Nekromanti Frågan om att "skapa" en religion i grunden

Master Pelle

Warrior
Jag har skaffat boken Religioner: Gudarnas Kamp, jag läste mesta av olika religioner. Jag har läst om till exampel Daak och Den Samoriska Lära om första personer som predika om den religioner så att jag tänkde om att jag kan skapa en rp som predika om den nya religioner (vi kan säga att rp "skapa" den nya religioner från grunden där man har inte riktig klartgjord om religionens förplikter, tabun, ceremonier och heliga dagar). Så jag undra om det finns form av special regler eller hur man gör det om att troende "skapade" religionen.

Duddmannen

Hero
Det hela hänger väl på om rollpersonen verkligen har hittat på religionen eller om han eller hon faktiskt har blivit kontaktad av en gud och fått visioner/uppenbarelser. Jag tycker personligen inte att man ska låta rollpersonerna få tillgång till cermonier eller quadosh om det inte finns en gud bakom alltihopa som kan ge dem det. Däremot måste det ju stå spelarna helt fritt att tolka sin nya guds vilja när det gäller heliga dagar och tabun. Se bara upp så det inte kommer en hord av nya krig-och-magi gudar med tabun som t.ex. "får inte använda helande magi på andra än sig själv" eller "måste döda alla som förolämpar honom". Sånt kan ställa till problem.

smaffy

Hero
demonreligioner...

det kan ju vara så att rollpersonen (eller slp'n) har blivit kontaktad eller själv har kontaktat en högre demon och sedan kommit överrens/tvingats till att skapa en ny religion..

sedan finns det en möjlighet att religionen saknar en gud som man hela tiden ber till. kanske är det så att det är en kult som inte tror på någon gud, utan i stället kanske tvingar lägre demoner till lydnad (en demonkult), sluter pakter med högre demoner och så vidare..

en religion måste ju inte tillägnas någon speciell gud. det kan vara fanatiska nihilister oxå. tråkigt nog finns det inga regler för sånna...

lyfalitrorjag

Veteran
ta allt med en nypa salt. se på jesus han hade det inte så lätt men det blev världens största religion

Baron Marak

Swordsman
Religioner ska innehålla en bra balans av hot med vägar till bot samt en kasse fördelar. En massa påhittade mirakel är ju alltid bra. Sen någon form av möglig bok med en massa påståenden om händelser och vissa påståenden som sägs vara äldre än en inträffad händelse.
Sen så måste den klassiska avgiften tas upp och en helig plats väljas ut.