Nekromanti Frågor: nekrotropi, transformering,besvärjelser

Rakhori_UBBT

Veteran
Hej!

Som topicen visar har jag frågor om de tre tingen. Jag börjar med nekrotropin.

Nekrotropi:
Jag har läst om hur man kan alstra nekrotropi i spelledarens guide men flera saker förblir obesvarade. Måste jag själv döda en levande varelse eller kan jag låta någon annan göra det år mig? Hur nära måste jag vara, går det bra om jag skjuter ihjäl någon med en pil på 50 meters avstånd eller behöver jag ha kroppskontakt med offret? Hur lång tid har jag på mig att alstra filamenten, är det enbart en ögonblicklig alstring som går eller tar det några rundor för offrets livskraft att lämna kroppen? Hur många rundor i så fall?

Så kommer jag till frågor om att offra växter. Behöver jag harva runt med en lie för att knega ihop t.ex.5kg gräs för att kunna klämma ur mig ett filament eller drar man på något mystiskt sätt livskraften ur växter i ens närhet? Hur dödar jag träd, måste jag yxa ner dem eller kan jag alstra filament medans de t.ex brinner? Dessutom dör väl inga växter direkt bara för man separerar dem från sina rötter, de kan ju leva i flera dagar efter det. När/hur räknar man med att en växt är död? Kan jag (potentiellt) lasta ett dragdjur med massa dagsfärska trädklossar i femkiloklassen gå runt och alstra nektrotropi hela dagen?

Transformering och formella besvärjelser:
Om man vill spela en nekromantiker är det då inte smidigare rent praktiskt men också rent "etiskt" att helt enkelt transformera t.ex. fototropi till nekrotropi? Frågan om transformering går lite ihop med nästa fråga. När jag tittar på de formella besvärjelser som finns med i magiboken och SL-boken får jag en känsla av ett mycket stelt system. Det kan ju knappast vara rimligt att anta att ALLA skolor/akademier för blivande magiker lär ut samma besvärjelser och dessutom med exakt samma transformeringar? När man skapar en magiker, är det då inte rimligt att anta att denna har skapat en personlig formelsamling som passar dennas magisyn? T.ex. kanske en student väljer att lära sig en besvärjelse där filamenten transformeras från selenotropi medans en annan istället väljer att göra samma transformering från en helt annan aspekt? Är det inte rimligt att låta en karaktär, som ska vara magiker, börja med en formelsamling som han/hon själv har fått utforma? D.v.s. karaktären har använt besvärjelserna från spelledarens guide, och magiboken, enbart som ramar men själv fått fastställa de enskilda besvärljelsernas parametrar som: antal filament att använda till effekten, sorten filament som ska alstras och till vad de ska transformeras till?

Tack för ni orkade läsa allt och förhoppningsvis hade lite krafter kvar för att svara :gremgrin:

PS. Kom på fler frågor! :gremshocked:

Jag har läst i Mystik&Magi att olika magiskolor ger olika mycket enheter en karaktär kan lägga på ritualer, alkemi, effekter och besvärjelser. Det gör mig förvirrad. Anledningen är att skolorna blir otroligt restriktiva. Ska jag verkligen tro att Thalamurs magikerakademi inte lär ut extemporering till någon alls? Thalamur som har så många magiker och där magi ger så bra status? Samma sak för de Ashariska magikergillena, är det inte lite märkligt att ingen alls av dem lär ut extemporering? Ska man ta magiskolornas yrkesval med en nypa salt och anta att de visst kan lära ut alkemi, formaliserade magi, extemporering och ritualer? Är det rimligt att använda enheter avsedda för magnituder till både effekter och formaliserade besvärjelser även om yrkets beskrivning enbart nämner besvärjelser?

k7e9

Hero
Jag har inga böcker här men jag försöker svara ändå... Vissa saker kanske inte blir helt rätt, men jag tror det är såhär...

Du behöver inte döda själv, du kan dra nekrotopi ur allt döende...
Vad det gäller växter måste du nog döda dem för att kunna alstra... Dvs, vill du få ut nekrotopi med gräs är det bara att röja runt med en lie... (eller ha några skelett som gör det?)
Jo, växter lever ju en bra stund efter att man dödat dem... Men jag tror du kan börja alstra nekrotopi när du har huggit ner t.ex. ett träd, eftersom det då lever på egna reserver, tar sina sista andetag så att säga, även om det tar flera dagar...

Transformeringar...
Den en anledning till att inte transformera mer än man måste är att det tar tid... Dessutom förlorar man filament vid transformering, vilket gör att man måste alstra fler filament, vilket leder till större risker för magikern...
Men visst går det att göra om besvärjelser så att man t.ex. alstrar fototropi och sedan transformerar till nekrotopi...

De besvärjelser som finns i spelledarens guide är "vanliga" besvärjelser... Men har du tillgång till Mystik & Magi kan du bygga ihop egna (formaliserade) besvärjelser ifrån de effekter som finns att tillgå... De besvärjelser som finns i Spelledarens guide är byggda utifrån dessa effekter...
Minns dock filamentförlusten vid transformering, vilket gör att man måste alstra mer filament om man t.ex. vill utgå ifrån fototropi när man ska göra en nekrotropisk besvärjelse...

Rakhori_UBBT

Veteran
Tack för svaret! Jag vet hur man ska bygga besvärjelser, eftersom jag har haft flera magiker i Eon förr, men undrar om en nyskapad magiker är tvungen att ha besvärjelser som är EXAKT som de i M&M. Eller om de får börja spelet med besvärjelser som de själva har skapat efter sin karaktärs specifika fallenhet för magi?

k7e9

Hero
Det enda som begränsar vad man börjar med för besvärjelser är magnituden... Man får ju ett antal magnituder att lägga på besvärjelser...
Det går ju att räkna ut vilken magnitud de magier man sätter ihop med hjälp av M&M får och sedan är det bara att ta dem... Med spelledarens tillåtelse såklart... Dock finns det inget i reglerna som säger att man måste välja magier som finns i spelledarens guide eller mystik & magi...

Regmolar

Swashbuckler
Re: Frågor: nekrotropi, transformering,besvärjelse

k7e9 har ju besvarat en hel del av dina frågor, men jag drar igenom rubbet ändå, för att ge en lite magiteoretisk förklaring av saker :gremwink:

Självklart kan du alstra från allt dött: ökningen i flödestätheten är lika stor oavsett vem som hade ihjäl saken, och det är den du alstrar från.
Vad gäller avstånd borde du kunna gå efter samma skala som t.ex. pyrotropi, som om jag minns rätt räknar med avståndet i alstringen. Som tumregel kan man väl säga att +Ob1T6 i svårighet för varje meter bort från källan borde vara logiskt. Jag skulle säga att du har åtminstone 5-10 rundor på dig innan den inledande ojämnheten i flödet jämnats ut. En minut (15 rundor) är vad mina spelare nog skuklle få.

När det gäller växter är jag inte helt säker; efter vad jag kan utröna representerar nekrotropi nedbrytning (i kontrast till biotropins uppbyggning), om det kan säga något, men för enkelhets skull skulle jag säga att samma regler gäller som för varelser, eventuellt med fem gånger längre tidsmarginal för första alstringarna eller så.

Japp, det är över lag mycket mer praktiskt och framför allt troligtvis mycket mer accepterat att transformera till nekrotropi än att alstra det - anledningen torde vara rätt uppenbar. Nackdelen är ju som sagt att det tar längre tid och leder till antingen minskad kraft eller Ob4T6 för transformeringen. För den folkvänlige nekromantikern borde detta dock vara förstahandsvalet; alstrandet av nektrotropi förläggs till labbet.

Eons system lär väl snarare vara ett av de mest flexibla som finns; istället för 200 sidor med 1000 olika besvärjelser har du ganska mycket färre sidor sidor med effekter och regler som kan ge några tusental olika kombinationer av besvärjelser. Att inte utnyttja det här systemet för att karaktärsskaparreglerna är dåligt genomtänkta är att själv göra sig onödigt inflexibel... regler ska tolkas efter innebörd, inte efter bokstav :gremwink: De förpreparerade besvärjelserna har två användningsområden: att avlasta den som inte orkar bygga egna samt att möjliggöra magi utan M&M. Se dem som ett urval av "erkända" besvärjelser som lärs ut i grundkurserna på en genomsnittlig magiskola. Dessa utgör sedan grunden för många nya besvärjelser i och med att det är lättare att modifiera gamla än att skapa nya. Återigen, att tolka reglerna som att man bara får ta från listorna (även om det står det) är bara att göra sig själv inflexibel.

Din sista fråga är lite oklart ställt: enheter används för att köpa färdigheter, besvärelser och dylikt köps för magnituder, och jag antar att det är det du avser och inte yrkesfärdigheterna. Däremot förstår jag inte riktigt vad du pratar om gällande extemporering; vad jag vet kräver reglerna ingen förkunskap alls förutom alstra, besvärjelse och minst en effekt för att man ska kunna extemporera...

Jag tar begränsningarna i vad man kan köpa med en nypa salt, då en del moduler har en vana att säga mycket olika saker pga. lite spretiga författare (krigsherren, t.ex.), även om sådant som att cirefalier inte lär ut besvärjelser utan bara effekter är logiskt (de använder ju nästan enbart improviserad magi). Gå efter logiken; thakalerna kanske är framstående magiker, men kan mycket väl se extemporering som en lägre form av magi och vägra att lära ut det (om det nu faktiskt står att de inte gör det), etc. Gå på logik. Finns det inget i texten som antyder att de på något sätt inte skulle lära ut extemporering eller rena effekter så är det förmodligen bara någon som har glömt att skriva det, och är så inte fallet är den personen för inflexibel för att tas på allvar. Det tycker jag, i alla fall.

Så, hoppas att du orkade läsa igenom det här :gremwink:

Nkari

Veteran

Du kan köpa effekter med "magnitud" poängen i mystik o magi.. kvarlevan är från grund boken där du bara har besvärjelser och inte rena effekter.. de har bara varit lata o skrivit besvärjelser ist för att skriva besvärjelser och eller effekter.. (kanske för att spara på word counten)

Iaf tolkar jag det så.. men du kan ju extemporera med de effekter du lär dig genom formaliserade besvärjelser.. dock får du några färre.. eller så har du magnitud 1 besvärjelser med den effekten du vill kunna.. om du verkligen vill hård dra magnitud poängen.. dvs för effekten blixt så lär du dig besvärjelsen"blixt (1) alstra fototropo OB1T6 Besvärjelse OB1T6.. så har du vipps lärt dig effekten blixt för en magnitud.. precis som det skulle ha kostat om du ville bara lära dig effekten.. så på det stora hela så är det bara um.. jobbigt om du inte får lära dig effekter som de är.. =)

Regmolar

Swashbuckler

Kan iofs vara en bra förklaring; alla magiker utom cirefalierna (och alverna?) lär sig magnitud 1-besvärjelser och använder effekterna från dessa istället för att lära sig rena effekter (minns jag rätt så får nämligen cirefalierna inte lära sig besvärjelser enligt sin yrkesbeskrivning; de ha effekter istället), troligen av de två orsakerna att de dels grundar sig på formaliserad snarare än extemporerad magi, och dels då förstamagnitudsbesvärjelsen kastas dubbelt så snabbt som motsvarande improvisering.

Och finns nu inte den relevanta förstamagnitudsbesvärjelsen så behövs ju inte ens M&M för att göra dem om man alls känner någon som läst den, eller hänger här på forumet :gremwink:

wallahad

Swordsman
Besvärjelse

Ang biten hur man startar.

Jag förespråkar att de magnituder man får via yrket är väldigt fria men om spelaren lyckas slå fram att den har en bok med besvärjelser som den inte kan, så är det orimligt att spelaren ska få välja vad för besvärjelser som ska stå i boken.
Där brukar jag kasta in Representativa besvärjelser från skolan/mästaren.