Nekromanti Frågor och rättelser till Riotminds

Hasse

Hero
I regelboken under yrket jägare står det att "Om en jägare använder pilbåge får han +1 på sina attacker samt +1 i skada för varje yrkesnivå han uppnått."

Frågan: Skall man räkna med YN amatör i denna modifikation?
Att jag frågar beror på att som jag ser det har man aldrig uppnått YN amatör utan det är det man är till man uppnått YN lärling i något yrke.

En annan fråga. I tabell 54: Projektilvapen så har långbåge och sammansatt båge samma STY-krav, skall det verkligen vara så? Borde inte Långbågens STY krav ligga mittemellan Korrtbågens och den Sammansatta bågen STY-krav, dvs 24?

Fråga: Skall en medelstor häst ha lägre KP än en liten? Så är det iaf i Tabell 107: nyttodjur på sid 158. Liten häst har KP 35, medelstor häst KP 28 och en stor häst har KP 41.

I stycket Magiska brygder på sid 84 står det att bland annat att Hela är exempel på en vanlig besvärjelse i magiska brygder. Hur går detta till då det inte finns någon Hela-besvärjelse beskriven i magikapitlet.

En Rättelse i religionskapitlet på sid 131 och tabell 97: Där har YN lärling och utövare bytt plats med varandra så att utövare är den YN som kommer efter amatör vilket är fel.

På sid 90 under besvärjelsen Frammana/skicka bort elementar står det att elementarerna har följande grundegenskaper STO 2T6, STY 2T6 samt SMI 4T6. Sedan står det att för varje extra YN trollkarlen besitter ökar STO och STY med 1T6 vilket gör att jag drar den slutsatsen att de Grundegenskaper som först presenterades är för en trollkarl på YN amatör. Detta gör att en trollkarl på YN utövare kan famma Elementarer med STO och STY 4T6 (2T6+1T6+1T6, amatör+lärling+utövare). Längre ned i besvärjelsebeskrivningen står det dock att en trollkarl på Yn utövare frammanar en elementer på 5T6 vilket är fel om min slutsats är rätt är den inte det är reglerna luddiga och bör förtydligas.

Exemplet i besvärjelsen Förtrolla vapen på sid 92 stämmer inte med tabell 87: Förtrolla vapen på sid 93.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Xen

Veteran
Får man lägga till en fråga det står också på
färdigheten " Kunskap om Demoner " att efter varje femte FV så får man +1 på skräcktabellen mot demoner. blir man räddare mot demoner om man har kunskap om dom

men på " Kunskap om odöda " efter varje fjärde FV får man
-1 på skräcktabellen.. hmmm då blir man modigare mot odöda.. how come.. borde det inte ´vara -1 på demoner också
vad tycker ni

D.A.M.P
Dark Assassinations May Pay

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>blir man räddare mot demoner om man har kunskap om dom /---/ då blir man modigare mot odöda.. how come..</EM>"
En (o)logisk förklaring kan vara att man vet att odöda är rätt ofarliga medan om man kan känna igen demonen och vet hur farlig den är. "AARGH! Det är en horndemon. SPRING!!"

/[color:green]Han</font color=green> som tycker man kan ta rätt lätt på hans svar