Nekromanti Frågor och svar

anth

Vetefan
Kommer du från det gamla forumet och känner dig alldeles vilsen på det nya forumet?
Då har du hamnat rätt!
I den här tråden kan ni fråga om saker som ni inte hittar eller förstår.

Ni ska INTE fråga om saker som inte fungerar här, det gör ni i Buggar och konstigheter

Ni ska INTE fråga om när saker blir fixade här, det gör ni i Spiddes priolista

Tänk på att det nya forumet fortfarande är "under konstruktion" så saker ändras nästan dagligen. Det betyder att vissa svar kan vara inaktuella (även om vi ska arbeta på att uppdatera dessa).

anth

Vetefan
Jag reggade mig genom att klicka på "register" och blev inloggad automatiskt i samband med att jag registrerade mig. Men jag hittar inte var man loggar in på eller ut från forumet.
Titta i övre högra hörnet. Är du inte inloggad står det "Log in Sign up". Är du inloggad står ditt namn där. Klicka.

anth

Vetefan
Vad fult forumet är. Hur ändrar jag till min favoritstilmall?
Tyvärr är är forumets utseende lågprioriterat just nu. Det är viktigare att få forumet att fungera överhuvudtaget än att få det snyggt.

anth

Vetefan
Jag försöker skrolla upp i Vrålet för att läsa äldre inlägg, men den hoppar ner hela tiden innan jag hinner läsa.
Vrålet uppdateras var 10:e sekund. Nackdelen är att det är svårt att läsa äldre inlägg. Fördelen är att Vrålet alltid är uppdaterat. Bye-bye månvrål.

anth

Vetefan
Varför går ni över till det nya forumet innan det är färdigt?
För att det gamla forumet håller på att krascha.

anth

Vetefan
WHO'S ONLINE säger att jag är den enda inloggade på forumet.
En känd och lågprioriterad bug. Ni får nöja er med Active Users i Vrålet så länge.

anth

Vetefan
Det är svårt att surfa på forumet från mobil.
Det beror på att Spidde inte har börjat konfigurera forumets mobilsida ännu. Ja, forumet kommer att få en användarvänlig mobilsida. Nej, det kommer inte att ske i morgon.

Poseur

Swashbuckler
anth;n281 said:
Vad fult forumet är. Hur ändrar jag till min favoritstilmall?
Tyvärr är är forumets utseende lågprioriterat just nu. Det är viktigare att få forumet att fungera överhuvudtaget än att få det snyggt.
Hemskheter är vad jag läser här. Detta borde vara prio 1 utan tvivel.
Är ju som att sitta på White-wolfs forum, fast snabbare.

This is ugly, i demand a mowr bjutiful fårum!

anth

Vetefan
Varför är allt på engelska?
För alla forum är på engelska tills man översatt dem till svenska.
Dante håller på att översätta, men det kommer att ta ett tag. Det är c:a 10000 rader text som ska översättas.

anth

Vetefan
Dundergurkan;n378 said:
Kan jag posta giffar och bilder så att de syns i posten likt gamla forumet? De alternativ jag hittar är någon bilduppladdning som begränsas till 20 kb och någon länkfunktion som ser ut som nedan.
Spidde har satt en övre gräns på 20 kb tills han har mer kontroll på forumet.
Problemet är att bilder tar väldigt stor plats, en bild på ynka 20 kb motsvarar dussintals inlägg och jag antar att du vill ladda upp bilder i mb-klassen.
Jag antar att Spidde kommer att höja 20 kb-gränsen i framtiden, men när och hur mycket får vi se.

Att du däremot inte kan ladda upp bilder låter som en ny bugg, för både kloptok och Stövelkatten har laddat upp bilder i presentationsforumet sen tidigare.

anth

Vetefan
Varför ser jag inte inläggen som jag klickar på i mobilen?
Jo, det gör du. Överst kommer vrålet, under det "Senaste inlägg", under det "Senaste diskussioner" och under det kan du läsa inläget som du klickade på.

anth

Vetefan
Vad är skillnaden mellan att svara på en tråd, kommentera och citera?
Detta är ett platt forum med bara 3 nivåer:
  1. Startar man en ny tråd visas den både under Senaste inlägg och senaste diskussioner.
  2. Skrollar man längst ner i en tråd kan man svara. Svaret hamnar alltid sist i tråden och visas under Senaste inlägg.
  3. Man kan även välja att kommentera ett svar (men inte startinlägget). Kommentaren hamnar under svaret (d.v.s. inte sist i tråden) och visas INTE under Senaste inlägg.
Att citera ett inlägg räknas inte som en kommentar, utan som ett svar på startinlägget.
Man kan citera ett citat, men forumet tar automatiskt bort alla nästlade citat, bara det sista citatet visas.
Man kan varken svara, kommentera eller citera en kommentar.

anth

Vetefan
Vad händer om man placerar musen över ett inläggsämne, t.ex. bland Senaste inlägg?
Då dyker en liten popup/tooltip upp med de första raderna i inlägget.
anth said:
Men det är bara text från första inlägget i tråden, inte det senaste inlägget.
chrull said:
Det här funkar inte.

Organ

Out of time, out of mind
Jag använder mycket sällan vrålet, och tycker det är mycket irriterande att hela tiden behöva minimera den eller skrolla ner en bit. Det känns som om jag kämpar mot ständigt återkommande pop up-fönster. Jag vill kunna ställa in nånstans att den alltid ska vara minimerad, alternativt att jag bara behöver minimera den en gång och inte som nu, varje gång jag byter forum.