Nekromanti fråga

anton

Veteran
Hej
Jag är en ganska ny användare av Eon.
Jag läste igenom boken som tillkommer med spelet, men jag kunde inte hitta några regler för sjöresor. Har jag bara missat det och i så fall var finns det? eller finns det inte?

MVH

Anton S.

virus

Veteran
boken som kommer med spelet?
menar du mundana lr?

I grundreglerna eller mundana står det iaf inte något om sjöresor...
det är väl planerat en modul om det...

// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>

anton

Veteran
Jag har läst både boken som till kommer till spelet och mundana-boken, men i mundana boken står det bara om vindriktingar och vindstyrkor, men inte hur det påverkar skepp. Jag kan inte heller hitta någonstans där det står om hur långt ett skepp kan gå under t ex en dag.

Anton S.

hatten

Swashbuckler
Re: De får inte glöma

Nej inget existerar *suck* men jag hoppas att NÄR de på Neogams ger ut skepps boken så glömer dom inte att skriva in hur många män som ska tjänstgöra på skeppet och hur många soldater/passagerare det kan ta.
Hur stor last förmåga och djupgånde ett skepp är hastigheten osv.

ripperdoc

Myrmidon
Det finns inte heller.
Men denna infon, som jag tror CJS kom med, kanske hjälper:

<I>Ett normalt segelfartygs hastighet är 3-10 knop (sabriska) beroende på fartygstyp, vind och vågor. Med denna fart kan ett fartyg tillryggalägga 72 -240 sabriska sjömil per dygn (detta motsvarar 96 - 320 km per dygn). [/i]

/RipperDoc - äter nudlar

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

virus

Veteran

Jag har läst både boken som till kommer till spelet och mundana-boken, men i mundana boken står det bara om vindriktingar
och vindstyrkor, men inte hur det påverkar skepp. Jag kan inte heller hitta någonstans där det står om hur långt ett skepp kan
gå under t ex en dag.

Ok. det stämmer.
Jag har oxå saknat just sträckan ett skepp eller en båt kan färdas på en dag...
men hoppas att de tar upp det i den kommande modulen.

// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>

hatten

Swashbuckler
Re: Glöm inte

I mundana ( och de flesta fantasy spel ) har man någon som kallas Magiker eller/och shamaner dessa kan orsaka konstigheter som ändrad vindriktning ökad respektive minskad vindstyrka. Priset för en Vindmagiker och hur sådan magi påverkar skeppen bör nämnas.

Ombord ett segelskepp kan en sådan magiker vara värd sin vikt i guld. Genom att manipulera vinden slipper skeppet kryssa och därmed förlora viktig tid.

Lord of Empire

Warrior
Icke heller att förglömma...

...är ju att många skepp har sina thalasser med på resan, och dessa har ju den där mysko oljan som gör något med vågorna eller hur det är. Hur som helst så är dessa oftast riktiga sjömän, men också Navares präster, och de ställer nog upp utan extra betalning eftersom de oftast ingår i besättningen.

Erik