Nekromanti Frågan om bonus på färdigheter

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag är nytt på Western och har börja plugga på den. Men en sak som jag undra över bonus på färdighter är att man till exampel har 7 på någon egenskaper och ger -1 på bonus. Då frågan är att man ska dra av färdighet slag om man har minus på någon bonus eller bara ignorera den.

Exampel: Little Jim (En stora trapper) som har 5 på Bildning som ger -1 på bonus. Han har 5 utbildning på Teri/Fauna men bonus på den bli (BILX2) -2.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Där brukar jag faktiskt strunta i multiplikationsregler och bara ge bonusen en gång, just för att förhindra att bra gubbar blir überbra och sunkiga gubbar inte kan ett jota. But that's just me.


Storuggla, biter Pinkertonagenter i foten
 

Gus

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
18
Location
Lysekil på Bästkusten
Är inte själva poängen med x2 eller x3 i bonus på en färdighet att det SKA vara skillnad? En bildad person bör ha stor fördel i nämnda exempel. Om detta inte är meningen hade kostruktörerna antagligen inte gjort så eller?

Vad det gäller färdigheter baserade på bildning så är det dessutom ganska lätt motivera: En person med hög allmänbildning kan ofta grunder i ämnen som han inte är specialiserad inom. En Kemist t ex kan ofta mycket om fysik, biologi och andra naturkunskapsämnen.

Kunskap föder kunskap (och okunskap föder fördomar, vidskepelse, tro etc.) och detta påvisas genom färdighetssystemet.

/Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Är inte själva poängen med x2 eller x3 i bonus på en färdighet att det SKA vara skillnad? En bildad person bör ha stor fördel i nämnda exempel. Om detta inte är meningen hade kostruktörerna antagligen inte gjort så eller?"

Säkerligen är det så det är tänkt. Men med all tänkbar respect till Gillbringarna så snyter jag mig i deras avsikter, jag moddar liret som jag vill. Och vi har runt bordet kommit fram till att vi tycker att det blev roligare på det viset. Och om spelarna tycker att det blir roligare utan de moddarna så tar vi bort dem.

"Vad det gäller färdigheter baserade på bildning så är det dessutom ganska lätt motivera: En person med hög allmänbildning kan ofta grunder i ämnen som han inte är specialiserad inom. En Kemist t ex kan ofta mycket om fysik, biologi och andra naturkunskapsämnen."

Vanligtvis. Jag kan tänka mig ett antal omständigheter som gör att en kemist är en riktig sopa på andra naturvetenskapliga ämnen, men det är inte viktigt nu. Frågan var vad man gör med modifikationen och jag svarade hur jag brukar göra. Det är en fråga om Bakgrundshistoria. Tycker jag.

Storuggla, vill man ha högt i klättra ska man faan i mig pröjsa för det :gremwink:
 

Gus

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
18
Location
Lysekil på Bästkusten
Du tycker alltså att alla människor är i princip lika och har samma förutsättningar? Nästan inga skillnader i talang? Inga som är "naturligt" duktiga på något, och inga som måste öva oehört mycket för att ens klara den enklaste sak inom ett visst område?

Givetvis moddar man regler som man vill :gremsmile: Personligen tycker jag dock att ändringar man gör även bör vara logiska, inte bara roliga... Men det är ju min åsikt.

/Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Du tycker alltså att alla människor är i princip lika och har samma förutsättningar? Nästan inga skillnader i talang? Inga som är "naturligt" duktiga på något, och inga som måste öva oehört mycket för att ens klara den enklaste sak inom ett visst område?"

Vad jag tycker och vad jag spelar är två helt olika saker.

"Givetvis moddar man regler som man vill Personligen tycker jag dock att ändringar man gör även bör vara logiska, inte bara roliga... Men det är ju min åsikt."

With all due respect, om mina spelare vill ha spelet på ett speciellt sätt då får de det. Spelledande är ett serviceyrke, fast med om möjligt ännu sämre betalt ^_-


Storuggla, ska ta kål på Fearsome Jake Ike snart
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Jepp, vår tanke är att man skall multiplicera - även när det är till rollpersonens nackdel.

Men naturligtvis kan er spelgrupp välja att göra annorlunda.

Hoppas ni får kul när ni spelar:)

/a & t
 
Top