in och ur varandra. Det är berättelsen om rollpersonerna, helt enkelt. Men allt känns rätt sammanhängande, och röda trådar visar sig finnas lite varstans. Och böckerna är sprängfylda med intressanta detaljer och balgrundsinfo som bara är till för SL och det gör denna ganska långa kampanj till ett nöje att läsa.

CapnZapp

Myrmidon
Undvik de publicerade äventyren till 3rd edition, de höll remarkabelt låg kvalitet.

Vilket är extra synd eftersom WFRP tidigare var känt för genomarbetade produkter.