Nekromanti Frågor gällande V&N, inte kritik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
1. Varför finns det inte någon information om spöken, lyktgubbar och annat sådant i modulen? Dyker de upp den kommande "Anden & Drömmen" eller inte alls?

2. Varför har de vandöd både lägre och högre en så märklig samling färdigheter? Hur stor nytta har till exempel en zombie av att kunna dansa eller åka skidor? :gremlaugh:

- Titta grabbar! En zombie!
- Nej! Den jäveln använder sig av Ful-Lars sängkammarpolka! Vi är chanslösa! Fly!
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Svar på fråga 1...

Varför finns det inte någon information om spöken, lyktgubbar och annat sådant i modulen? Dyker de upp den kommande "Anden & Drömmen" eller inte alls?
Det här kan jag svara på! :gremwink:

Spöken i Mundana är inte vandöda, på samma sätt som i exempelvis D&D. Istället är de en form av andligt väsen, som är knutna till en plats. Först var det tänkt att spöken skulle dyka upp i den kommande demonmodulen, men de flyttades till Anden & Drömmen, av diverse skäl

Mer info om vad denna modul lär innehålla kommer snart i den kommande visionen till andemodulen...
:gremcool:
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
2. Varför har de vandöd både lägre och högre en så märklig samling färdigheter? Hur stor nytta har till exempel en zombie av att kunna dansa eller åka skidor?

Antagligen sitter det kvar i kroppen......reflexer typ.....
och vem vet det kanske är en ny national sport störtlopp för odöda. Mundaniska mästerskap för odöda i bugg kan det vara nåt.......
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Definitionen på vandöda?

Vad gör att spöken inte är vandöda samtidigt som de är andliga väsen knuten till en plats? De är väl, som brukligt, anden av, eller minnet av, sedan länge döda varelser? Och då är man väl en vandöd? Eller det är klart, om de inte är medvetna utan snarare avtryck i tiden...avtryck av sorg, smärta och lidande...

...sådana spöken har man ju använt på synnerligen effektiva sätt, så inte undra på att man gärna kommer in på den linjen. Fast medvetna spöken är ändå effektfullast. Åh, vilken ångest jag lyckats åstadkomma med det...

- Ymir, som aldrig glömmer Jenira och hennes blommor, eller henéaflickan med de blodiga fotspåren i Kraalen-renk-Roghan
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Definitionen på vandöda?

Nja, det verkar som Vandöda i Eon definierar en kropp som bringas till liv igen.
Sen är spöken en annan sorts vandöda.....
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Definitionen på vandöda?

Vad gör att spöken inte är vandöda samtidigt som de är andliga väsen knuten till en plats? De är väl, som brukligt, anden av, eller minnet av, sedan länge döda varelser? Och då är man väl en vandöd?
Nej, egentligen inte, åtminstone inte med Eons "definition", eller snarare, "version" av vandöda. En vandöd i Eon är ju en varelse som skapas av nekrotropisk energi, med hjälp av nekromantisk alkemi. Eftersom spöken inte skapas genom sådan alkemi är de inte per definition vandöda.
:gremcool:

Dessutom har inte spöken den starka koppling till dödskraften som vandöda har. De är resultatet av mycket starka känslor, en enorm vilja, samt ett "orättvist" (sett ur spökets perspektiv) öde, exempelvis en våldsam död. Sålunda är de snarare skapade av psykologiska och emotionella drifter, än nekrotropiska.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Def. vandöd ?

Är inte definitionen av en vandöd, ett lik som är uppe och knallar igen med hjälp av nekrotropiska energier ?

/Naug
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Kanske för att de har kvar ett par färdigheter sen dom levde?
Jag har för mig att lägre vandöda inte har kvar några som helst färdigheter.
Att de sen kan en del märkliga färdigheter får väll betraktas somnågot sjukt skämt av en sjuk nekromantiker.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
1. Spöken och liknande kommer att komma i Andemodulen...

2. Vandöda styrs ju av nekrotropiska energier som gör att de kan röra sig, slåss, klättra, undvika så varför då inte kunna dansa då det är en rörelsefärdighet lik alla andra. Akrobatik, Simma och liknande är inget som en vandöd kan från början (lika lite som en människa kan det från början). Sedan kan det ju vara trevligt med en zombie som danspartner om det blir lite tråkigt där hemma...
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Måste tacke för ett underbart jobb med VN. En av de bästa moduerna. Keep up the good work.

Zug209/ Som faktiskt gillar feta vandöda i svarta rustningar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Vandöda styrs ju av nekrotropiska energier som gör att de kan röra sig, slåss, klättra, undvika så varför då inte kunna dansa då det är en rörelsefärdighet lik alla andra"

Den biten förstår jag, men jag får intryck av att ytterst få nekromantiker skapar en vandöd för att ha någon att dansa med eller för att de behöver någon som kan testa deras nya skidor. :gremsmile: Det ser lite lustigt ut med dessa färdigheter strax nedanför vapenfärdigheterna.
 
Top