Nekromanti Fråga

Martin Eriksson

Veteran
provisorisera gör att en annan effekt får varaktigheten provisorisk från att ha haft varaktigheten temporär.

Temporalisera och permanenta fungerar på samma sätt...varaktigheten "förlängs" en nivå...

Beröring och avstånd "förlänger" räckvidden en nivå...en personlig effekt får räckvidden beröring osv.

Nordix

Veteran
ok men hur fungerar det??? Om man t ex ska ge garglias bryne räckvidden avstånd hur gör man då? Och kan man då ge den varaktigheten permanent och vapnet skulle ge Ob2T6 extra skada för evigt?

Martin Eriksson

Veteran
Jag hoppas att du har Mystik och Magi....annars skulle du nog inte kunna ställa dom här frågorna men ändå...

För det första så ska man skilja på effekter och besvärjelser. Besvärjelser är bestämda och du kan inte ändra på dom, du kan modifiera dom och göra egna men du kan inte variera en besvärjelse genom att lägga på extra effekter när du kastar den. Alltså kan du inte ge garglias bryne varaktigheten permanent, eftersom att garglias bryne är en bestämd besvärjelse.

Du kan bara modifiera varaktigheten eller räckvidden på en annan EFFEKT. Antingen modifierar du en redan befintlig besvärjelse, gör en helt ny, eller så spelar du improvisatör och utformar besvärjelserna när du kastar dom.

För övrigt så består besvärjelsen garglias bryne av effekten skärpa, vilken inte går att ge varaktigheten permanent. Vissa effekter har såna begränsningar. Allt står dock i mustik och magi, så läs den från pärm till pärm ett par gånger så klarnar det nog /images/icons/smile.gif

volador

Veteran
Man kan dock improvisera.....dvs alstra geotropiska filament, väva effekten skärpa och sedan alstra ataxatropiska filament och 'förlänga' skärpans varaktighet till provisorisk. Vilket på sätt och vis medför att den blir delvis permanent....vapnet kommer göra mer skada tills du använder effekten provisorisera igen.

Martin Eriksson

Veteran
Det är så att du måste lägga effekten skärpa igen för att den tidigare provisoriserade skärpa-effekten ska försvinna...

Antingen måste du göra skärpa-effekten provisorisk igen eller annars räcker det med att du bara lägger effekten skärpa...?

Det står i mystik och magi på sidan 47 och den refererar även till regelboken på sidan 199.

volador

Veteran
Det beror på om du improviserar eller inte.....

Varje enskild effekt när du improviserar måste ju räknas som en enskild besvärjelse....

Ifall du då väver effekten (läs besvärjelsen) provisorisera, så kan du inte lägga en ny provisorisera utan att den första bryts

Martin Eriksson

Veteran
jag får övertyga dig till helgen....

jag har alltid rätt.....även om det ibland inte märks så bra så har jag alltid rätt ändå /images/icons/laugh.gif

volador

Veteran
Övertyga vad?

Effekten provisorisera har varaktighet "provisorisk", du KAN inte lägga en till utan att den första bryts

Helmgast
Permananenta 'provisorisera'

Man kan ju faktiskt permanenta den enskilda effekten 'provisorisera'. Lite bökigt, men det kan det vara värt. Då kan man väva flera 'provisorisera'.

Moghadein

Veteran
Re: Tyvärr vapenbärarn MEN!

Grisodlare Moghadein kom en gång fram till hur mäktigt det var ett provisorisera effekter genom improvisation och gjorde så en längre tid. Efter studier, forskning och upplysning kom han dock fram till att under kapitlet improvisation i en viss mystik&magibok står att det ej går att tidsförlänga effekter vid utförande av improvisation.

[Grisodlarn som plöjer 3kubik jord i minuten]

Martin Eriksson

Veteran
Felskrivning

Jag antar att du syftar på texten på sidan 47 under rubriken varaktighet :

Observerar att det inte går att öka effekternas varaktighet med effekterna T, P och P.

Du tror inte att detta skulle kunna vara en felskrivning...?...det tror nämligen jag...

volador

Veteran
Re: Tyvärr vapenbärarn MEN!

Jag har inte boken framför mig just nu, men jag skulle vara tacksam om du skrev vilken sida det står så på.