Nekromanti Frågor kring the Rustbelt (med Chronopia)

Kaigon

Helmgast
Jag har hyffsat nyligen införskaffat The Rustbelt efter att ha läst lite om det här på forumet. Som spelvärld tänkte jag använda Chronopiavärlden som ändå har stora likheter med Rustbelts värld.

Hittills har jag spellett vid 4 tillfällen och några frågor har dykt upp som jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med.

1) Mekanismerna för hur Grip och Zeal ökar är ganska tydliga och kommer ofta i spel. Jag har inte sett samma sak för Hunger och Woe. Enda sättet att öka Frustration och Depth är ju att bita ihop och få tårar för det. Jag har märkt en tendens att ganska få spelare är benägna att ta 10 tårar eller för den delen 5 istället för att höja Grip eller Zeal med 1 eller ta ett utbrott. Är det något jag missat här eller finns det några andra rekommendationer på hur man kan öka Frustration och Depth?

2) I strid undrar jag när man skulle vilja föredra att Undvika eller finta om man har ett vapen i hand. Om man bara får göra en handling med ett mål så har man väl mycket mer att tjäna på att använda sitt vapen (såvida ens attribut inte skiljer väldigt mycket). Detta kanske uppträder som ett problem där standardstrid är närstrid snarare än revolverstrid? En tanke jag hade är att man vid ett undvika även för göra andra mindre handlingar som att ompositionera sig, dra nytt vapen, etc. Finns det andra lösningar på hur man gör Undvika bättre kontra anfall?

3) A vill anfalla B men hindras av C. I detta scenario slår A endast ett slag som först jämförs med C och vid vinst sedan mot A (och A behöver pusha separat båda gångerna). Hur kommer det sig att man använder samma slag och samma attribut i båda fallen även om C kanske i själva verket ska hindra A genom övertalning. Gör A:s skicklighet i anfall det svårare för C att lyckas övertala A att inte anfalla.

4) Det står tydligt i reglerna när en rollperson får Pusha och när man inte får det. Hur applicerar man detta på SLPer som i regel inte har Hunger, Vice, Faith eller Woe? När kan man tillåta en SLP att Pusha?

5) Jag funderar på att använda pengar (Chronopiska gulddubloner) som markervärde och att man i alla typer av förhandlingar och liknande kan få ett Price i Guld som dras, likaså om man blir utsatt för ficktjuveri eller liknande. Har någon erfarenhet att använda pengar som en Price-baserad resurs?

6) Sist men inte minst letar jag efter en chronopisk term på vad som i The Rustbelt kallas för "The Rust". Liknande termer i den chronopiska världen är "fördärv", "förfall", "perversion", "miasma" och liknande men har inte funnit någonting som jag fastnar för. Jag söker alltså efter ett ord som beskriver och sammanfattar den nedbrytande processen som pågår över hela Chronopia (starkare i slum-Grytan, Demonstaden, kloakerna och svagare kring Arenan, ex)...

Tacksam för all input!