Nekromanti Frågor och förslag

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Om man ska bryta någons nacke (observera: inte krossa), vad slår man mot då? Nåt jag missat i reglerna eller?

Man brukade väl färdas i vagn dragen av hästar förut... det finns vagn med fyra hjul som utrustning i tabellen, men är det alltså en sån där kusk-mångahästar-vagn? Eller mer som en skottkärra?

Hur långt kommer man med båt per dag ungefär?

Förslag:
När man har fått ett storsvärd i magen är det inte fullt säkert att man kan åsamka lika stor skada som när man är fullt frisk. Likadant när man är så utmattad att man knappt kan stå upp. Alltså ska jag införa följande regel: För varje +Ob1T6 (som man får svårighet av alltså, om man är i bärsärk och inte känner av smärtan får man självfallet ingen modifikation) på smärta och utmattningskolumnerna gör man -2 i skada. Har man alltså +Ob2T6 från utmattning och +Ob2T6 från smärta gör man -Ob2T6 i skada (2 + 2 + 2 + 2 = 8 / 4 = 2 (T6)). Har man ridit en dag i streck har man kanske +Ob3T6, vilken symboliserar att man knappt kan lyfta handen. Alltså skada - (1T6+2). Detta gäller som sagt inte när man inte känner av det hela, d.v.s. inte får någon plusmodifikation på andra svårighet (t.ex. är i bärsärk).

Fråga om lättlärda färdigheter:
Höjs alla lättlärda FCn till 10 som i NeoTech? Höjs de alls?
Är de kumulativa? D.v.s. om man får samma sak lättlärd två gånger så får man slå Ob5T6 på förbättringsslag istället för Ob4T6?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Krille

Super Moderator
Svar

"Om man ska bryta någons nacke (observera: inte krossa), vad slår man mot då? Nåt jag missat i reglerna eller?"

Använd först Greppa för att få grepp och sedan manövern Bryta.

"Man brukade väl färdas i vagn dragen av hästar förut... det finns vagn med fyra hjul som utrustning i tabellen, men är det alltså en sån där kusk-mångahästar-vagn? Eller mer som en skottkärra?"

Nu är du inne på western-genrens diligenser. En vagn är motsvarigheten till en lastbil eller möjligen en limousin, inte en personbil. Är det lastbilsmotsvarigheten vi talar om så brukar det normalt vara en rejäl dragare eller en oxe framför vagnen. Rör det sig om limomotsvarigheten så kan det mycket väl vara såväl tvåspann som fyr- eller sexspann, beroende på hur snuskigt rik personen är. Övriga är oftast begränsade till apostlahästar eller vanliga hästar, dock utan vagn.

"Hur långt kommer man med båt per dag ungefär?"

Beror på väder, vind, vatten, båt, navigationskunskap och en sjujefla massa andra faktorer.

Ett normalt segelfartyg som kryper kustnära borde kunna färdas ca 130 km kuststräcka. En sabrier med god vind och en långlots ombord kan komma ca 475 km per dag och behöver inte bry sig om sådana saker som att följa kusten. Detta är dock en övre gräns: den kan sänkas rätt drastiskt av fel väder.

"Höjs alla lättlärda FCn till 10 som i NeoTech? Höjs de alls?"

Inte vad jag kan påminna mig om. Finns det ingen regel som säger så så får du antingen låta bli att höja FC till 10 eller sno regeln ur Neotech.

"Är de kumulativa? D.v.s. om man får samma sak lättlärd två gånger så får man slå Ob5T6 på förbättringsslag istället för Ob4T6?"

De var inte tänkta att vara kumulativa i alla fall. Men det går väl lätt att ändra på, även om det inte är något som jag skulle rekommendera.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Helmgast
Språköron

Höjs alla lättlärda FCn till 10 som i NeoTech? Höjs de alls?
Om man har fått språköra, så är dte väl lite konstigt att man som t ex sabrisk riddare pratar flytande tauriska och vindarnas språk, samt har ett mycket stort vokabulär inom språket momulanska. Men man kan ju göra så att det kostar tre enheter att höja från 0 till 10, därefter kostar det hälften så mycket som det gör annars.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

DjeVul

Warrior
Manöver Bryta?

Använd först Greppa för att få grepp och sedan manövern Bryta.

Det står inget i Eon2 om manövern bryta... är det manövern krossa du syftar på?

Finns det någon stridsteknik då man inriktar sig på att knäcka nacken? Förutom benbrytning? Men den används väl inte med händerna...

jaja...

/Martin
Hängiven regelkännare

Big Marco

Läskig
Re: Manöver Bryta?

Jag skulle använda reglerna för strypning - dvs greppa halsen och sedan klämma om.

En Steven Seagal-kommando-bryta-nacken är garanterat en stridsteknik, om den ens finns.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Baron Marak

Swordsman
Re: Manöver Bryta?

Av vad jag har hört så är det väldigt svårt att bryta nacken på någon, det krävs en otrolig styrka eller exrem skicklighet. Har dock aldrig praktiserat på någon (muhahah!)

Focii är för mesar!

Virocon

Swordsman
Bryta? Som med Svärd eller Spjut? STY här med. Bara det att du gör Ob1T6 mer med krossvapen.Sen så kan man ju splittra saker också. Däremot om du ska göra en Schwarzenegger så bör du fråga Kriller.

I utrustningstabellen kan du ju glömma alla bekvämligheter, det ska bara uppfylla sitt syfte. Att transportera. Så det blir nog en liten vagn med plats för en häst framför.