Nekromanti frågor å sånt.

The_shadow

Warrior
nån som kan ge tips på frågor som man kan fråga "sin karaktär" när man ska göra en bakgrunds historia?

anledningen att jag frågar är att mina spelare sällan (läs aldrig) gör en bakgrund till sina karaktärer och således tröttnar på dem väldigt fort.
det är ju dessutom lättare att planera ett äventyr/kampanj när man vet lite om spelarnas karaktärer./images/icons/wink.gif
jag har redan snott några från västmark men jag tycker det är något som saknas.
så hjälp mig!!! snälla!!!/images/icons/dragon.gif

Magnus L

Hero
Varför äventyrar jag, varifrån kommer jag, varför lämnade jag mitt hem, vad har jag för relationer, nått jag hatar/älskar, vad har jag för livsmål o.s.v.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Komma igång och grejer

Jag bifogar här en lista, inte för att göra en karaktärs bakgrund utan för att se till att spelaren har koll på sin karaktär.
Det brukar oftast vara som så att när man sätter sig ner och skriver ner svaren på frågorna så 'kommer man igång'. Det brukar ge den där lilla skjutsen man behöver för att sätta sig ner och klura ut en skoj historia.
Jaja, i alla fall med mina spelare.

Fysologi:
Namn
Kön
Ålder
Längd och vikt
Hår(Färg och längd, eventuell uppsättning)
Ögonfärg
Kroppsbyggnad
Utmärkande drag(Tatueringar, olikfärgade ögon, stort ärr i ansiktet etc.)
Dolda drag(Häxmärke på en låret, svår mängd ärr över ryggen etc.)

Sociologi:
Klasstillhörighet
Yrke
Hemförhållande(Ex. Ensamstående änka, inga syskon, fadern död)
Utbildning
Religion
Nationalitet
Samhällsställning
Politisk ställning
Andra intressen

Psykologi:
Personlig ambition
Frustrationer och besvikelser
Moraluppfattning
Temprament
Livsattityd
Komplex, fixeringar m.m.
Talanger (Ex. Träslöjd & Bågskytte)
Kvaliteter(Ex. Uppmärksam & Snabb)
Intelligens

Om du trots detta känner att du verkligen vill ha fetaste listan med frågor att ställa dina spelare så kan du alltid använda den här frågelistan.
Men var beredd på att sålla en hel del i den. Personligen tycker jag inte om den för att den är på tok för stor. Dessutom så är det mer en generisk lista för att passa alla tänkbara rollspel. Så du måste göra 2 saker med den.
1) Sålla bort allt som inte har med fantasy att göra
2) Sålla bort allting som är irrelevant (ganska mycket)

Lycka Till.

Krille

Super Moderator
"nån som kan ge tips på frågor som man kan fråga "sin karaktär" när man ska göra en bakgrunds historia?"

Jag knåpade ihop ett system till en tidig Codex om hur man skapar en bakgrund till sin rollperson på en kvart medelst en tarokkortlek. Jag klipper ut en bit av texten här nedan:

Se till att blanda tarokkorten väl och kupera dem. Vänd sedan upp det översta kortet och betrakta det. Om kortet skulle råka vara omvänt (upp och ner), vänd inte rätt det. Kortet har en annan betydelse om man tittar på det från fel håll.

Tolka symbolerna på kortets motiv med utgångspunkt från att symboliken gäller rollpersonens födelse. Titta gärna i introduktionshäftet som följde med kortleken (det brukar följa med ett sådant häfte), eller ännu hellre, läs vad som står att finna i en bok om tarokkort. Det viktigaste är dock att titta på kortets motiv och anteckna vad man rent spontant tycker att det borde symbolisera. Hjärnan arbetar nu på ett slags symbolstadium, så det är bara dumt att ”smutsa ner” denna kreativitet med förbestämda och reglerade tolkningar. Det är bättre att använda den egna hjärnan än någon annans.

När man gjort detta drar man sedan ett andra kort, och betraktar det kortet med förutsättningen att symbolerna gäller rollpersonens mor. Därefter gör man samma sak, fast om rollpersonens far. Man ska göra totalt tio kortdragningar och tolkningar, och de ska handla om följande ämnen:

Omständigheter kring födseln
Rollpersonens mor
Rollpersonens far
Tidig barndom
Tidig skoltid/sen barndom
Tidiga tonåren
Sena tonåren
Arbetslivet
Kärlekslivet
Framtidsutsikter

Gå igenom vart och ett av dessa ämnen, i ordning med ett kort på varje ämne. Rusa inte igenom denna process, utan fundera lite på vad korten skulle kunna betyda. Lås dig inte heller vid vad korten säger, utan använd dem snarare som inspiration än som spådom. Ta inte heller för lång tid på dig. Låt istället inspirationen komma spontant. Var inte för oflexibel i tolkningen, utan var beredd på att tolka om rollpersonens förflutna allt eftersom fler kort kommer upp.