Rakhori_UBBT
Veteran
Hej!
Som topicen visar har jag frågor om de tre tingen. Jag börjar med nekrotropin.
Nekrotropi:
Jag har läst om hur man kan alstra nekrotropi i spelledarens guide men flera saker förblir obesvarade. Måste jag själv döda en levande varelse eller kan jag låta någon annan göra det år mig? Hur nära måste jag vara, går det bra om jag skjuter ihjäl någon med en pil på 50 meters avstånd eller behöver jag ha kroppskontakt med offret? Hur lång tid har jag på mig att alstra filamenten, är det enbart en ögonblicklig alstring som går eller tar det några rundor för offrets livskraft att lämna kroppen? Hur många rundor i så fall?
Så kommer jag till frågor om att offra växter. Behöver jag harva runt med en lie för att knega ihop t.ex.5kg gräs för att kunna klämma ur mig ett filament eller drar man på något mystiskt sätt livskraften ur växter i ens närhet? Hur dödar jag träd, måste jag yxa ner dem eller kan jag alstra filament medans de t.ex brinner? Dessutom dör väl inga växter direkt bara för man separerar dem från sina rötter, de kan ju leva i flera dagar efter det. När/hur räknar man med att en växt är död? Kan jag (potentiellt) lasta ett dragdjur med massa dagsfärska trädklossar i femkiloklassen gå runt och alstra nektrotropi hela dagen?
Transformering och formella besvärjelser:
Om man vill spela en nekromantiker är det då inte smidigare rent praktiskt men också rent "etiskt" att helt enkelt transformera t.ex. fototropi till nekrotropi? Frågan om transformering går lite ihop med nästa fråga. När jag tittar på de formella besvärjelser som finns med i magiboken och SL-boken får jag en känsla av ett mycket stelt system. Det kan ju knappast vara rimligt att anta att ALLA skolor/akademier för blivande magiker lär ut samma besvärjelser och dessutom med exakt samma transformeringar? När man skapar en magiker, är det då inte rimligt att anta att denna har skapat en personlig formelsamling som passar dennas magisyn? T.ex. kanske en student väljer att lära sig en besvärjelse där filamenten transformeras från selenotropi medans en annan istället väljer att göra samma transformering från en helt annan aspekt? Är det inte rimligt att låta en karaktär, som ska vara magiker, börja med en formelsamling som han/hon själv har fått utforma? D.v.s. karaktären har använt besvärjelserna från spelledarens guide, och magiboken, enbart som ramar men själv fått fastställa de enskilda besvärljelsernas parametrar som: antal filament att använda till effekten, sorten filament som ska alstras och till vad de ska transformeras till?
Tack för ni orkade läsa allt och förhoppningsvis hade lite krafter kvar för att svara
PS. Kom på fler frågor!
Jag har läst i Mystik&Magi att olika magiskolor ger olika mycket enheter en karaktär kan lägga på ritualer, alkemi, effekter och besvärjelser. Det gör mig förvirrad. Anledningen är att skolorna blir otroligt restriktiva. Ska jag verkligen tro att Thalamurs magikerakademi inte lär ut extemporering till någon alls? Thalamur som har så många magiker och där magi ger så bra status? Samma sak för de Ashariska magikergillena, är det inte lite märkligt att ingen alls av dem lär ut extemporering? Ska man ta magiskolornas yrkesval med en nypa salt och anta att de visst kan lära ut alkemi, formaliserade magi, extemporering och ritualer? Är det rimligt att använda enheter avsedda för magnituder till både effekter och formaliserade besvärjelser även om yrkets beskrivning enbart nämner besvärjelser?
Som topicen visar har jag frågor om de tre tingen. Jag börjar med nekrotropin.
Nekrotropi:
Jag har läst om hur man kan alstra nekrotropi i spelledarens guide men flera saker förblir obesvarade. Måste jag själv döda en levande varelse eller kan jag låta någon annan göra det år mig? Hur nära måste jag vara, går det bra om jag skjuter ihjäl någon med en pil på 50 meters avstånd eller behöver jag ha kroppskontakt med offret? Hur lång tid har jag på mig att alstra filamenten, är det enbart en ögonblicklig alstring som går eller tar det några rundor för offrets livskraft att lämna kroppen? Hur många rundor i så fall?
Så kommer jag till frågor om att offra växter. Behöver jag harva runt med en lie för att knega ihop t.ex.5kg gräs för att kunna klämma ur mig ett filament eller drar man på något mystiskt sätt livskraften ur växter i ens närhet? Hur dödar jag träd, måste jag yxa ner dem eller kan jag alstra filament medans de t.ex brinner? Dessutom dör väl inga växter direkt bara för man separerar dem från sina rötter, de kan ju leva i flera dagar efter det. När/hur räknar man med att en växt är död? Kan jag (potentiellt) lasta ett dragdjur med massa dagsfärska trädklossar i femkiloklassen gå runt och alstra nektrotropi hela dagen?
Transformering och formella besvärjelser:
Om man vill spela en nekromantiker är det då inte smidigare rent praktiskt men också rent "etiskt" att helt enkelt transformera t.ex. fototropi till nekrotropi? Frågan om transformering går lite ihop med nästa fråga. När jag tittar på de formella besvärjelser som finns med i magiboken och SL-boken får jag en känsla av ett mycket stelt system. Det kan ju knappast vara rimligt att anta att ALLA skolor/akademier för blivande magiker lär ut samma besvärjelser och dessutom med exakt samma transformeringar? När man skapar en magiker, är det då inte rimligt att anta att denna har skapat en personlig formelsamling som passar dennas magisyn? T.ex. kanske en student väljer att lära sig en besvärjelse där filamenten transformeras från selenotropi medans en annan istället väljer att göra samma transformering från en helt annan aspekt? Är det inte rimligt att låta en karaktär, som ska vara magiker, börja med en formelsamling som han/hon själv har fått utforma? D.v.s. karaktären har använt besvärjelserna från spelledarens guide, och magiboken, enbart som ramar men själv fått fastställa de enskilda besvärljelsernas parametrar som: antal filament att använda till effekten, sorten filament som ska alstras och till vad de ska transformeras till?
Tack för ni orkade läsa allt och förhoppningsvis hade lite krafter kvar för att svara
PS. Kom på fler frågor!
Jag har läst i Mystik&Magi att olika magiskolor ger olika mycket enheter en karaktär kan lägga på ritualer, alkemi, effekter och besvärjelser. Det gör mig förvirrad. Anledningen är att skolorna blir otroligt restriktiva. Ska jag verkligen tro att Thalamurs magikerakademi inte lär ut extemporering till någon alls? Thalamur som har så många magiker och där magi ger så bra status? Samma sak för de Ashariska magikergillena, är det inte lite märkligt att ingen alls av dem lär ut extemporering? Ska man ta magiskolornas yrkesval med en nypa salt och anta att de visst kan lära ut alkemi, formaliserade magi, extemporering och ritualer? Är det rimligt att använda enheter avsedda för magnituder till både effekter och formaliserade besvärjelser även om yrkets beskrivning enbart nämner besvärjelser?