Nekromanti Frågor från en ny

indiana.joel

Veteran
Hej, jag och mina vänner började i tisdags att spela drakar och demoner 2016. Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet av det spelet. Några har vid ett fåtal tillfällen spelat dnd och mutant. Jag är våran grupps spelledare för tillfället. Eftersom det här är första gången jag spelleder har jag några frågor till mer erfarna spelledare. Det jag har funderat över är ett lämpligt sätt att mäta tiden. Alltså hur lång tid har gått? Hur lång tid tar det att gå igenom en stad och undersöka den eller ta sig från punkt a till punkt b. Hur ofta är det rimligt att spelarna äter eller dricker? Hur brukar ni göra i era spel?

Spelarna bör väl äta åtminstånne 3 ggr per dag (frukost/middag/lunch).

Frågan angående staden beror ju på hur stor staden är. Att undersöka en hel stad kan ju ta hur lång tid som helst.Min erfarenhet säger mig att tid sällan är viktig för kul spel, om spelarna inte har en tidsgräns att passa är det i princip helt meningslöst att mäta tiden. Om det är viktigt med hur mycket tid något tar brukar jag dela in sådana moment i scener, vilka jag räknar en timme per scen ungefär. Du kan även dela in staden i zoner och tänka att cirka en halvtimme att gå från en stadszon till en annan.

Hoppas det hjälper

anth

Vetefan
Nu spelar jag inte Drakar och Demoner, så jag försöker hålla det regel-neutralt.

Jag arbetar med olika tidsskalor:
- stridsrundor.
- tiominutersperioder.
- timmar
- dagar
- månader
- år
Sedan växlar jag mellan tidsskalorna efter behov.

Ett tips är att föra en logg/dagbok vad som händer.
Loggen bör vara extremt kortfattad och bör beskriva vad som ände under tidsperioden med ett-två ord. Ex:

5 juni, 11:00 Rurik handlar rustning
13:00-17:00 Niska letade ledtrådar om personen i mörk kåpa
6-13 juni färd genom mörka skogen
8 juni, 03:00 orcher anfaller under Niskas vakt

Varje spelmöte börjar med att spelledaren ber spelarna berätta vad som hände förra mötet.
Spelledaren jämför med sin logg så att spelarna kommer ihåg allt/rätt.

När det gäller att räkna ut hur lång tid saker tar är det bäst att jämföra med verkligheten:
Sömn tar 8 timmar.
Man äter tre gånger per dag (frukost, lunch middag). Varje måltid tar en timme. Då ingår matlagning, diskning, toalettbesök, o.s.v.
Man vandrar två 4-timmarspass per dag.
Man behöver någon timme för att slå läger och någon timme att bryta lägret.
Varje äventyrare ägnar minst ett par timmar per dag till träning och vapenvård.
Man har någon timmes fritid.
:
8 + 1+1+1 + 4+4 + 1+1 + 2 + 1 = 24

Hur lång tid det tar att färdas i en stad beror på storleken på staden/byn. I en liten by tar det kanske 10 minuter att ta sig till någon. I en större stad tar det kanske 1 timme (tänk på att man normalt går till fots).
Om du inte har en exakt karta över området kör med generella tider som 10 minuter eller 1 timme.

Förenkla: att göra en enkel sak tar en timme. Att göra något mer komplicerat tar kanske 3 timmar.
Tänk efter hur många ärenden du själv hinner uträtta per dag. Även om ärendena är lätta brukar varje ärende ta minst 1-2 timmar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tänkte skriva ett svar här, men det var mycket sämre än det som anth skrev. Jag kanske inte håller med om allt, men det är väldigt bra punkter och som nybörjare får man en bra stomme.

+1 som man säger på Facebook helt enkelt!

God45

#PrayersForBahakan
Du behöver aldrig någonsin ha en scen där folk äter om det inte är dramatiskt viktigt. Tid fungerar som en tv-serie. Höfta något, det är inte viktigt. Inga sådana detaljer är viktiga. Man gör saker och reser at the speed of plot.

anth

Vetefan
God45;n316778 said:
Du behöver aldrig någonsin ha en scen där folk äter om det inte är dramatiskt viktigt. Tid fungerar som en tv-serie. Höfta något, det är inte viktigt. Inga sådana detaljer är viktiga. Man gör saker och reser at the speed of plot.
Det är väl mest att spelarna alltid försöker vrida allt till sin fördel och att spelledaren därför måste stävja missbruk.
Har rollpersonerna 13 st namn på spelledarpersoner som de vill tala med så tycker spelarna ofta att det kan klaras av på en förmiddag: "för varje möte tar ju bara 5 minuter att rollspela".
Spelarna brukar ignorera saker som tiden det tar mellan olika platser, om personen i fråga är hemma, om denne har tid att tala med rolleprsonerna just nu, kallprat med ned tjänare o.s.v.

Det finns t.o.m. spelare som tycker att de kan springa mellan olika platser i staden för att spara tid, gärna fullt utrustade med rustning, dragna vapen och packning.
Det brukar vara samma spelare som tycker att deras rollpersoner kan sova i rustning och som tycker att deras rollperson kan sova i stallet istället för att betala för ett värdshusrum.
Och som anser att de inte kan bli överraskade för deras rollpersoner ALLTID går med dragna svärd och pil på bågsträngen (gärna bägge samtidigt).
Sedan blir samma spelare förvånade när spelledaren betsämmer att alla de möter reagerar negativt p.g.a. rollpersonernas konstiga beteende. :)

God45

#PrayersForBahakan
anth;n316780 said:
Det är väl mest att spelarna alltid försöker vrida allt till sin fördel och att spelledaren därför måste stävja missbruk.
Har rollpersonerna 13 st namn på spelledarpersoner som de vill tala med så tycker spelarna ofta att det kan klaras av på en förmiddag: "för varje möte tar ju bara 5 minuter att rollspela".
Spelarna brukar ignorera saker som tiden det tar mellan olika platser, om personen i fråga är hemma, om denne har tid att tala med rolleprsonerna just nu, kallprat med ned tjänare o.s.v.

Det finns t.o.m. spelare som tycker att de kan springa mellan olika platser i staden för att spara tid, gärna fullt utrustade med rustning, dragna vapen och packning.
Det brukar vara samma spelare som tycker att deras rollpersoner kan sova i rustning och som tycker att deras rollperson kan sova i stallet istället för att betala för ett värdshusrum.
Och som anser att de inte kan bli överraskade för deras rollpersoner ALLTID går med dragna svärd och pil på bågsträngen (gärna bägge samtidigt).
Sedan blir samma spelare förvånade när spelledaren betsämmer att alla de möter reagerar negativt p.g.a. rollpersonernas konstiga beteende. :)
Okej, om det här är ert problem finns det anledningar att etablera att saker tar lite tid. Men jag hade mest bett folk sluta tramsa sig :p

(Slutar inte folk tramsa så släpp loss 2 lyktgubbar på dem sammtidigt! Det här är Drakar och Demoner och lyktgubben är bara vidrig och sjuk statmässig. Minst 2 av dem!)

illuzive

Veteran
Om jag spelledde en mordutredning eller liknande skulle jag hålla koll på sådana där saker noga, men ofta tycker jag det räcker med att säga något i stil med "Ni inser att solen rört sig ganska långt över himlen under tiden ni vandrat runt i staden. Ni bör hinna prata med en köpman till men sen kommer nog de flesta butiker ha stängt för dagen". Det ger en tydlig indikation om vad det finns för begränsningar men säger inte så mycket om vad klockan egentligen är eller hur länge varje sak tar. Det fungerar även utmärkt som metod för att få spelarna att välja vad de anser vara viktigast (eller att dela upp sig för att hinna med fler saker - och då kanske råka ut för något när de är ensamma?).

Sen gillar jag ju OSR och enklare spel där man inte behöver räkna på vad rollpersonerna har för skor på sig, i kombination med väder och topografisk lutning för att beräkna den sträcka man kan tillryggalägga sig på en bestämd tidsenhet. ;-)

Jocke

Man med skägg
Jag tycker att man kan utgå från att ”allt tar en timme” när rollpersoner typ undersöker grejer i en stad.
Det fungerar ju i princip i verkligheten så varför inte i spel?

Tillägg: ja, det är så jag tidsplanerar allt som inte är så noga i min vardag.

anth

Vetefan
Jocke;n316787 said:
Jag tycker att man kan utgå från att ”allt tar en timme” när rollpersoner typ undersöker grejer i en stad.
Det fungerar ju i princip i verkligheten så varför inte i spel?
Jag tycker att det är en jättebra regel att allt tar en timme.
Tyvärr är inte mina spelare så förtjusta i den regeln. De brukar argumentera emot och opponera sig - normalt brukar det interpersonella tjafset och metasnacket ta en timme innan vi kan börja rollspela igen. :)

Rickard

Urverk speldesign
Gör en månadskostnad för rollpersonerna som löst inkluderar proviant, boende, byta ut uttjänta föremål och dylikt. Låt spelarna argumentera för eller slå tärningsslag om de vill sänka den. (Det här gör det också enklare för dig att beräkna belöningar, då du bör ge max 1-3 månader i belöning.). Då kan du strunta i att spela ut sådana saker, som att gå och handla prylar, och anta att det sker "i bakgrunden" om de är i en stad.

Ha alltid en namnlista beredd, så du slipper improvisera sådant.

En timme känns som en vettig riktlinje. Morgon till förmiddag, förmiddag till eftermiddag, eftermiddag till kväll och kväll till natt, är också hur jag brukar tänka vid resande. Det ger också mig också inspiration till att beskriva hur miljön förändras medan de rör på sig.

Fråga spelarna. Det finns någon gammal ingrodd tanke om att spelledaren ska vara allsmäktig och veta allt. Om du är osäker på något, rådgör med spelarna, för det är ni tillsammans som skapar upplevelsen.

Om spelarna börjar tjafsa, säg att ni kör på din linje och sedan kan folk diskutera efter spelmötet. Ofta glömmer de bort det, men tar ni diskussionen ändå så snor ni inte tid från själva spelandet.