Nekromanti Frågor & Funderingar

Zalpurgius

Veteran
En schaman är en mycket farlig person och en sådan ska man inte döda eller bråka med.

I alla fall. Läste igenom schamnism och hela det ansnittet för att piffa upp minnet.
Men, om en schaman råkar komma i stid med en smått liten demon. Då utbryter andestrid (!?). Det vore lite löjligt om en schaman skulle kunna vinna en sådan strid mot en en hyfsat farlig demon.
Som jag ser det bör en demon ha snuskigt högt i PSY, eftersom den lever ju någonstans på andeplanet och bör ha högt i det för att ens kunna överleva.
Om det nu är så att demonen har högt i PSY, är det verkligen så att den är fruktansvärt smart, eller rent dum, men behöver ett högt värde för att kunna befinna sig på andeplanet?

Om en stor faligt demon kommer i strid med en scahman och denne har PSY: 18 och demonen har PSY:12 - är den inte så bra längre. Alltså - om min uppfattning om att demoner har högt i STY, TÅl och lite sådant. Då har den ingen nytta av fysiska egenskaper på andeplanet.

Jag vet inte riktigt hur det funkar. Behöver en förklaring. Så drakvrede - jobba på.

Drakvrede

Swordsman
Ett svar och en spekulation...

Så drakvrede - jobba på.

Tada!
To the rescue!
:gremgrin:

En schaman är en mycket farlig person och en sådan ska man inte döda eller bråka med.

Nja, undvika i alla fall. Att döda en schaman är inte fullt så riskabelt som det framställs i grundboken - i den kommande andemodulen kommer det att beskrivas varför. Men redan nu kan jag säga följande; att dö är en synnerligen traumatisk upplevelse, oxå för en schaman. I reglerna får man lätt intrycket att när schamanens kropp exempelvis dödas i strid kommer dennes själ plötsligt stå där utan kropp & tänka "shit, nu dog min kropp...". Men så löjligt är det naturligtvis inte. Men mer om detta i Anden & Drömmen, som sagt.
:gremwink:

Om det nu är så att demonen har högt i PSY, är det verkligen så att den är fruktansvärt smart, eller rent dum, men behöver ett högt värde för att kunna befinna sig på andeplanet?

Nu är ju förvisso inte demoner mitt specifika ansvarsområde, men det är ju naturligtvis kopplat till det - d.v.s. andevärlden. Jag skulle säga att mycket mäktiga demoner har ett mycket högt värde i PSY, både av den anledningen att det symboliserar mental styrka (som inte är detsamma som viljestyrka) som behövs för att överleva i anderiket och ren intelligens (som naturligtvis oxå behövs för överlevnad i andarnas värld). Demoner, åtminstone inte de lite mäktigare (som jag tar för givet att vi talar om) är inte dumma, dregglande monster (eller ja, de kan vara dregglande monster, men inte nödvändigtvis dumma). Det är kanske just därför som de är så pass farliga!

Om en stor faligt demon kommer i strid med en scahman och denne har PSY: 18 och demonen har PSY:12 - är den inte så bra längre. Alltså - om min uppfattning om att demoner har högt i STY, TÅl och lite sådant. Då har den ingen nytta av fysiska egenskaper på andeplanet.

Nja... nu kanske jag inte ska vara allt för snabb att uttala mig, men jag skulle tippa på att demoners fysiska grundegenskaper är beroende på dess mentala, just eftersom demoner är varelser som är helt anpassade efter ett liv i andevärlden. Och därmed har de ingen som helst nytta av "inneboende" fysiska grundegenskaper, eftersom sådana inte kan existera i andevärlden. Så en demon med lågt i PSY är inte speciellt mäktig, varken fysiskt (som då beror på dess PSY) eller psykiskt. Men, som sagt, det är ju hur jag tror att det ligger till. För mera specifik info får ni fråga Blasphemy. :gremwink:

Mäster Atrion

Warrior
I svar till:En schaman är en mycket farlig person och en sådan ska man inte döda eller bråka med.

I alla fall. Läste igenom schamnism och hela det ansnittet för att piffa upp minnet.
Men, om en schaman råkar komma i stid med en smått liten demon. Då utbryter andestrid (!?). Det vore lite löjligt om en schaman skulle kunna vinna en sådan strid mot en en hyfsat farlig demon.
Som jag ser det bör en demon ha snuskigt högt i PSY, eftersom den lever ju någonstans på andeplanet och bör ha högt i det för att ens kunna överleva.

-------------------------------------------------------------------------------

Jag ser då inte ens någon anledning i detta att en demon skulle "gå" och attakera en Schaman. Schamanen skulle troligvis undvika att börja bråka med andeväsen hur patetiska eller hur farlig dom än är.

Dieter

Veteran
Re: Ett svar och en spekulation...

Har ingen aning om vad ni snackar om. Får sticka hem och läsa igenom kapitlet om schamaner...