Nekromanti Fråga till NeoGames om moduler.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Dom moduler som är tilltänkta till NeoTech verkar vara som byggestenarna i vilken NeoTech kampanj som helst. Dom är jättenödvändiga men trots allt så får man intrycket att av lite eller inget jobb läggs ned på dom. Offensiv är den enda modulen som getts ut till NeoTech(2) på senare tid och den säljer hur bra som helst. (Läs Marco Behrmanns kommentar om det hela här --> http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=Neotech&Number=146326)
Det hela är uppenbart ! Det finns ett otroligt intresse på NeoTech moduler, men detta har snubbarna på NeoGames tydligen inte riktigt förstått.

Ni har släppt 12 (eller är det 13) moduler till Eon. Kan man inte säga att det inte är mer än rätt att ni ägnar NeoTech lite uppmärksamhet nu ?

Snälla, säg åtminstone att ni jobbar på dom viktigaste modulerna (typ Euro) ?

Ett Desperat Grottroll...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Bara detaljer kvar...

Ni har släppt 12 (eller är det 13) moduler till Eon. Kan man inte säga att det inte är mer än rätt att ni ägnar NeoTech lite uppmärksamhet nu ?

Eon säljer betydligt bättre vad jag förstått, men succén med Offensiv kanske får Neogames på andra tankar.

Snälla, säg åtminstone att ni jobbar på dom viktigaste modulerna (typ Euro) ?

Euro är i stort sätt helt klar. Bara några detaljer kvar, så med stor sannolikhet kommer modulen bli klar till GothCon.

Neotech Ultra lär vara till hälften klar, så det är inte omöjligt att denna modul också kommer under året.

/Emil
 

O.J

Veteran
Joined
21 Jun 2000
Messages
85
Location
Falun
Re: Bara detaljer kvar...

Euro är i stort sätt helt klar. Bara några detaljer kvar, så med stor sannolikhet kommer modulen bli klar till GothCon...

Hmmmmmm...Någonting säger mig att jag har hört denna typen av tidsangivelser förut, problemet är bara trovärdigheten.

text
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det finns ett otroligt intresse på NeoTech moduler, men detta har snubbarna på NeoGames tydligen inte riktigt förstått."

Jodå. Det har vi förstått. Det finns dock några andra grejer som vi också har förstått men som du uppenbarligen inte har förstått.

1) Det finns ett ännu större intresse av Eon-moduler (fast mitt eget högst personliga intryck är att det börjar mattas - det är bara ett par Eon-moduler till som folk känner att de "måste" ha).
2) Neotech-moduler är, genom sin förankring i vår verklighet, ett mer tidsödande arbete att skriva.
3) Just genom förankringen till verkligheten så är också behovet av fler moduler mindre.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Bara detaljer kvar...

Hmmmmmm...Någonting säger mig att jag har hört denna typen av tidsangivelser förut, problemet är bara trovärdigheten.

Jag kan bara säga hur det ser ut just nu. Jag har en fil med hela Neotech Euro i layoutad form, det enda som fattas är bilder. Och det var för flera veckor sedan...

/Emil
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Illustrationer/Bilder

Skulle ni då kunna tänka er att ta in illustratörer (som till Eon) istället för att använda... "manipulerade" foton som till tidigare moduler?

Jag är ledsen, men en blandning av photoshoppande (som, ärligt talat, inte är särskilt väl utfört) och tränings/promobilder från olika (para-)militära styrkor ger inte ett så lysande intryck, grafiskt sett. En "egen" stil för N2 skulle ge väldigt mycket i fråga om världskänsla.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Illustrationer/Bilder

"Jag är ledsen, men en blandning av photoshoppande (som, ärligt talat, inte är särskilt väl utfört) och tränings/promobilder från olika (para-)militära styrkor ger inte ett så lysande intryck, grafiskt sett. En "egen" stil för N2 skulle ge väldigt mycket i fråga om världskänsla. "

N2 har väl en egen stil med sina photoshoppade bilder? Jag kan bara komma på ett annat rollspel som använder sig (delvis) av foton och det är Trinity (White Wolf). Att bilderna skulle vara dåligt utförda kan jag inte riktigt hålla med om, men det bevisar ju en en gång att smaken är som baken.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Illustrationer/Bilder

Skulle ni då kunna tänka er att ta in illustratörer (som till Eon) istället för att använda... "manipulerade" foton som till tidigare moduler?

Illustrationer passar utmärkt i fantasy, men som någon konstnär sa under modernismen: Varför avbilda verkligheten när det finns en kamera?

Jag är ledsen, men en blandning av photoshoppande (som, ärligt talat, inte är särskilt väl utfört) och tränings/promobilder från olika (para-)militära styrkor ger inte ett så lysande intryck, grafiskt sett. En "egen" stil för N2 skulle ge väldigt mycket i fråga om världskänsla.

Jag kan hålla med om att det är lite skiftande kvalitet på bilderna, men det beror på tidsbrist och budget. Vad är bäst halvbra fotomontage eller halvbra illustrationer, båda till följd av tidsbrist och bristande budget.

/Emil
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Illustrationer/Bilder

Eftersom det nu tydligen skall vara foton istället för tecknade bilder så är det bara att svälja men jag hoppas att komande moduler inte till största delen visar svettiga militärer som joggar genom öknen, gör armhävningar och allt sånt där soldatgöra.
Något mer spännande och stämningsgivande måste det ju gå att leta fram, eller hur?

När jag ändå 'forumar' är det lika bra jag säger det:
Frågan om ytterligare vapen-/stridsmoduler som kom upp här för ett bra tag sedan är helt befängt illa. Varför pumpa iväg fler vapenböcker och liknande? N2-spelare vet i och med Offensiv hur man dödar, spränger, o.s.v. Eller ska N2 vara nåt slags halvnutid med en massa stridisar som skjuter på varandra eller ska det vara cyberpunk?
Ja, jag vet inte.
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Illustrationer/Bilder

Word up, my man! Jag tycker foton är en kul idé men när alla avbildar soldater etc. så blir det lite tråkigt. När det är ett future-spel så vill man ju ha future-bilder. Problemet med detta är förstås tid och budget men man kan be en illustratör att rita vad som helst utan att priset går upp nämnvärt.
Vill man däremot ha ett foto där en person kastar sig ut genom ett fönster vilt skjutandes så blir det mycket svårare. Och eftersom man inte har råd att arrangera bilder på det viset så köper man dem istället. Och eftersom de inte är specifika cyberpunk-bilder man köper så blir resultatet någon sorts konstig blandning som mest gör mig som läsare förvirrad (såvida jag inte är riktigt militärkåt).

Hupp! Det blev lite längre, och kanske lite luddigare, än vad jag hade tänkt mig. But there you go...
/Mr Gadsby

Ps. Apropå att man får välja mellan halvtaskiga foton och halvtaskiga illustrationer (kommer inte ihåg vem som skrev det, sorry). Varför då? Det finns många duktiga illustratörer (jag känner själv ett par stycken) som gärna skulle ta på sig ett sånt här jobb.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Illustrationer/Bilder

Word up, my man! Jag tycker foton är en kul idé men när alla avbildar soldater etc. så blir det lite tråkigt. När det är ett future-spel så vill man ju ha future-bilder. Problemet med detta är förstås tid och budget men man kan be en illustratör att rita vad som helst utan att priset går upp nämnvärt.

Problemet med N2 var mig veterligen att många bilder skulle presteras på mycket kort tid, varpå det blev lite bristande kvalitet på vissa. Och förstås sämre fantasifullhet. I de kommande modulerna lär antalet bilder bli färre varpå mer tid kan läggas på varje och vi bör få se en större spridning på motiven.

Ps. Apropå att man får välja mellan halvtaskiga foton och halvtaskiga illustrationer (kommer inte ihåg vem som skrev det, sorry). Varför då? Det finns många duktiga illustratörer (jag känner själv ett par stycken) som gärna skulle ta på sig ett sånt här jobb.

Så bra... Tipsa Neogames om dem i så fall. Som jag har förstått det så är åtminstone fotografier billigare att syssla med än illustrationer.

Titta på Neogames två (numera tre...) Eon-illustratörer Hellervik och Gullbrandson (MiG). MiG gör snyggare bilder men är dyrare och tar längre tid på sig, vilket kan bli ett problem eftersom modulen gärna ska ha kommit till layoutstadiet för att man ska veta exakt vilka bilder som behövs och i vilken storlek de ska vara.

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Stridsmoduler?

När jag ändå 'forumar' är det lika bra jag säger det:
Frågan om ytterligare vapen-/stridsmoduler som kom upp här för ett bra tag sedan är helt befängt illa. Varför pumpa iväg fler vapenböcker och liknande? N2-spelare vet i och med Offensiv hur man dödar, spränger, o.s.v. Eller ska N2 vara nåt slags halvnutid med en massa stridisar som skjuter på varandra eller ska det vara cyberpunk?
Ja, jag vet inte.


Att tyda på försäljning och intresse på forum så är det ju just stridsmoduler som folk vill ha. Men nu har det kommit en stridsmodul och innan den kommer en till är en bakgrundsmodul och en regelmodul på gång...

/Emil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Illustrationer/Bilder

man kan be en illustratör att rita vad som helst utan att priset går upp nämnvärt.

"Det ska vara en armé på 20.000 man med olika coola cybergrejor som stormar fram in i en stad typ Blade Runner med massor av jätteskyskrapor och trånga gator som är helt inklädda i reklamskyltar och sånt, och de är i närstrid med stans egen armé, och i bakgrunden ser man ett gammalt kärnkraftverk som är typ rostigt och så och just ska till att explodera medan jordens armada av störtbombare sveper ner mellan skyskraporna och det är explosioner och sånt överallt, och nere vid hamnen kommer det ett piratskepp och ute på en äng står ett gäng föräldrarlösa barn som tänker ta livet av sig, och uppe på himlen ser man en skitstor läbbig skugga från typ djävulen eller nåt som liksom dominerar hela bilden. ... Kan du fixa det till före helgen?" (-:

Vill man däremot ha ett foto där en person kastar sig ut genom ett fönster vilt skjutandes så blir det mycket svårare. Och eftersom man inte har råd att arrangera bilder på det viset så köper man dem istället. Och eftersom de inte är specifika cyberpunk-bilder man köper så blir resultatet någon sorts konstig blandning som mest gör mig som läsare förvirrad

Historisk fotnot: Redan '89 planerade Lancelot Games att illustrera sitt universaläventyr 'Projekt J.A.S' med foton, men det visade sig vara så mycket jobb och tid att arrangera eländet så i slutänden körde de med teckningar istället.
En annan metod är ju den som GDW använde flitigt i Twilight:2000, att ha tecknare som ritade av sina bilder från foton (ofta ren kalkering). Mycket andravärldskrigsbilder blev det...

--
Åke
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Re: Stridsmoduler?

Kanske är det lite att ta i med ytterligare en strids/vapen modul, om denna modul nu inte behandlar kampsport närmare eller liknande. Du skrev även:

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att tyda på försäljning och intresse på forum så är det ju just stridsmoduler som folk vill ha.

<hr></blockquote>



Vilket jag endast delvis håller med om. Om folk vill ha stridsmoduler måste de hålla en ganska hög kvalitet och inte bara innehålla nya vapen, som egenligen vem som helst skulle kunna hitta på vid skrivbordet. Mig veterligen så har jag inte talat med någon som faktiskt är nöjd med Offensiv. Många köper moduler så snart de kommer ut i butik, de väntar inte på att någon skall recensera modulen innan. Detta leder ibland till stora missnöjen när de väl börjar läsa den. (Detta hände i vår spelgrupp i alla fall). Offensiv framstår som den mest vapenfixerade modulen någonsin(?) och inleds med orden: "vi vill inte glorifiera våld." Kommer det ut fler stridsmoduler bör de därför hålla högre klass, eller i alla fall kanske annat innehåll än Offensiv för att folk skall vilja köpa dem.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Stridsmoduler?

Vilket jag endast delvis håller med om. Om folk vill ha stridsmoduler måste de hålla en ganska hög kvalitet och inte bara innehålla nya vapen, som egenligen vem som helst skulle kunna hitta på vid skrivbordet. Mig veterligen så har jag inte talat med någon som faktiskt är nöjd med Offensiv. Många köper moduler så snart de kommer ut i butik, de väntar inte på att någon skall recensera modulen innan. Detta leder ibland till stora missnöjen när de väl börjar läsa den. (Detta hände i vår spelgrupp i alla fall). Offensiv framstår som den mest vapenfixerade modulen någonsin(?) och inleds med orden: "vi vill inte glorifiera våld." Kommer det ut fler stridsmoduler bör de därför hålla högre klass, eller i alla fall kanske annat innehåll än Offensiv för att folk skall vilja köpa dem.

Jag diskuterade Offensiv med RipperDoc för ganska länge sedan och vi tippade båda på att Offensiv skulle bli en riktigt bra modul, men att den inte var tillräckligt bra för produktionstiden så folk skulle ändå bli besvikna.

Som jag förstått det så säljer Offensiv fortfarande bra så det var ingen chockförsäljning i början och ingenting alls sedan. Ett tecken på det är att N2-böckerna börjat sälja ordentligt på nytt.

Och slutligen, jag har inte talat med någon som tycker att den är direkt dålig heller. Folk tänker säker: Var det inte mer än så här? Men de tycker modulen är bra ändå, även om den kanske inte var värd all väntan.

/Emil
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Stridsmoduler?

Att tyda på försäljning och intresse på forum så är det ju just stridsmoduler som folk vill ha.

Vilket forum läser du på egentligen /images/icons/wink.gif.
Jag tycker här ständigt finns trådar att det är för mycket vapenfixering i neotech och att det skall göras mer världsbeskrivning.
Att folk sedan köper offensiv beror väl på att alla väntat längde på den, där finns vissa saker man inte vill vara utan. Dessutom finns ju inte så många andra moduler att välja på...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Lite destillerad fakta om ämnet

"Jag tycker här ständigt finns trådar att det är för mycket vapenfixering i neotech och att det skall göras mer världsbeskrivning. Att folk sedan köper offensiv beror väl på att alla väntat längde på den, där finns vissa saker man inte vill vara utan. Dessutom finns ju inte så många andra moduler att välja på..."

Faktum är att påståendet att stridsmoduler säljer bättre stämmer rent generellt. Regelmoduler, huvudsakligen om strid och magi, säljer bättre än andra moduler. Det gäller inte bara för Neotech utan även för allt annat: Krigarens Väg och Mystik&Magi är de två moduler som säljer ojämförligt bäst till Eon. Samma erfarenheter kan ungefär vilket rollspelsförlag som helst dra fram. De Sinkadusar som innehöll nya regler sålde bra mycket bättre än de Sinkadusar som inte gjorde det. Regelartiklar fick genomgående högre betyg än andra i Ä-spels enkäter, och så vidare.

Så jag litar inte på vad högljudda friformsprettolajvare på forumen säger. Jag litar på försäljningsiffror. Svenska folket är kobolder och vill ha stridsmoduler. Så är det bara.
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Re: Lite destillerad fakta om ämnet

Faktum är att påståendet att stridsmoduler säljer bättre stämmer rent generellt. Regelmoduler, huvudsakligen om strid och magi, säljer bättre än andra moduler. Det gäller inte bara för Neotech utan även för allt annat: Krigarens Väg och Mystik&Magi är de två moduler som säljer ojämförligt bäst till Eon. Samma erfarenheter kan ungefär vilket rollspelsförlag som helst dra fram. De Sinkadusar som innehöll nya regler sålde bra mycket bättre än de Sinkadusar som inte gjorde det. Regelartiklar fick genomgående högre betyg än andra i Ä-spels enkäter, och så vidare.

Absolut. Förmodligen beror detta till stor del på att man gärna vill hålla sig "på topp" med de nya regler som kommer ut. Personligen tycker jag att en väl avvägd blandning är det allra bästa; jag kan inte med samvetet i behåll sälla mig till den något elitistiska våg som föredrar moduler med endast bakgrundsmateriel. En gång gamer...

(Vad gäller min tidigare post om illustrationer så har jag hittat en hel del frilansande artister som jobbar mycket med cyberpunk på nätet; många av dem är mycket begåvade och de flesta är nya i branschen dvs. inta alltför dyra. Är ni intresserade av en bunt länkar?)

Så jag litar inte på vad högljudda friformsprettolajvare på forumen säger. Jag litar på försäljningsiffror. Svenska folket är kobolder och vill ha stridsmoduler. Så är det bara.

Snälla. Om du nu skall försöka företräda ett företag så kan du väl ialla fall försöka vara litet artig mot din förmenta kundkrets? Jag förutsätter att du inte riktigt har fått tillräckligt med mat och sömn den här gången...

Peace Out.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Stridsmoduler?

Vilket forum läser du på egentligen .
Jag tycker här ständigt finns trådar att det är för mycket vapenfixering i neotech och att det skall göras mer världsbeskrivning.


Här på forumet så klart! Visst har det funnits trådar om vapenfixering, men dessa är inte större i antal än de som handlar om favoritvapen eller som undrar vart alla tunga vapen tog vägen och när det kommer en modul med dem. Möjligtvis har dessa inte märkts lika väl eftersom det inte finns så mycket att debattera där. Marco säger att det kommer en förr eller senare, that's it...

Att folk sedan köper offensiv beror väl på att alla väntat längde på den, där finns vissa saker man inte vill vara utan. Dessutom finns ju inte så många andra moduler att välja på...

Den har väl iofs fått goda recensioner också. En anledning till försäljningssifforna är förstås hypen. Men det fanns en hype kring DoD 6.0 också. Och vad jag förstått så säljer Offensiv bättre än vårt kära DoD:s senaste version. Så visst finns det ett sug efter vapenmoduler (även Krigarens Väg som tillsammans med Mundana ju är de enda slutsålda modulerna till Eon, och samtidigt förmodligen de som tycktes i flest ex.)

/Emil
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lite destillerad fakta om ämnet

"Snälla. Om du nu skall försöka företräda ett företag så kan du väl ialla fall försöka vara litet artig mot din förmenta kundkrets? Jag förutsätter att du inte riktigt har fått tillräckligt med mat och sömn den här gången..."

Nja, jag företräder inte Neogames i det här fallet. Jag svarar här som en privatperson som av en ren slump råkar frilansa för Neogames. Fast iofs, det stämmer faktiskt - blodsockernivån var jefligt låg då. Dessutom var jag förbaskat sur på min sega ODBC-koppling till SQL-servern.

Inte för att det ursäktar mitt uppträdande - du har helt rätt och jag har helt fel. Inte för att det hjälper så mycket - jag har fortfarande inte särskilt mycket till övers för den delen av kundkretsen som inte låter den andra delen spela som den vill, och kommer förmodligen vara lika snorkig mot den i framtiden.
 
Top