Nekromanti Frågan efter mytologi

solvebring

Superhero
Mytologi, mycket intressant, mycket underhållande.
Men vart man än söker så finner man bara nordisk och grekisk. Det måste ju finnas hur mycket mer som helst?
Hur många mytologiska verk och läror, som är lite större och också intressanta finns det bredvid dessa?

Först och främst undrar jag om det finns någon mytologi som lutar åt det anglosaxiska hållet?

Storuggla

Champion
Gilgamesh är ju ballt och nästan anglosaxiskt. Alltså, de är indiskt. Och britterna styrde i Indien ett tag. Och britterna är anglosaxer. Logiskt! :gremlaugh:

Storuggla, goes to klubba

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
På vilket hyggligt stort bibliotek som helst är det lätt att hitta böcker om egyptisk, indisk, kinesisk, keltisk, aztekisk, afrikansk, eller någon helt annan mytologi.

Om det är keltisk mytologi du är intresserad av (vilket det låter som) kan du börja här. (Och när du tröttnat på kelterna finns det gott om andra mytologier på samma sida.

/tobias

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Indiskt?

Gilgameshmyten hör väl hemma i Sumer/Akkad/Babylon? Visserligen styrde britterna i Irak också, så det är ju sak samma om man följer ugglelogiken.

Storuggla

Champion
Re: Indiskt?

Öh, så var det ja. Jag var jättebajsnödig när jag skrev det så jag brydde mig inte om att slå upp vad de indiska myterna hette utan drog bara på med något som lät nästan rätt. :gremsmile:
Men som du själv påpekade, britterna var där med!

Storuggla, överallt polo

Dewil

Skrivbordsgeneral
Först och främst undrar jag om det finns någon mytologi som lutar åt det anglosaxiska hållet?
Efter att ha upptäckt keltisk, nordisk och finsk mytologi så tyckte en ung språkintresserad engelsman att det var förbaskat synd att det inte fanns någon anglosaxisk mytologi, så han började dikta upp en. Med tiden försvann dock de flesta referenserna till vår värld, men Tolkiens verk blev en succé i alla fall.

Dewil

Rosen

Myrmidon
Re: Indiskt?

Fast Indien har också en rätt skön uppsjö mytologi -- om hinduismen nu kan klassas som "mytologi" när det är en levande religion som folk fortfarande tror på. Den är iaf full av hjälteepos och blodiga berättelser.

Enda snubbeltråden när man letar om fakta efter den är att man måste kolla om det man läser är hinduism eller Hare Krishna. Det förra är en polyteistisk asiatisk världsreligion med uråldriga anor, det senare är en monoteistisk sekt från USA som har snott figurer och dekor från den förra.

--
Åke